Domek letniskowy - założenia konstrukcyjne i prośba o pomoc
Domek letniskowy - założenia konstrukcyjne i prośba o pomoc
Witam Wszystkich bardzo serdecznie,
Zarejestrowałem się niedawno na tym forum z uwagi na decyzję o zbudowaniu swojego pierwszego domku szkieletowego - na początek letniskowego.
Przeczytałem co mogłem, obejrzałem co nieco i w pewnym stopniu już wiem co chcę zbudować. Mam niestety kilka drobnych lub powiedzmy delikatnych uwag co do posiadanej wiedzy własnej nabytej. Wiedzy raczej teoretycznej, gdyż opartej wyłącznie na różnych publikacjach i materiałach znalezionych na tym właśnie forum i stronie p. Wojciecha Nitki. Z uwagi na zbliżający się termin wbicia łopaty w ziemię i rozpoczęcia prac mam do Państwa kilka pytań.
Ale jak to mówią do brzegu ...
Otóż wymarzyłem sobie zbudowanie domku letniskowego o wymiarach 5x4 metry, parterowego z niewielką antresolą o wysokości ok. 3,80 m, dachu dwuspadowym i nachyleniu ok. 35 - 40 st.
Domek ten w szkielecie pionowym będę budował z kantówek 10x5 cm, usadowionych na podwalinie z kantówek 10x10 cm i 20 bloczkach betonowych ustawionych na stopach żwirowo-betonowych zagruntowanych w ziemię na ok. 50 cm. Strop pod antresolę podpartą w połowie długości krótszego boku 4 m chcę ułożyć z kantówek 12x6 cm, kalenicę i krokwie również z kantówek 12x6 cm. Dach o pow. ok. 22 m kw chcę ułożyć z płyty OSB i gontu bitumicznego.
Moje pytania dotyczą przede wszystkim założeń konstrukcyjnych przekroju zastosowanych kantówek - czy odpowiednie i czy raczej nie za małe. Po drugie również istotne to sposób i kolejność ułożenia warstw izolacji na ścianach i dachu i związaną z tym wentylacją.
Po wspomnianej lekturze zastosowania folii wiatroizolacyjnej i paroprzepuszczalnej widzę to tak w kolejności od środka na zewnątrz i od środka do wewnątrz:
1. Ściany boczne strona zewnętrzna - szkielet z kantówek 10x5 cm + folia wiatroizolacyjna + łata o gr. 3 cm nabita na kantówkę (stworzy szczelinę wentylacyjną) + płyta OSB gr. 12 mm + deska elewacyjna 19 mm na pióro i wpust ułożona w poziomie.
2. Ściany boczne strona wewnętrzna - szkielet z kantówek 10x5 cm (pomiędzy kantówki ocieplenie z wełny mineralnej 5 cm, pozostała szczelina z grubości kantówki stworzy przestrzeń do wentylacji) + folia paroprzepuszczalna + płyta GK.
3. Dach strona zewnętrzna - krokwie 12x6 cm + folia wiatroizolacyjna + łata o gr. 3 cm nabita na krokwie (stworzy szczelinę wentylacyjną) + płyta OSB 15 mm + papa + gont bitumiczny.
4. Dach strona wewnętrzna - krokwie 12x6 cm (pomiędzy kantówki ocieplenie z wełny mineralnej 5 cm, pozostała szczelina z grubości kantówki stworzy przestrzeń do wentylacji) + folia paroprzepuszczalna + płyta GK lub obicie boazerią drewnianą.
Czy powyższe założenia i kolejność ułożenia folii jest prawidłowy?
Proszę o odzew i pomoc p. Wojciecha oraz osoby chcące wspomóc pioniera budownictwa szkieletowego.
Z góry dziękuję za wsparcie.
Pozdrawiam, Rafał
Zarejestrowałem się niedawno na tym forum z uwagi na decyzję o zbudowaniu swojego pierwszego domku szkieletowego - na początek letniskowego.
