Remont i powiększenie domku letniskowego

Aspekty budowy i utrzymania domków letniskowych
Post Reply
maxxxxxxxx
Posts: 16
Joined: Sat 05 Dec, 2009
Location: Gdynia
Contact:

Remont i powiększenie domku letniskowego

Post by maxxxxxxxx » Sat 05 Dec, 2009

Witam serdecznie,
Jestem nowy na forum, posiadam domek letniskowy na działce pracowniczej domek ma z jakieś 30 lat ale ja jestem jego nowym właścicielem. Domek jest w kiepskim stanie wizualnym ale konstrukcja jest ok. Wyremontowałem go od wewnątrz ale jak czytam tą stronę okazuje się iż zrobiłem to niezgodnie ze sztuką.
Ściany zewnętrze mam teraz tak zrobione (w kolejności od zewnątrz):
- Stara elewacja drewniana o grubości 2 cm
- Folia paraizolacyjna (przynajmniej tak się nazywała, taka żółta z castoramy)
- Wełna Isover 10 cm
- Folia paraizolacyjna (ta sama, jak czytam to zrobiłem duży błąd kładąc ją)
- Łaty
- Panele ścienne wewnętrzne (takie zwykłe jakaś mielonka tekturowa z laminatem)

Z tego co przeczytałem:
Tutaj ściany mogą mi się pocić, więc powinienem folie będącą przy panelach wymienić na opróżniacz pary, tak?

Druga sprawa to będę na wiosnę wymieniał elewacje i zastanawiam się czy nie powinienem zastosować dodatkowo płytę poszycia i czy może być to płyta osb?
Czy folia którą zastosowałem zaraz za elewacją jest ok, czy też wymienić?

Trzecia sprawa to pytanie czy dobrze zrobiłem z podłogą bo były deski na legarach, a ja na te deski przykręciłem płyty wiórowe 18 mm, na to dałem wcześniej opisaną już folie a następnie piankę (taką do paneli podł) i na to panele podłogowe. Pytanie czy dobrze to zrobiłem?

Czwarta sprawa to taka czy skoro ociepliłem już ściany to czy nie powinienem dodatkowo ocieplić podłogi?
Domek jak wiadomo już stoi a stoi na bloczkach więc jest dostęp ale wiadomo trzeba się czołgać, czy polecacie mi ocieplenie tej podłogi? a jeżeli tak to jakim szybkim sposobem?

Piąta kwestia to dach. W tej chili to dach krokwiowy, na nim deski na całej powierzchni i na to papa. Ocieplony tak jak ściany zewnętrzne. Czyli źle. Chcę go zmienić na dach z blachy trapezowej i pytanie więc jak go prawidłowo ocieplić? Czy Zostawić te deski na dachu jedna obok drugiej jak jest czy jakoś inaczej? Dodam że na dachu od wewnątrz też mam zrobione panele ścienne.

Dziękuje bardzo za odpowiedzi.


maxxxxxxxx
Posts: 16
Joined: Sat 05 Dec, 2009
Location: Gdynia
Contact:

Post by maxxxxxxxx » Sun 06 Dec, 2009

Witam,
Przesyłam Wam zdjęcie z etykiety folii paraizolacyjnej z Castoramy, której użyłem. Nie wiem czy jest zgodna z wymaganiami czyli paroprzepuszczalności 3-6 g bo nie jest na niej podane.
Attachments
200912061672maly.jpg

Wojciech Nitka
Posts: 3840
Joined: Thu 19 Aug, 2004
Location: Gdańsk
Contact:

Post by Wojciech Nitka » Tue 08 Dec, 2009

Większego błędu nie mogłes popełnić - pod starą elewację drewnianą winna byc położoną folia wiatroizolacyjna, a nie paroizolacyjna. Na Twoim miejscu szybko bym to zmienil.
Co znaczy "czy może być to płyta osb?" - jako elewacja? - na pewno nie. Możesz dać płytę OSB/3, ale na nią folię wiatroizolacyjną i elewację z drewna. Podłogę jak najbardziej powinieneś ocieplić - np. wełną szklaną grub. 15 cm. od dołu zabezpiecz ją folią wiatroizolacyjną - napisami do dołu.
Jakie w wysokie masz krokwie?

