Mrożna zima a szkielet

Techniczne aspekty materiałów dla domów szkieletowych
Post Reply
alex.57
Posts: 56
Joined: Tue 15 Nov, 2005
Location: Bory Tucholskie

Mrożna zima a szkielet

Post by alex.57 » Sun 05 Feb, 2006

Witam serdecznie!! nasze forum wydaje się z lekka uśpione! zima tęga, a niektórzy z nas przezywają miłe chwile w nowych , zasiedlonych na jesieni domach- :) gratuluję.
podzielcie się proszę z nieborakami oczekującymi wiosny swoimi wrażeniami : jak to jest , -25 a my w" szkieletówkach"!! Czy wychłodzenie budynków przy zaprzestaniu ogrzewania jest znaczne? czy jedynym ratunkiem są "Legallety" , czy inne wynalazki??
czekający wiosny Aleksander. :D


rydzadam
Posts: 2
Joined: Tue 16 Oct, 2007
Location: Gdańsk + Kaszuby

Post by rydzadam » Tue 23 Oct, 2007

Przyłączam się do pytania - czy szkielet z gotowym poszyciem zewnętrznym, dachem, w stanie surowym zamkniętym, czyli praktycznie bez żadnej izolacji cieplnej i p-wilgociowej, można zostawić na zimę bez ogrzewania ?

Wojciech Nitka
Posts: 3841
Joined: Thu 19 Aug, 2004
Location: Gdańsk
Contact:

Post by Wojciech Nitka » Tue 23 Oct, 2007

rydzadam wrote:czy szkielet z gotowym poszyciem zewnętrznym, dachem, w stanie surowym zamkniętym, czyli praktycznie bez żadnej izolacji cieplnej i p-wilgociowej, można zostawić na zimę bez ogrzewania ?
Jest to jak najbardziej prawidłowe przerwanie budowy na okres zimowy - bez izolacji cieplnej, a w szczgólności bez folii paroizolacyjnej. Proponuję jednak zapewnić bieżące przewietrzanie, które powodować będzie wyprowadzanie wilgoci z budynku; brak przewietrzania może doprowadzić do zasinienia bądź zapleśnienia elementów konstrukcji.

Zembrowski
Posts: 104
Joined: Sun 21 Oct, 2007
Contact:

Post by Zembrowski » Wed 24 Oct, 2007

Wydaje się, że oba pytania nie dotyczą tego samego problemu:
- Alex57 pyta o efekty cieplne w domu przy temperaturze -25 C na zewnątrz a w domu szkieletowym w tym czasie będzie wyłączone ogrzewanie.
- Rydzadam zaś, pyta o możliwość i skutki przerwania robót i pozostawienia szkieletu na zimę.

Do Alex57:
Jeżeli masz dom szkieletowy w wydaniu klasycznym, to niestety, jego pojemność cieplna jest zbliżona do zera a bezwładność minimalna - wynikająca jedynie z pojemności cieplnej instalacji c.o. (jeśli wodna).
Oznacza to, że z chwilą przerwy w ogrzewaniu, niemal natychmiast pojawi się spadek temperatury powietrza wewnątrz domu! Im niższa temperatura na zewnątrz, tym szybszy spadek temperatury w domu. Jest to niestety, wada domów szkieletowych. Chociaż znamy kilka sposobów, aby tę wadę poważnie zmniejszyć lub nawet wyeliminować. Wymaga to jednak znacznej wiedzy fizyki cieplnej oraz ingerencji już w fazie projektowej domu. Bliższe informacje znajdziesz w serwisie BDB: www.bdb.com.pl Mogę dodać, że mam na swoim koncie domy szkieletowe w regionie suwalszczyzny, gdzie nawet przy temperaturze -22 C i przerwie w ogrzewaniu wynoszącej 6 godzin, temperatura w domu obniżyła się zaledwie o 1 C.

Do Rydzadam:
Nie ma żadnych przeszkód na przerwanie robót na czas zimy. Nawet nie ma groźby, o której pisze Pan Nitka, gdyż procesy gnilne w drewnie ropoczynają się wyłącznie w temperaturach dodatnich. Warto natomiast zabezpieczyć dom dachem, dzięki czemu uchronisz drewno przed innymi skutkami negatywnymi: pęcznieniem i pękaniem drewna podczas wysychania, a także przed wybaczaniem. Prace domach szkieletowych można bez większych problemów prowadzić non-stop nawet przy mrozach - na ile wytrzyma człowiek.