Przeczytałem co mogłem, obejrzałem co nieco i w pewnym stopniu już wiem co chcę zbudować. Mam niestety kilka drobnych lub powiedzmy delikatnych uwag co do posiadanej wiedzy własnej nabytej. Wiedzy raczej teoretycznej, gdyż opartej wyłącznie na różnych publikacjach i materiałach znalezionych na tym właśnie forum i stronie p. Wojciecha Nitki. Z uwagi na zbliżający się termin wbicia łopaty w ziemię i rozpoczęcia prac mam do Państwa kilka pytań.
Ale jak to mówią do brzegu ...
Otóż wymarzyłem sobie zbudowanie domku letniskowego o wymiarach 5x4 metry, parterowego z niewielką antresolą o wysokości ok. 3,80 m, dachu dwuspadowym i nachyleniu ok. 35 - 40 st.
Domek ten w szkielecie pionowym będę budował z kantówek 10x5 cm, usadowionych na podwalinie z kantówek 10x10 cm i 20 bloczkach betonowych ustawionych na stopach żwirowo-betonowych zagruntowanych w ziemię na ok. 50 cm. Strop pod antresolę podpartą w połowie długości krótszego boku 4 m chcę ułożyć z kantówek 12x6 cm, kalenicę i krokwie również z kantówek 12x6 cm. Dach o pow. ok. 22 m kw chcę ułożyć z płyty OSB i gontu bitumicznego.
Moje pytania dotyczą przede wszystkim założeń konstrukcyjnych przekroju zastosowanych kantówek - czy odpowiednie i czy raczej nie za małe. Po drugie również istotne to sposób i kolejność ułożenia warstw izolacji na ścianach i dachu i związaną z tym wentylacją.
Po wspomnianej lekturze zastosowania folii wiatroizolacyjnej i paroprzepuszczalnej widzę to tak w kolejności od środka na zewnątrz i od środka do wewnątrz:
1. Ściany boczne strona zewnętrzna - szkielet z kantówek 10x5 cm + folia wiatroizolacyjna + łata o gr. 3 cm nabita na kantówkę (stworzy szczelinę wentylacyjną) + płyta OSB gr. 12 mm + deska elewacyjna 19 mm na pióro i wpust ułożona w poziomie.
2. Ściany boczne strona wewnętrzna - szkielet z kantówek 10x5 cm (pomiędzy kantówki ocieplenie z wełny mineralnej 5 cm, pozostała szczelina z grubości kantówki stworzy przestrzeń do wentylacji) + folia paroprzepuszczalna + płyta GK.
3. Dach strona zewnętrzna - krokwie 12x6 cm + folia wiatroizolacyjna + łata o gr. 3 cm nabita na krokwie (stworzy szczelinę wentylacyjną) + płyta OSB 15 mm + papa + gont bitumiczny.
4. Dach strona wewnętrzna - krokwie 12x6 cm (pomiędzy kantówki ocieplenie z wełny mineralnej 5 cm, pozostała szczelina z grubości kantówki stworzy przestrzeń do wentylacji) + folia paroprzepuszczalna + płyta GK lub obicie boazerią drewnianą.
Czy powyższe założenia i kolejność ułożenia folii jest prawidłowy?
Proszę o odzew i pomoc p. Wojciecha oraz osoby chcące wspomóc pioniera budownictwa szkieletowego.
Z góry dziękuję za wsparcie.
Pozdrawiam, Rafał
Re: Domek letniskowy - założenia konstrukcyjne i prośba o pomoc
Jeżeli chcesz robić według technologi szkieletowca, to trzymaj się jej.
Niepotrzebnie rozkładasz opis przekroju ściany na dwa kierunki - to nic nie wyjaśnia, a wręcz zaciemnia.
Jak rozumiem chcesz mieć tak licząc od wewnątrz, na zewnątrz:
GK, folia paroprzepuszczalna (błąd), szkielet grubości 10cm wypełniony w połowie grubości wełną (co będzie ją trzymało?), wiatroizolacja na szkielecie, łata pozioma 3cm, płyta OSB, deska elewacyjna.
Dobrze zrozumiałem kolejność? Straszne poplątanie rozwiązań i poprzesuwanie warstw, co spowoduje zgnicie deski elewacyjnej i płyty OSB pod nią "w mgnieniu oka". ;)
Niepotrzebnie rozkładasz opis przekroju ściany na dwa kierunki - to nic nie wyjaśnia, a wręcz zaciemnia.