maxxxxxxxx
Posts: 16
Joined: Sat 05 Dec, 2009
Location: Gdynia
Contact:

Post by maxxxxxxxx » Wed 09 Dec, 2009

Mam rozumieć ze paraizolacja której etykietę zamieściłem może być, mam na myśli ją jako od wewnątrz?
Nie nie miałem na myśli płyty osb jako elewacji ale jako płytę poszycia. A dokładniej to miałem na myśli płytę wiórową 18mm bo takie mam. W tej chwili nie mam płyty poszycia tylko zaraz za wełną jest folia paraizolacyjna (muszę zmienić na wiatroizolacyjną) a potem elewacja ale stara i będę ją wymieniał na wiosnę

Ale na tej stonie: http://www.szkielet.com.pl/domy_szkiele ... nych&id=18 pokazujecie typową konstrukcje ściany zewnętrzej i tam występuje coś takiego jak płyta poszycia, i pytanie czy powinienem taką zastosować i co ona właściwie daje?
Czy ocieplając podłogę od spodu na folie wiatroizolacyjną mogę dać płytę wiórową? Czy muszą to być deski?
Na płytę osb szkoda mi kasy...

Wojciech Nitka
Posts: 3840
Joined: Thu 19 Aug, 2004
Location: Gdańsk
Contact:

Post by Wojciech Nitka » Wed 09 Dec, 2009

Układ warstw Twojej ściany zewnętrznej winien być następujący - od zewnątrz:
- elewacja drewniana,
- pustka powietrzna, ok. 20 mm
- folia wiatroizolacyjna,
- płyta poszycia - płyta OSB/3 - grubość 12 mm całkowicie wystarczy - płyta usztywnia konstrukcję i podnosi izolacyjność akustyczną ściany,
- konstrukcja wypełniona izolacją cieplną,
- folia paroizolacyjna,
- okładzina wewnętrza.

Co do stropu - układ winien być następujący - od góry:
- podłoga - np. płyta PSB/3 grub. min. 18 mm,
- folia paroizolacyjna,
- izolacja cieplna między belkami stropu,
- siatka podtrzmująca izolację cieplną,
- folia wiatroizolacyjna - napisami w dół.
Płyty OSB czy też desek nie nabija się na folię, a jeżeli już - to pod folię. Ale nie widzę konieczności stosowania płyty czy desek od spodu stropu.

maxxxxxxxx
Posts: 16
Joined: Sat 05 Dec, 2009
Location: Gdynia
Contact:

Post by maxxxxxxxx » Thu 10 Dec, 2009

Dzięki,
Ściana:
Mam rozumieć że jako płyty poszycia nie mogę zamiast osb użyć płyty wiórowej? (mam po prostu dużą ilość 18 mm)
Podłoga:
Jaką siatkę zastosować? Jakiś producent, parametry? Mam rozumieć, że pod folie wiatroizolacyjną już nić od spodu nie dawać? Żadnych desek, płyty wiórowej? Pytam bo obawiam się że spod domku mogą się tam zagnieździć jakieś szczury itp
Dach:
W tej chwili mam tak:
- Papa
- Pełne deskowanie
- Folia paraizolacyjna (wiem że to źle)
- Wełna 10 cm
- Folia paraizolacyjna
- Panele ścienne wewnętrzne

Krokwie mam 15 cm. Na wiosnę chcę wymienić dach na blachę trapezową i będzie okazja do poprawienia izolacji, czy lepiej zostawić pełne deskowanie czy jakoś inaczej?

maxxxxxxxx
Posts: 16
Joined: Sat 05 Dec, 2009
Location: Gdynia
Contact:

Post by maxxxxxxxx » Fri 26 Feb, 2010

Jeszcze raz proszę o poradę dotyczącą informacji zawartych w poście powyżej

maxxxxxxxx
Posts: 16
Joined: Sat 05 Dec, 2009
Location: Gdynia
Contact:

Post by maxxxxxxxx » Wed 14 Apr, 2010

Czy mogę użyć takiej Wiatroizolacji? http://www.corotop.com.pl/corovin_01.php?s=6
A takiej Membrany Dachowej na dach z blachy trapezowej na łatach - http://www.corotop.com.pl/corotop_01.php?s=1

rps
Posts: 166
Joined: Tue 05 Jan, 2010
Location: Wołomin

Post by rps » Wed 14 Apr, 2010

skoro napisali że to wiatrolizolacja, czyli membrana paroprzepuszczalna, chroni prze wiatrem i wilgocią z zewnątrz, to sprawa wydaje się dość jednoznaczna gdzie i w jakim charakterze ją stosować. Patrząc na wcześniejszą dyskusję to największy problem to jak uporać sie z tą paroizolacją od zewnętrznej strony ocieplenia, choć może do tej pory zostało to jakoś rozwiązane....
rps

maxxxxxxxx
Posts: 16
Joined: Sat 05 Dec, 2009
Location: Gdynia
Contact:

Post by maxxxxxxxx » Wed 14 Apr, 2010

Na razie jeszcze jest ta paraizolacja :( , ale za miesiąc wymieniam elewacje i tą folie na wiatroizolacje.

W tej chwili w domek nie posiada czegoś takiego jak płyty poszycia, i pytanie czy mogę nadal jej nie stosować a jednocześnie czy mogę w jakiś inny sposób usztywnić konstrukcje tanim kosztem?

Planuje zrobić dach z blachy trapezowej na łatach 4x6 co 50 cm pod to membrana dachowa która będzie się stykała bezpośrednio z wełną która uszczelnia sufit. Czy to jest zgodne z technologią?

rps
Posts: 166
Joined: Tue 05 Jan, 2010
Location: Wołomin

Post by rps » Wed 14 Apr, 2010

co do płyty poszycia to pewnie dużo zależy od sztywności konstrukcji szkieletu, tzn rozmiarów i rozstawienia słupków - możnaby też dodać przewiązki między słupkami, no i jeśli na elewację poszłaby solidna szalówka na pióro-wpust to też to by dodatkowo znacznie usztywniło konstrukcję, tym bardziej że skoro to domek letniskowy to nie podejrzewam żeby był specjalnie dużych rozmiarów...
co do dachu to rozumiem że trzeba zerwać papę, deski i paroizolację żeby wymienić na membranę paroprzepuszczalną, która może stykać sie z wełną... zatem wtedy na tą membranę dachową wzdłuż krokwi nabija się kontrłaty o przekroju np 2,5x5cm, a na to poprzecznie do kontrłat i zarazem poprzecznie do krokwi mocuje łaty co ok 50cm, a do nich przykręca blachę...
rps

Grzegorz Szostak
Posts: 1601
Joined: Sun 21 Aug, 2005
Location: Siedlce
Contact:

Post by Grzegorz Szostak » Wed 14 Apr, 2010

maxxxxxxxx wrote:Czy mogę użyć takiej Wiatroizolacji? http://www.corotop.com.pl/corovin_01.php?s=6
Nie. Ten produkt nie nadaje się jako "wiatroizolacja" ścian zewnętrznych.

maxxxxxxxx
Posts: 16
Joined: Sat 05 Dec, 2009
Location: Gdynia
Contact:

Post by maxxxxxxxx » Wed 14 Apr, 2010

Czyli producent celowo wprowadza klienta w błąd? Jakiej foli więc użyć proszę o zaproponowanie producenta i nazwy produktu.
Co do dachu to byłem dziś w tartaku i rozmawiałem też na temat dachu i powiedzieli mi że z tymi membranami dachowymi to jakaś dziwna moda i ze tylko pełne deskowanie jest pewne (mają w tym interes, w końcu tartak :twisted: . Proponują na krokwie dać:
- pełne deskowanie
- papę
- kontra łatę
- łatę i dopiero blachę
Zgłupieć można :)

Grzegorz Szostak
Posts: 1601
Joined: Sun 21 Aug, 2005
Location: Siedlce
Contact:

Post by Grzegorz Szostak » Wed 14 Apr, 2010

maxxxxxxxx wrote:Czyli producent celowo wprowadza klienta w błąd?
Jakiej foli więc użyć proszę o zaproponowanie producenta i nazwy produktu.
Z najbardziej zbliżonych: Tyvek Housewrap, Proctror Frameszild 100.