Pozdrawiam,

Tomasz Pacynski
Posts: 5
Joined: Thu 04 May, 2006
Location: Lake Tahoe, California

Post by Tomasz Pacynski » Tue 30 Oct, 2007

Mieszkam w gorach na wys. ponad 2000 m w okolicach jeziora Lake Tahoe (pogranicze Nevady i Kalifornii) i pracuje przy budowie domow szkieletowych i domow z bali (eng. log house). Mimo niskich temperatur (zdarza sie-10 C i nizej - ostatnio nawet -20 C) prowadzimy budowy (oczywiscie na fundamenctach wykonanych w odpowiednich temperaturach wczesniej latem) bez zadnych przeszkod. Jedynym uciazliwym zajeciem jest usuwanie sniegu ze szkieletu. Zwykle po obfitych opadach sniegu za pomoca lopat snieznych puch sniezny jest usuwany jak najszybciej aby nie zlodowacial.
Ubieramy sie odpowiednio, zaciskamy zeby i wykonujemy wszystkie konieczne prace ( nie polecam wtedy instalowanie poszycia bez odpowiednich zabezpieczen i sprzetu).

Zdarzalo sie musielismy wylac betonowa posadzke ( eng. slab) w garazu po ukonczeniu fundamentu. Temperatura od godz. 11 am do ok. 4 p.m pozwalala na wylanie posadzki natomiast poza tym zakresem godzinowym spadala ponizej zera. Tutaj stosowalismy specjalne koce ktorymi przykrywalismy beton, aby temperatura nie spowodowala zmrozenia betonu. Mimo to, nie polecam takich zabiegow.

Pozdrawiam

Grzegorz Szostak
Posts: 1601
Joined: Sun 21 Aug, 2005
Location: Siedlce
Contact:

Post by Grzegorz Szostak » Fri 02 Nov, 2007

Zembrowski wrote:Chociaż znamy kilka sposobów, aby tę wadę poważnie zmniejszyć lub nawet wyeliminować. Wymaga to jednak znacznej wiedzy fizyki cieplnej oraz ingerencji już w fazie projektowej domu. Bliższe informacje znajdziesz w serwisie BDB: www.bdb.com.pl
Przy calym szacunku do osoby i wiedzy Pana odpisywanie pytajacym w ten sposob t.j. zamieszczajac kryptoreklame swojego serwisu www jest dla mnie co najmniej chamstwem wobec miejsca, gdzie sie to robi.

A mozna bylo n.p. tak...

Brak pradu (najczesciej spotykane) - pompa wymuszajaca obieg.
Wystarczy odpowiednio zakonczyc piony doprowadzajace wode do grzejnikow poprzez zastosowanie zarowno odpowietrznika jak i zaworu otwarcia dajacego w efekcie obieg grawitacyjny.

Brak zrodla zasilania - gaz, prad i inne.
Ogrzewanie podlogowe na parterze. Wszak fundament i tak robi sie tradycyjnie.

Zembrowski
Posts: 104
Joined: Sun 21 Oct, 2007
Contact:

Post by Zembrowski » Fri 02 Nov, 2007

Drogi Panie Uznany Doradco Greyg!
Rozpędził się Pan w grubiaństwie. Wprowadza Pan w błąd forumowiczów podając swoje rozwiązanie. Gdyby rzeczywiście uznać podawany przeze mnie adres za kryptoreklamę, to większą szkodę czyni Pan swoją niewiedzą i proponowaniem bzdur, niż ta kryptoreklama. Jeśli pytający zajrzy pod wskazany adres www, skorzysta i czegoś konkretnego się dowie.

Jednak nie stosuję kryptoreklamy i nie nazywam siebie uznanym doradcą itp. Podaję adres www, bo zagadnienie, jak ustrzec się przed wychłodzeniem domu, gdy pojawią się większe przerwy w ogrzewaniu mimo lekkiej konstrukcji szkieletu, nie jest tu do wyjaśnienia w kilku zdaniach - drogi Panie. Podaję ten adres ku korzyściom pytającym. Panu też przyda się zapewne większa porcja wiedzy na ten temat (bez obrazy).

Co do Pana propozycji, wyjaśniam, na czym polega jej bezsens. Otóż, instalacje pompowe montowane z rur o małej średnicy i bez zachowania spadków do źródła ciepła od grzejników - po wyłączeniu pompy cyrkulacyjnej nigdy nie zadziałają jako grawitacyjne! Nigdy! Nie będę tutaj czynił wywodów, ale każdy student III roku wydziałów sanitarnych to Panu wyliczy. Opór hydrauliczny najblizszego i najwyższego obiegu grzejnika jest ponad 20 razy większy niż uzyskiwane w nim ciśnienie czynne! Nie ma żadnych szans na wywołanie obiegu grawitacyjnego! O grzejnikach najdalszych nawet nie wspomnę, bo niedobór tam ciśnienia grawitacyjnego sięga nawet 100-krotnej granicy!