Jak rozumiem chcesz mieć tak licząc od wewnątrz, na zewnątrz:
GK, folia paroprzepuszczalna (błąd), szkielet grubości 10cm wypełniony w połowie grubości wełną (co będzie ją trzymało?), wiatroizolacja na szkielecie, łata pozioma 3cm, płyta OSB, deska elewacyjna.
Dobrze zrozumiałem kolejność? Straszne poplątanie rozwiązań i poprzesuwanie warstw, co spowoduje zgnicie deski elewacyjnej i płyty OSB pod nią "w mgnieniu oka". ;)
-
- Posts: 3841
- Joined: Thu 19 Aug, 2004
- Location: Gdańsk
- Contact:
Re: Domek letniskowy - założenia konstrukcyjne i prośba o pomoc
Coś za dużo kombinacji. Tu masz prawidłowy układ warstw... i tego się trzymaj - http://budujzdrewna.pl/domy-drewniane/d ... plna-scian ... i nie kombinuj. Podobny układ warstw w dachu.
A w ścianach i w dachu daj zdecydowanie więcej izolacji cieplnej; latem będziesz miał chód a nie saunę.
A w ścianach i w dachu daj zdecydowanie więcej izolacji cieplnej; latem będziesz miał chód a nie saunę.
Re: Domek letniskowy - założenia konstrukcyjne i prośba o pomoc
Dziękuję Panie Wojtku za szybką i rzetelną odpowiedź oraz za podany link.
Już widzę gdzie zrobiłem błąd w rozumowaniu. Zagalopowałem się w studiowaniu tych warstw na szkielecie i wziąłem kolejność oraz szczeliny wentylacyjne z wariantu dodatkowego ocieplenia ścian po stronie zewnętrznej lub wewnętrznej. Tam dodatkowa szczelina wentylacyjna występować musi.
Czyli zgodnie z opisem z podanego przez Pana linku ->
Typowy układ warstw w ścianie zewnętrznej:
– okładzina elewacyjna,
– folia wiatroizolacyjna,
– płyta zewnętrznego poszycia czyli OSB3,
– konstrukcja ściany wypełniona izolacją cieplną, w moim przypadku 10 cm,
– folia opóźniacza pary,
– okładzina wewnętrzna czyli GK.
Natomiast jeśli chodzi o dach gdzie ja będę chciał położyć gont bitumiczny na płycie OSB to mam jednak problem. Bo w Pana opisie pod pokryciem dachu są łaty i kontrłaty. A na nich gontu położyć się nie da. Widzę też, że folia wiatroizolacyjna nie występuje. Chyba, że jest nią ta warstwa przeciwwilgociowa.
Typowy układ warstw połaci dachu – z płytą poszycia na połaci dachu:ba
– pokrycie dachu,
– łaty i kontrłaty,
– warstwa przeciwwilgociowa,
– płyta poszycia,
– szczelina wentylacyjna,
– konstrukcja dachu (krokwie) wypełniona izolacją cieplną,
– folia opóźniacza pary
– okładzina wewnętrzna czyli GK.
Może mi Pan to jeszcze wyjaśnić lub podpowiedzieć jak położyć ten gont na dachu?
Pozdrawiam,
Rafał
Już widzę gdzie zrobiłem błąd w rozumowaniu. Zagalopowałem się w studiowaniu tych warstw na szkielecie i wziąłem kolejność oraz szczeliny wentylacyjne z wariantu dodatkowego ocieplenia ścian po stronie zewnętrznej lub wewnętrznej. Tam dodatkowa szczelina wentylacyjna występować musi.
Czyli zgodnie z opisem z podanego przez Pana linku ->
Typowy układ warstw w ścianie zewnętrznej:
– okładzina elewacyjna,
– folia wiatroizolacyjna,
– płyta zewnętrznego poszycia czyli OSB3,
– konstrukcja ściany wypełniona izolacją cieplną, w moim przypadku 10 cm,
– folia opóźniacza pary,
– okładzina wewnętrzna czyli GK.
Natomiast jeśli chodzi o dach gdzie ja będę chciał położyć gont bitumiczny na płycie OSB to mam jednak problem. Bo w Pana opisie pod pokryciem dachu są łaty i kontrłaty. A na nich gontu położyć się nie da. Widzę też, że folia wiatroizolacyjna nie występuje. Chyba, że jest nią ta warstwa przeciwwilgociowa.