rps
Posts: 166
Joined: Tue 05 Jan, 2010
Location: Wołomin

Post by rps » Wed 14 Apr, 2010

Grzegorz Szostak wrote:Nie. Ten produkt nie nadaje się jako "wiatroizolacja" ścian zewnętrznych.
Z ciekawości zapytam: dlaczego sie nie nadaje?
Czyli idę do sklepu, kupuję folię (membranę) na której jest napisane że to wiatroizolacja o paroprzepuszczalności 3000 g/m2/24h i przeznaczona na ściany a faktycznie nie jest to wiatroizolacja? to o co chodzi? za słabe parametry? za niska jakość? bo może chodzi o to że kolega poleca mercedesa, a ktoś chce kupic np fiata, a zawsze znajdą się produkty lepszej jakości...
Nie znam dobrze rynku wiatroizolacji i nie mam porównania producentów, ale jestem ciekawy o co w tym przypadku chodzi...
rps

maxxxxxxxx
Posts: 16
Joined: Sat 05 Dec, 2009
Location: Gdynia
Contact:

Post by maxxxxxxxx » Wed 14 Apr, 2010

Też mnie to intryguje, chciałem ten Corovin bo jest w miarę tani no i jest dostępny w Castoramie i mogę go kupić w kredycie 0%

Grzegorz Szostak
Posts: 1601
Joined: Sun 21 Aug, 2005
Location: Siedlce
Contact:

Post by Grzegorz Szostak » Wed 14 Apr, 2010

rps wrote:z ciekawości zapytam: dlaczego sie nie nadaje?
Podane w danych parametry są jak dla membrany dachowej wysoko paroprzepuszczalnej.

maxxxxxxxx
Posts: 16
Joined: Sat 05 Dec, 2009
Location: Gdynia
Contact:

Post by maxxxxxxxx » Wed 14 Apr, 2010

Ja nie widzę różnicy, może inaczej patrze :)

Grzegorz Szostak
Posts: 1601
Joined: Sun 21 Aug, 2005
Location: Siedlce
Contact:

Post by Grzegorz Szostak » Wed 14 Apr, 2010

Najprościej... porównaj dane z wymagań podanych na stronie www.szkielet.pl

rps
Posts: 166
Joined: Tue 05 Jan, 2010
Location: Wołomin

Post by rps » Thu 15 Apr, 2010

na www.szkielet.pl znalazłem taki tekst:
"Jako folię wiatroizolacyjną należy stosować folie polipropylenowe lub włókniny o paroprzepuszczalności nie mniejszej niż 120-160 g/m/24g dopuszczone do stosowania w budownictwie jako folie ścienne."

Omawiana membrana ma 3000 g/m2/24h, jest więc wysokoparoprzepuszczalna. Co z nią nie tak? Jak dotąd same ogólniki, ta zła a ta dobra... Ja na miejscu maxxxxxxxx nie dałbym sie zwariować...Wiatroizolacja to wiatroizolacja, parametry trzyma wiec ok, a jak można korzystniej kupić to czemu nie
rps

maxxxxxxxx
Posts: 16
Joined: Sat 05 Dec, 2009
Location: Gdynia
Contact:

Post by maxxxxxxxx » Thu 15 Apr, 2010

Rps dzięki, też mi się tak wydaje, czytałem to i wszystko jest spełnione

maxxxxxxxx
Posts: 16
Joined: Sat 05 Dec, 2009
Location: Gdynia
Contact:

Post by maxxxxxxxx » Mon 19 Apr, 2010

Jak wiadomo remontuje i zarazem powiększam domek letniskowy i w związku z tym mam kilka pytań do fachowców:
1. Pełne deskowanie czy membrana dachowa?
W tej chwili mam:
- krokwie (pomiędzy nimi wełna)
- pełne deskowanie
- papa
Na pewno muszę wymienić pokrycie na nowe bo papa jest stara i również deski są niektóre przegniłe po dziurach. Chcę zastosować blachę trapezową i pytanie czy mogę zastosować membranę dachową i łaty, bez pełnego deskowania?

