czy tak moze wyglądać ściana?

Aspekty budowy i utrzymania domków letniskowych
Post Reply
aleks13
Posts: 17
Joined: Mon 12 Apr, 2010

czy tak moze wyglądać ściana?

Post by aleks13 » Mon 12 Apr, 2010

Witam
Ściana od zewnątrz
Tymk mineralny na siatce
Płyta OSB3 18mm
folima wiatroizolacyjna do belek napisami do osb3
wełna 15 cm między belki
folia parop. do belek
płyta g-k 12.5
CZy można na szkielet z zewnątrz folia wiatroizolacyjna i na to bezpośrednio osb3, a wewnątrz folia paroprzepuszczalna bezpośrednio do szkieletu bez dyletacji i na to płyte gk?
A dach będzie deskowany i papa
tu nie wiem jak zrobic z dociepleniem i folią?
Pozdrawiam i czekam na podpowiedzi :)


rps
Posts: 166
Joined: Tue 05 Jan, 2010
Location: Wołomin

Post by rps » Mon 12 Apr, 2010

czytałem że przy folii wiatroizolacyjnej powinna być jakaś dylatacja 2-3cm, aby wilgoć ze ścian miała lepsze ujście...ale pewny nie jestem... Pewny za to jestem na 100%, że od wewnątrz musisz dać folię opóźniającą przenikanie pary czyli folię paroizolacyjną a nie jak piszesz paroprzepuszczalną. Folią paroprzepuszczalną jest ta z zewnątrz, czyli folia wiatroizolacyjna.
Zatem do belek od wewnątrz kładziesz paroizolację taką żołtą i na to płyty g-k. Kwestią która mnie również interesuje (bo podobne pytanie zadałem ale nikt nie odpowiedział...) jest czy dawać dylatację miedzy wewnętrzną okłądziną a folią. Z lektury artykułów fachowców wynika że przy płytach g-k raczej bez dylatacji, ja mam wątpliwości czy przy boazerii można na styk, żeby drewno sie stykało z folią...
Co do dachu to jeśli jest deskowany i papowany to chyba należy zachować dylatację 2-3 cm miedzy deskami a wełną, a w kalenicy muszą być jakieś wywietrzniki. Tu wiatroizolacji raczej sie nie daje, bo jest papa, a na papę pewnie pójdzie jeszcze ostateczne pokrycie, za to od wewnątrz dajemy paroizolację jak na parterze i do tego płyta g-k...
rps

Jan Jablonski
Posts: 321
Joined: Thu 28 Jan, 2010
Contact:

Post by Jan Jablonski » Mon 12 Apr, 2010

Aleks13
witam na poszycie sciany wystarczy OSB12 v3 ,natomiast folie nalezy zamontowac na plycie pomiedzy styropianem ,jesli chodzi o wewnatrz to pod plyte i nie ma potrzeby dawania dylatacji
rps
to samo tyczy boazerii folia jak sama nazwa wskazuje przepuszcza wilgoc tylko w jedna strone wiec nie ma mozliwosci zaperzenia drewna

rps
Posts: 166
Joined: Tue 05 Jan, 2010
Location: Wołomin

Post by rps » Mon 12 Apr, 2010

o ile zrozumiałem to Aleks13 chciał od zewnątrz do płyty osb przytwierdzić siatkę i otynkować bez styropianu, a wiatroizolację dać miedzy słupki a płytę osb i tu pytanie czy dylatować wiatroizolację od płyty.
Co do boazerii od wewnątrz to czytałem opinie eksperta Muratora ze znanej na rynku firmy Missoni, że boazeria nie powinna dotykać folii paroizolacyjnej, bo wilgoć która nie przebije się przez paroizolację może sie na styku z folią gromadzić i wyrządzić drewnu jakieś szkody...
rps

Jan Jablonski
Posts: 321
Joined: Thu 28 Jan, 2010
Contact:

Post by Jan Jablonski » Mon 12 Apr, 2010

Jesli chodzi o warunki klimatyczne polski to nie stosowanie ocieplenia jest wielkim bledem poniewaz sama welna nie spelni warunkow izolacyjnych domu ,co do wilgoci pod boazeria to wszystko zalezy gdzie sie ja montuje w kuchni jest inna wilgotnosc ,w lazience inna ,inna na poddaszu ,nalezy pamietac ze boazeria powinna miec wilgotnosc okolo 10% no i ilu konstruktorow tyle szkol moim zdaniem dylatacja jest zbedna w wiekszosci przypadkow

aleks13
Posts: 17
Joined: Mon 12 Apr, 2010

Post by aleks13 » Tue 13 Apr, 2010

Witam
Dobrze zrozumiałeś Rps (o ile zrozumiałem to Aleks13 chciał od zewnątrz do płyty osb(przed siatkę specjalny grunt) przytwierdzić siatkę i otynkować bez styropianu, a wiatroizolację dać miedzy słupki a płytę osb i tu pytanie czy dylatować wiatroizolację od płyty)i to jest pytanie ?znajomy tak zrobił i tynk ładnie sie trzyma i fajnie wyglada ale on nie dawał wiatroizolacji.
Pozdrawiam

Wojciech Nitka
Posts: 3840
Joined: Thu 19 Aug, 2004
Location: Gdańsk
Contact:

Post by Wojciech Nitka » Tue 13 Apr, 2010

Jan Jablonski wrote:Jesli chodzi o warunki klimatyczne polski to nie stosowanie ocieplenia jest wielkim bledem poniewaz sama welna nie spelni warunkow izolacyjnych domu
To nie tak. Ściana o typowym układzie warstw - wiatroizolacja = płyta poszycia grub. 12 mm = izolacja cieplna grub. 15 cm = folia paroizolacyjna = płyty wewnętrznego poszycia - spełnia krajowe wymagania w zakresie izolacyjności cieplnej dla ścian zewnętrznych - U poniżej 0,3 W/mK.

rps
Posts: 166
Joined: Tue 05 Jan, 2010
Location: Wołomin

Post by rps » Tue 13 Apr, 2010

tak sie przyglądam dyskusji i myslę że Aleks13 nadal nie uzyskał jednoznacznej odpowiedzi na swoje pytanie czy może dać na płytę osb bezpośrednio tynk... bo jeśli wiatroizolacja ma iść na płytę od zewnątrz to aby dać tynk musi coś jeszcze na wiatroizolacje położyć np styropian, albo zrezygnować z wiatroizolacji, zakładając że przez warstwę tynku i szczeliny miedzy płytami wiatr wilgoci nie nawieje...
rps

aleks13
Posts: 17
Joined: Mon 12 Apr, 2010

Post by aleks13 » Tue 13 Apr, 2010

Na stronie firmy kronopol znalazłem opisy pokrycia elewacji z osb3 i jest to tak :
1. Płyta gipsowo-kartonowa lub Fermacell
2. Opóźniacz pary (paroizolacja)
3. Płyta OSB 3
4. Konstrukcja ściany
5. Wełna mineralna
6. Płyta OSB 3
7. Tektura bitumizowana
8. Siatka Leduchowskiego
9. Cienkowarstwowy, mrozoodporny system tynku mineralnego
Ta tektura bitumizowana to chyba papa ?? Moze zamiast tej tektury jest jakiś podkład pod tynk który jest wiatroizolacja? poszukam po necie :)

rps
Posts: 166
Joined: Tue 05 Jan, 2010
Location: Wołomin

Post by rps » Tue 13 Apr, 2010

nie wiem co to tektura bitumizowana, mam nadzieję że to nie jakaś zwykła papa, a skoro sugerują tak w Kronopolu to warto sie temu przyjrzeć,

a co do układu warstw to chyba bym zrezygnował z płyty osb od wewnątrz, jak solidna konstrukcja ze słupków to jedna warstwa płyt po zewnętrznej stronie belek chyba dostatecznie ją usztywni.
Z drugiej strony rozumiem producenta płyt, który pewnie chciałby aby z nich wykonać prawie wszystkie elementy domu ;-)
rps

Wojciech Nitka
Posts: 3840
Joined: Thu 19 Aug, 2004
Location: Gdańsk
Contact:

Post by Wojciech Nitka » Tue 13 Apr, 2010

rps wrote:nie wiem co to tektura bitumizowana
To grubszy papier bitumizowany, często stosowany jako wiatroizolacja.
System - tynk na płycie poszycia jak najbardziej jest możliwy. Jednak płytę poszycia trzeba wcześniej pokryć barierą przeciw wodną, np. folią wiatroizolacyjną.
Trzeba jednak pamiętać, że system ten wymaga stosowania dylatacji co 3,0 - 4,0 m. Zatem nie zawsze na elewacji budynku to ładnie wygląda.
W kraju taki system spotkałem na kilku budynkach kanadyjskiego osiedla pod Kołobrzegiem. O ile mi się uda odnaleźć zdjęcia - załączę.

aleks13
Posts: 17
Joined: Mon 12 Apr, 2010

Post by aleks13 » Tue 13 Apr, 2010

Tektura bitumizowana, chyba to jest ta papa podkładowa, a układ warstw tylko jest przykładowy zostanie tak jak pisałem na początku :)
Dam tą tekture, siatke i na to tynk, przed tym pomaluje podkładem osb3 co zalecają Ci od tynków .
Pozdrawiam

aleks13
Posts: 17
Joined: Mon 12 Apr, 2010

Post by aleks13 » Tue 13 Apr, 2010

Może fotki powiedzą coś wiecej, bo nie rozumiem tej dylatacji co 3-4 m?
Czyli najlepiej bylo by dać na osb3 folie i na to wełne 5 cm (lub 5 cm styropian ryflowany) i to otynkowac?

Wojciech Nitka
Posts: 3840
Joined: Thu 19 Aug, 2004
Location: Gdańsk
Contact:

Post by Wojciech Nitka » Tue 13 Apr, 2010

Obiecane zdjęcia. Pierwsze - stosowany system, drugie - elewacja szczytowa.

Image Image

Poniżej rysunki obrazujące system wykonania, w tym dylatacji.

Image Image

rps
Posts: 166
Joined: Tue 05 Jan, 2010
Location: Wołomin

Post by rps » Wed 14 Apr, 2010

te dylatacje na dużej ścianie jednak niezbyt estetycznie wyglądają.... podobnie jak czasem fachowcy zrobią ocieplenie nawet murowanego domu styropianem i tak otynkują, że z czasem jak popada albo słońce odpowiednio zaświeci widać ściane z prostokątnych płyt styropianowych....
rps



Post Reply

Return to “Domki letniskowe”