Typowy układ warstw połaci dachu – z płytą poszycia na połaci dachu:ba
– pokrycie dachu,
– łaty i kontrłaty,
– warstwa przeciwwilgociowa,
– płyta poszycia,
– szczelina wentylacyjna,
– konstrukcja dachu (krokwie) wypełniona izolacją cieplną,
– folia opóźniacza pary
– okładzina wewnętrzna czyli GK.
Może mi Pan to jeszcze wyjaśnić lub podpowiedzieć jak położyć ten gont na dachu?
Pozdrawiam,
Rafał
Re: Domek letniskowy - założenia konstrukcyjne i prośba o pomoc
Przestudiowałem raz jeszcze temat tego dachu i chyba znam prawidłową kolejność:
- poszycie wewnętrzne z GK,
- folia paroizolacyjna,
- krokwie z ociepleniem pomiedzy,
- folia dachowa ułożona na krokwiach i przytwierdzona kontrłatami (które dadzą oczekiwaną szczelinę wentylacyjną),
- płyta poszycia OSB3,
- papa z powłoką samozgrzewalną,
- gont.
Czy teraz dobrze p. Wojtku?
Sorry za wnikliwość i zawracanie głowy ale jak mówiłem jest to mój pierwszy szkielet i chcę się dokładnie przygotować do wyzwania .
Pozdrawiam,
Rafał
- poszycie wewnętrzne z GK,
- folia paroizolacyjna,
- krokwie z ociepleniem pomiedzy,
- folia dachowa ułożona na krokwiach i przytwierdzona kontrłatami (które dadzą oczekiwaną szczelinę wentylacyjną),
- płyta poszycia OSB3,
- papa z powłoką samozgrzewalną,
- gont.
Czy teraz dobrze p. Wojtku?
Sorry za wnikliwość i zawracanie głowy ale jak mówiłem jest to mój pierwszy szkielet i chcę się dokładnie przygotować do wyzwania .
Pozdrawiam,
Rafał
-
- Posts: 44
- Joined: Mon 06 Mar, 2017
Re: Domek letniskowy - założenia konstrukcyjne i prośba o pomoc
Tak, ten uklad warstw jest dobry. Jeszcze przemysl obrobki dachowe i ich miejsce w warstwie. Nie zapomnij o wentylacji w kalenicy.
Co do scian to jak w opisie ale jak planujesz deske elewacyjna to na wiatroizolacje dajesz kantoweczki i dopiero do tego deska elewacyjna. Wentylacja musi byc. Dodatkowo, pamietaj o zabezpieczeniu wtedy szczeliny siatka od spodu, zeby "zyjatka" nie wlazily.
Nie do konca rozumiem kombinacje z welna 5 cm w 10 cm sciany. Nie do konca rozumiem tez zaglowanie wymiarami. Przyjmij jedna grubosc ("tradycyjnie" 39 albo 45 mm) i z tego buduj, zmienajac drugi wymiar w zaleznosci od potrzeb. Podwalina np z reguly jest z tego samego co sciana, nie rozumiem czemu chcesz tu grubszy material.
Pokaz na jakims nawet prostym rysunku jak sobie wyobrazasz "podloge" bo cos mi tam nie gra.
Co do scian to jak w opisie ale jak planujesz deske elewacyjna to na wiatroizolacje dajesz kantoweczki i dopiero do tego deska elewacyjna. Wentylacja musi byc. Dodatkowo, pamietaj o zabezpieczeniu wtedy szczeliny siatka od spodu, zeby "zyjatka" nie wlazily.
Nie do konca rozumiem kombinacje z welna 5 cm w 10 cm sciany. Nie do konca rozumiem tez zaglowanie wymiarami. Przyjmij jedna grubosc ("tradycyjnie" 39 albo 45 mm) i z tego buduj, zmienajac drugi wymiar w zaleznosci od potrzeb. Podwalina np z reguly jest z tego samego co sciana, nie rozumiem czemu chcesz tu grubszy material.
Pokaz na jakims nawet prostym rysunku jak sobie wyobrazasz "podloge" bo cos mi tam nie gra.