2. Co ile stosować belki konstrukcyjne ścian zewnętrznych domku? Na stronie internetowej szkieletu napisane jest że co 40 lub 60 cm? Ale nie wiem czy dotyczy to domków parterowych czy z piętrem? Ja mam domek letniskowy 25m 2 bez piętra ani poddasza. Będę stosował belki 5 x 10 cm

3. Ze względu na to iż to mały domek parterowy 25 m2, w którym nie ma płyty poszycia tylko od razu elewacja, remontując chcę wymienić elewacje bez dokładania płyty poszycia, ale czy są jakieś inne szybkie i tanie metody zwiększania sztywności konstrukcji? A może nie zaprzątać tym sobie głowy?

4. W jaki sposób odizolować belki podłogowe domku od słupków betonowych na których stoi domek?
Papa?

rps
Posts: 166
Joined: Tue 05 Jan, 2010
Location: Wołomin

Post by rps » Mon 19 Apr, 2010

fachowcem nie jestem, ale robiłem podobne rozeznanie w niektórych kwestiach, zatem wydaje mi się, że:
1. przy pełnym deskowaniu wełna którą już masz miedzy krokwiami nie powinna się stykać z deskami, musi być dylatacja 2-3cm, a jak jest membrana wysokoparoprzepuszczalna to może się stykać z wełną. Pewnie wersja z membraną będzie tańsza i mniej pracochłonna oraz mniej bedzie obciążąć konstrukcję.
Ja u siebie wybrałem opcję z membraną, z tym że od razu trzeba było wykosztować się na blachę a także na komin, natomiast przy deskowaniu i papowaniu to jednego roku dasz deski i papę, a postawić komin i położyć blachę możesz sobie za rok czy dwa i nic sie nie stanie. A jak spytasz fachowców, to są zwolennicy zarówno pierwszej jak i drugiej opcji. Jeden fachowiec o bardziej tradycyjnym spojrzeniu to Ci powie że decha to zawsze decha a nie jakaś tam membrana , za to drugi bedzie polecał membranę i mówił o wentylacji, paroprzepuszczalności itp...

2. ja bym dał co 60cm, w końcu to mały domek działkowy

3. a co bedzie na elewacji, szalówka? szalówka powinna usztywnić

4. na słupach trzepa położyć 2 warstwy papy i na tym oprzeć belki
rps

maxxxxxxxx
Posts: 16
Joined: Sat 05 Dec, 2009
Location: Gdynia
Contact:

Post by maxxxxxxxx » Mon 19 Apr, 2010

Też byłem zdecydowany na membranę i w sumie nadal chcę tylko potrzebowałem słowa wsparcia :) ...bo wiele fachowców mówiła że by się bali samą membranę. Dzięki :)
O jakiej wielkości użyłeś łat? Co ile stosowałeś łaty? Mam na jeden spad 16 stopni a drugi 12 stopni. Jaką zastosowałeś membranę dachową? Myślisz że ta się nada? http://www.corotop.com.pl/corotop_01.php?s=1

Mam rozumieć że bezpośrednio na krokwie dałeś:
- membranę dachową wysoko paro-przepuszczalną
- kontra-łaty na krokwie
- łaty
- pokrycie dachu?
Jakie wykończenie wentylacji zastosowałeś na szczycie dachu?

4. Tak szalówka 19 mm

rps
Posts: 166
Joined: Tue 05 Jan, 2010
Location: Wołomin

Post by rps » Tue 20 Apr, 2010

No i bym pozostał przy membranie wysokoparoprzepuszczalnej, no i zaufał producentowi i specyfikacji na opakowaniu. Nie wiem tylko jak to z tym małym spadkiem dachu, ale zakładam że blacha bedzie szczelna i woda ciurkiem nie bedzie po membranie płynąć, wiec nic się wełnie nie stanie.
Trzeba na te tematy spojrzeć trochę inaczej - budujesz domek działkowy, mały - 25m2, powiedzmy że chciałbyś go użytkować bez gruntownego przebudowania ok 30-50lat, wiec co mają powiedzieć ludzie którzy budują domy rodzinne na pokolenia i stosują membrany, może wtedy jest sens zastanawiać sie czy kupić jakąś najdroższą z półki bo dłużej przetrwa czy jakąś w średniej klasie... no ale to jest w końcu domek działkowy, myślę że jak kupisz jakąś membranę ze średniej ligi to będzie ok i nie trzeba rozwodzić się długo czy taką czy może jakąś inną wybrać... Najbardziej należy zwracać uwagę na takie rzeczy jak prawidłowy układ warstw, żeby nie położyć paroizolacji zamiast wiatroizolacji, albo nie ułożyć wiatroizolacji napisami do wewnątrz, no i żeby nie było dziur i nieszczelności w paroizolacji itp
Co do mnie to mam membranę Topdach
http://folnet.pl/do/item/00-141/MembranaTopdach
Co więcej, mam ją również na ścianach jako wiatroizolację, pojechałem nią po całości i nie sądzę żeby z tego powodu coś się stało. Zresztą jak poczytać w opisach produktu to jest napisane że możne być stosowana jako wiatroizolacja ścian.