Te sposoby, o których piszę nie polegają na wywołaniu grawitacji, bo ta się nie uda nigdy (chyba, że od razu wykona się instalację grawitacyjną, ale dzisiaj nie znajdzie Pan na nią nabywców) - nie mówiąc już o kolizji pracy źródła ciepła przy braku prądu.

Grzegorz Szostak
Posts: 1601
Joined: Sun 21 Aug, 2005
Location: Siedlce
Contact:

Post by Grzegorz Szostak » Sat 03 Nov, 2007

Zembrowski wrote:Rozpędził się Pan w grubiaństwie.
Jak wczesniej pisalem ("przy calym szacunku"), ale metoda-link na tematycznym forum do innej strony o podobnej tematyce (platnej) jest reklama. Jako ze jedna z moich firm dziala w tej branzy od prawie 10 lat na PW sluze dokladniejszym wyjasnieniem, choc to nie ja zarzadzam forum i nie do mnie nalezy ocena.
Zembrowski wrote:Jednak nie stosuję kryptoreklamy i nie nazywam siebie uznanym doradcą itp.
Nie ja dodalem podpis, a skoro ktos uznal ze na to zasluguje widocznie mial powod.
Zembrowski wrote:Co do Pana propozycji, wyjaśniam, na czym polega jej bezsens.
Ma juz sens - wskazalem kierunek, a Pan go doprecyzowal. :) Osoba czytajaca to zastanowi sie 2 razy zanim podejmie decyzje czyli efekt pozytywny.

mt
Posts: 64
Joined: Tue 20 Dec, 2005

Post by mt » Thu 17 Jan, 2008

Rzeczywiście dla mnie też problem małej bezwładności cieplnej wydaje się poważny - gdybym ogrzewał elektrycznie lub gazowo z pełną automatyką to pewnie, czemu nie, ale ja właśnie chciałbym ogrzewać kominkiem i tutaj widzę taki problem: gdy kominek grzeje w domu robi się gorąco, gdy gaśnie zaraz zrobi się koszmarnie zimno. ale to tylko taki moje gdybanie, bo w ogóle nie mam pojęcia jak to jest naprawdę z bezwładnością cieplną w domu szkieletowym - może ktoś się podzieli tym, jak to jest w rzeczywistości?

W każdym razie nasunęły mi się takie pomysły na zwiększenie bezwładności cieplnej:
- zrobić jakieś ścianki działowe z pełnej cegły (np. ściana w salonie z ładnej cegły by się elegancko prezentowała),
- zrobić dużą i masywną obudowę kominka - no i kominek musiałby stać nie przy ścianie zewnętrznej ale wewnątrz bryły budynku,
- dać podwójną płytę k-g na ściany zewnętrzne i ewentualnie wewnętrzne,
- ogród zimowy od strony południowej, a przy ścianie duże zbiorniki z wodą, które nagrzewają się od słońca w dzień i oddają ciepło w nocy (tego nie wymyśliłem, gdzieś to czytałem)

Grzegorz Szostak
Posts: 1601
Joined: Sun 21 Aug, 2005
Location: Siedlce
Contact:

Post by Grzegorz Szostak » Thu 17 Jan, 2008

mt wrote:rzeczywiście dla mnie też problem małej bezwładności cieplnej wydaje się poważny
Problem da sie ograniczyć w bardzo dużym stopniu stosując ogrzewanie podłogowe.

alex.57
Posts: 56
Joined: Tue 15 Nov, 2005
Location: Bory Tucholskie

Post by alex.57 » Fri 22 Feb, 2008

Witam wszystkich serdecznie, rozpoczynając ten wątek 2 lata temu byłem w trakcie załatwiania pozwolenia na budowę, którą ukończyłem w lipcu 2007 :lol: i nie spodziewałem sie takich emocji w wymianie poglądów!
ale do rzeczy, zima jaka jest (była? kazdy widzi. tzw. bezwładność cieplna szkieletówki nie jest taka straszna. dom 100m ogrzewam kominkiem z płaszczem wodnym, współpracującym z elektrycznym kotłem CO, ( to ze strachu przed w/w małą bezwładnością ). Z doświadczeń tej zimy wynika, że kocioł elektryczny jest używany bardzo sporadycznie, np. podczas wyjazdu domowników na kilka dni. Normalna eksploatacja nie wymaga jego częstego włączania.Dom nagrzewa się bardzo szybko. Przy atomatyce ogrzewania można sobie pozwolic na spore obnizenie temperatury Izolacja mojego domu to: ściany 14+10 cm wełny, w dachu 30cm.
Pozdrawiam budujących.