Re: Domek letniskowy - założenia konstrukcyjne i prośba o pomoc
Dziękuję sgt_raffie za potwierdzenie. Wiem, że będę musiał ujednolicić te wymiary do szerokości 45 mm. W kwestii tego ocieplenia 5 cm w ścianie grubości 10 cm miałem na uwadze dodatkową wentylację w pustej przestrzeni - teraz wiem, że to błędne założenie.
Jeśli chodzi o podłogę to mają to być 4 kantówki w rozmiarze 5 m na 24 bloczkach betonowych usadowionych na żwirowej podsypce grubości ok. 10 cm, link do rysunku:https://drive.google.com/open?id=1MRfQi ... rGFQxogII5
Pojawił się natomiast jeszcze jeden dylemat dla domku 20-25 m kw.: czy postawić własny szkielet czy zamówić gotowy z balików ok. 45 mm?
Wg moich wyliczeń koszt szkieletu (tarcica, płyty OSB, ocieplenie, folie, deska elewacyjna, okna i drzwi) jak i z balika w tym metrażu jest porównywalny. Z tym, że ten z balików stawia się szybciej co zrozumiałe. A przy szkielecie jest dużo więcej pracy.
Ale nie wiem czy domek z balików to jest w miarę stabilna konstrukcja i czy w lecie nie jest tam zbyt gorąco (brak warstwy ocieplenia)?
Muszę gdzieś poszukać opinii użytkowników, ponieważ wszyscy producenci czy sprzedawcy tych domków potwierdzają co zrozumiałe, że są one OK.
Jeśli chodzi o podłogę to mają to być 4 kantówki w rozmiarze 5 m na 24 bloczkach betonowych usadowionych na żwirowej podsypce grubości ok. 10 cm, link do rysunku:https://drive.google.com/open?id=1MRfQi ... rGFQxogII5
Pojawił się natomiast jeszcze jeden dylemat dla domku 20-25 m kw.: czy postawić własny szkielet czy zamówić gotowy z balików ok. 45 mm?
Wg moich wyliczeń koszt szkieletu (tarcica, płyty OSB, ocieplenie, folie, deska elewacyjna, okna i drzwi) jak i z balika w tym metrażu jest porównywalny. Z tym, że ten z balików stawia się szybciej co zrozumiałe. A przy szkielecie jest dużo więcej pracy.
Ale nie wiem czy domek z balików to jest w miarę stabilna konstrukcja i czy w lecie nie jest tam zbyt gorąco (brak warstwy ocieplenia)?
Muszę gdzieś poszukać opinii użytkowników, ponieważ wszyscy producenci czy sprzedawcy tych domków potwierdzają co zrozumiałe, że są one OK.
Re: Domek letniskowy - założenia konstrukcyjne i prośba o pomoc
Witam czy mógłbyś mi napisać ile i jakie drzewo zamawiałeś w tartaku. Też mam zamiar postawić taki domek i nie umiem doliczyć się. Może podrzucisz jakąś fotkę Twojego domku. "Jacsaj Jacsaj" mój nick na fb.
- kanareczek
- Posts: 3
- Joined: Mon 23 Mar, 2020
- Contact:
Re: Domek letniskowy - założenia konstrukcyjne i prośba o pomoc
Też mnie zastanawia jak teraz z takim drewnem. Może lepiej postawić murowany klasyk i tylko obić drewnem z zewnątrz?
-
- Posts: 1
- Joined: Fri 10 Apr, 2020
Re: Domek letniskowy - założenia konstrukcyjne i prośba o pomoc
Postawianie domku drewnianego wychodzi w tym momencie mniej więcej tyle samo co wymurowanie.
-
- Posts: 1
- Joined: Tue 18 May, 2021
Re: Domek letniskowy - założenia konstrukcyjne i prośba o pomoc
Polecam wam przeczytać artykuł o pozwoleniach na domki do 35m2
[ Ingerencja Admina ]
Rozumiem, że chcesz się zareklamować swoje domki. Ale nie na tej stronie. To nie Forum reklamowe.
[ Ingerencja Admina ]
Rozumiem, że chcesz się zareklamować swoje domki. Ale nie na tej stronie. To nie Forum reklamowe.