Co do warstw pokrycia dachu, to na krokwie membrana, kontrłaty 2,5x5cm, poprzecznie do nich łaty 4x5cm chyba co ok 50cm i blachodachówka. W kalenicy są gąsiory, a pod nimi uszczelka gąbkowa i tędy ma uchodzić powietrze, a wchodzić w okapie - to zdaje się jakiś standard, zdałem się na najpopularniejszego okolicznego blacharza i nie dywaguje już nad tym czy może na przykład uszczelka to powinna być gąbkowa czy jakieś nowej generacji ze specjalnych materiałów...

Generalnie to o szczegóły wykończenia blacharskiego to popytać blacharzy, nawet niezobowiązująco zadzwonić i zapytać jako klient jak robią pokrycie z danej blachy na taki dach jak Twój - w tym przypadku z blachy trapezowej - jak wygląda wentylacja itp

Co do elewacji to wydaje mi sie że 19mm to już taka dolna granica grubości deski zewnętrznej, a jakby była troche grubsza to wiadomo lepiej, ale tu chyba bardziej niż milimetr w tą czy w tamtą stronę liczy sie dobry impregnat, zdrowe sęki, porządne przytwierdzenie wkrętami itp
rps

maxxxxxxxx
Posts: 16
Joined: Sat 05 Dec, 2009
Location: Gdynia
Contact:

Post by maxxxxxxxx » Tue 20 Apr, 2010

Dzięki Ci bardzo, a powiedz mi tak z praktyki bo... powiedziano mi ze jak będę miał blachę trapezową i samą membranę to będę miał strasznie głośno od deszczu. Co o tym sądzisz? Wełnę daje 10 mm

rps
Posts: 166
Joined: Tue 05 Jan, 2010
Location: Wołomin

Post by rps » Tue 20 Apr, 2010

Z praktyki nie powiem, bo nie wiem jak to jest przy wełnie 10cm miedzy krokwiami, tu dodatkowo jest dość płaski dach, wiec deszcz bedzie padał prawie pionowo, wiec coś w tym jest że może być coś słychać....ja mam garaz blaszak o takim niewielkim nachyleniu dachu, oczywiscie goła blacha trapezówka bez żadnej izolacji i jak nawet kropi to stuka, choć jak coś tam robię to mi nie przeszkadza, spac tam jeszcze nie musiałem ;-)
ale z drugiej strony te 10cm wełny na pewno ma znaczenie, ciężko też ocenić na ile pomoże deskowanie i czy to bedzie decydujący element izolacji akustycznej.
Rozumiem że tu nie będzie stropu i dach będzie jednocześnie sufitem. Bo jeżeli bedzie jeszcze strop to można go dodatkowo wygłuszyć.
A jakby zrobić jakiś test przy obecnym stanie rzucić byle jaką blachę, jeden robi fontannę a drugi nasłuchuje wewnątrz ;-)
Ciekawe też czy bardziej słychać stukanie przy takiej wersji jak planujesz, czy w całorocznym domu, gdzie na poddaszu jest kilka okien dachowych na które caly rok pada deszcz...
Można postawić też pytanie jak długo bedziesz mieszkał tam przy padającym deszczu skoro to domek działkowy i jak bardzo bedzie takie lekkie stukanie drażniło jesli zdarzy sie kilka deszczowych dni w trakcie pobytu wakacyjnego...Równie dobrze powinieneś postawić kominek bo może być zimno w nocy na wiosnę, albo dobudować pare metrów bo za duzo znajomych sie może zwalić na głowę...zawsze bedzie jakieś ale...
choć wartoby nawet z ciekawości sprawdzić jakoś ile te 10cm wełny daje....
rps

maxxxxxxxx
Posts: 16
Joined: Sat 05 Dec, 2009
Location: Gdynia
Contact:

Post by maxxxxxxxx » Fri 23 Apr, 2010

A powiedz mi....