Grzegorz Szostak
Posts: 1601
Joined: Sun 21 Aug, 2005
Location: Siedlce
Contact:

Post by Grzegorz Szostak » Fri 22 Feb, 2008

Fajnie ze opisales to z praktyki - jesli podasz szczegoly wiele osob zrozumie. Osobiscie patrze pod katem przepisow wchodzacych w zycie od 01.01.2009.

alek
Posts: 700
Joined: Fri 14 Sep, 2007

Post by alek » Sat 23 Feb, 2008

greyg wrote:Osobiscie patrze pod katem przepisow wchodzacych w zycie od 01.01.2009.
Napisz, prosze, o jakie przepisy chodzi, bo nie wiem, a planuje budowe szkieletowca w 2008/9. W 2009 - koncowka.

Grzegorz Szostak
Posts: 1601
Joined: Sun 21 Aug, 2005
Location: Siedlce
Contact:

Post by Grzegorz Szostak » Sat 23 Feb, 2008

Od 1 stycznia 2009r. każdy budynek podczas sprzedaży musi mieć "audyt energetyczny". Ustawa jest niestety niezbyt dobrze napisana i może dojść do sytuacji, że również budynki oddawane do użytku (wszystkie) będą musiały go posiadać. Całość tematyki jest złożona, gdyż odwołać trzeba się do wielu ustaw i przepisów wykonawczych. Całościowo dąży to do zasad UE: mniej energii potrzebujesz - mniej płacisz podatków.

alek
Posts: 700
Joined: Fri 14 Sep, 2007

Post by alek » Sun 24 Feb, 2008

Jak wyglada "audyt energetyczny" w szkieletowym budynku drewnianym docieplonym 5 cm warstwa styropianu?

galux20
Posts: 23
Joined: Mon 21 Sep, 2009
Location: kujawy

Post by galux20 » Mon 21 Sep, 2009

Bufor ciepła - z wężownicą od kominka, ewntualnych kolektorów słonecznych nie pomógłby załatwić problemu bezwładności?

Kubaty
Posts: 191
Joined: Sun 22 Aug, 2004
Location: Warszawa

Post by Kubaty » Mon 21 Sep, 2009

Najpierw sparawdż co to jest "bezwładność cieplna" a potem doradzaj innym.

galux20
Posts: 23
Joined: Mon 21 Sep, 2009
Location: kujawy

Post by galux20 » Thu 24 Sep, 2009

SZ.P. KUBATY najpierw przeczytaj uważnie mojego posta a potem zwracaj uwagę.
napisałem tego posta w formie pytania-nie mam tendencji do udzielania odpowiedzi z wyższością do innych
grzecznie pragnę zwrócić uwagę że post był w formie pytania a nie prawdy objawionej.

czy faktycznie bufor ciepła nic nie da w przypadku jeśli ktoś np . jednego dnia jest w domu i pali w kominku. Następnego dnia nie ma nikogo w domu , a nie chce wracać do wychłodzonego domu?
ja w domu murowanym mam 1200 litrowy taki bufor [pomimo tego że mam także piec retortowy] i z własnych doświadczen mogę powiedzieć że owe 1200 litrów załatwiłby problem dnia następnego :razz:

pozdrawiam

Grzegorz Szostak
Posts: 1601
Joined: Sun 21 Aug, 2005
Location: Siedlce
Contact:

Post by Grzegorz Szostak » Thu 24 Sep, 2009

galux20 wrote:czy faktycznie bufor ciepła nic nie da w przypadku jeśli ktoś np . jednego dnia jest w domu i pali w kominku. Następnego dnia nie ma nikogo w domu , a nie chce wracać do wychłodzonego domu?
Odpowiedniej wielkości zbiornik z układem solarnym może znacząco wspomóc problem szybkiego wychładzania się budynku. Istotą jest układ sterujący, który uzyskaną energię skieruje do ogrzewania kosztem ciepłej wody. Sama wielkość zbiornika buforowego to już kwestia dobrania do konkretnego układu.

galux20
Posts: 23
Joined: Mon 21 Sep, 2009
Location: kujawy

Post by galux20 » Thu 24 Sep, 2009

dzięki Panowie za odowiedzii . ja chcę w 2010 postawić szkielet na wsi bez gazu
mam busa , dużo wolnego czasu i dostęp np do dębiny za 100zł
problemem jest to że nie chcę w bryle budynku robić kotłowni-czy mogę iść w kierunku pieca na zagazywowanie drewna np w garażu.
czy kominek z plaszczem wodnym plus ogrzewanie elektryczne byłoby lepsze [brak gazu] może o.elektryczne plus z 10-15 metrów drewna nie wyjdzie drogo w domku 120 m?



Post Reply

Return to “Materiały budowlane dla domów szkieletowych”