Czy do łączenia elementów konstrukcyjnych używałeś takiego typu? :
http://allegro.pl/item995191774_katowni ... 50szt.html
Czy może tylko gwoździe lub wkręty?

Właśnie gwoździe czy wkręty?
Ja swoje wszelkie małe konstrukcje drewniane robię na wkręty ( takie złotego koloru z castoramy) ale ostatnio zauważyłem pp zimie że niektóre wkręty lubią pękać (np. w skrzynkach drewnianych na kwiaty).
Dlatego pytanie czego się używa jakiś innych wkrętów? czy gwoździ?
Generalnie wole wkręty bo zawsze można wykręcić coś, poprawić itp :) ale może powinienem użyć innych?

rps
Posts: 166
Joined: Tue 05 Jan, 2010
Location: Wołomin

Post by rps » Fri 23 Apr, 2010

ja zamiast klasycznego szkieletu mam taką nietypową konstrukcję, podobną do domku z bala w wersji sumikowo-łątkowej, tzn są masywne słupy 12x19cm łączone do oczepu i podwaliny na złącza ciesielskie i dodatkowo zabezpieczone wkrętami. Elewacja z szalówki 2,5cm. Ale generalnie wykonawca uzywał zdecydowanie częściej wkrętów niż gwoździ. Wkręty takie zwykłe żółte w róznych rozmiarach, co można nabyć w metalowym. Można też kupić jakieś markowe np. firmy Spax, ale trzeba sie liczyć z wydatkiem....
A co do tych kątowników to są ok, do ich zamontowania raczej użyłbym wkrętów...
Ciekawi mnie że pekają Ci wkręty w doniczkach...może woda jak zamarła to rozszerzyła od środka ziemię i wkręt nie wytrzymał, a może był za cienki albo jakiś niedorobiony, nie wiem.
A jeśli chcesz użyć gwoździ to raczej jakiś specjalnych takich karbowanych czy skręcanych, zwykłego gładkiego bym raczej nie wbijał. Kiedys kupiłem kibel na działkę zbity gwoździami, po jakimś czasie musiałem wziąć młotek i większość podobijać po 1-2mm bo się troche poluzowały jak drewno pracowało...Co do wkrętów jak chcesz robić sam to trzeba sie zaopatrzyć w mocną wkrętarkę...
rps

maxxxxxxxx
Posts: 16
Joined: Sat 05 Dec, 2009
Location: Gdynia
Contact:

Post by maxxxxxxxx » Mon 17 May, 2010

Zdecydowałem się nie używać płyt osb ani żadnych innych jako usztywnienie, wcześniej tego nie było a szkoda mi na to dodatkowych pieniędzy. Stosuje tylko skośne sporniki do belek jako usztywnienie. Wcześniej nawet tego nie było. Proszę tylko o informacje czy w związku z tym stosować dodatkowo kontr-łatę 2cm jako dystans elewacji od wiatroizolacji która będzie zamocowana bezpośrednio do belek nośnych ścian?

Druga sprawa to... Jak powinienem zrobić aby użyć zamiast okna w ścianie zewnętrzem użyć luksferów? Czy ktoś już tak robił? Jak to zrobić aby był bezpieczny odpływ wody i ściana nie nasiąkała?

rps
Posts: 166
Joined: Tue 05 Jan, 2010
Location: Wołomin

Post by rps » Tue 18 May, 2010

o luksferach sie nie wypowiem, jakoś słabo mi sie kojarzą z budownictwem drewnianym...
a co do wiatroizolacji to bym dał dylatację, czyli do słupków przyczepił wiatroizolację, na to pionowe listwy dystansowe do słupków i na to poziomo szalówka
rps



Post Reply

Return to “Domki letniskowe”