"Strzelający" dom.
"Strzelający" dom.
Witam,
Mój kanadyjczyk ma 5 lat i w zasadzie chyba od początku strzela. Nie są to jakieś super głośne trzaski, ale dość wyraźne.
Jest to dom parterowy z nieocieplonym, nieużytkowym poddaszem. W stropie jest 20 cm wełny, od wewnątrz płyty gipsowe na ruszcie drewnianym prostopadłym do belek stropowych, pod rusztem paroizolacja. Na belkach na strychu płyty OSB 22 mm przyklejone wikolem i przybite gwoździami skrętnymi. Między płytami klipsy dystansowe. W połowie długości belek przewiązki pełne. Konstrukcja dachu krokwiowa. W podbitce są otwory wentylacyjne, wzdłuż kalenicy wywietrznik specjalnie sprowadzony z USA.
Dom strzela najczęściej wieczorem, kiedy robi się chłodniej. Odgłosy dochodzą ze stropu najczęściej, czasami również ze ścian. Podczas bardzo silnych wiatrów jak na przykład ostatnio przechodząca Emma w stropie słychać delikatne "tykanie" w różnych miejscach. Byłem kilkakrotnie na strychu i wyjąłem wełnę z pomiędzy belek, ale wszystko wygląda OK - żadnych śladów wilgoci, żadnej pleśni itp.W domu jest wentylacja mechaniczna tzn w łazience i w kuchni są działające nonstop wentylatory.
Czy te odgłosy są normalne????Czy może coś zaniedbałem przy budowie??? Dodam, że drewno kupiłem w firmie 'Poziomka" dawniej "Wood Mizer", było suche, a dodatkowo budynek stał przez zimę całkowicie zabezpieczony z zewnątrz. Z zewnatrz jest styropian, ale na listwach z zachowaniem 2cm szczeliny. Proszę o pomoc i dziękuje.
Mój kanadyjczyk ma 5 lat i w zasadzie chyba od początku strzela. Nie są to jakieś super głośne trzaski, ale dość wyraźne.
Jest to dom parterowy z nieocieplonym, nieużytkowym poddaszem. W stropie jest 20 cm wełny, od wewnątrz płyty gipsowe na ruszcie drewnianym prostopadłym do belek stropowych, pod rusztem paroizolacja. Na belkach na strychu płyty OSB 22 mm przyklejone wikolem i przybite gwoździami skrętnymi. Między płytami klipsy dystansowe. W połowie długości belek przewiązki pełne. Konstrukcja dachu krokwiowa. W podbitce są otwory wentylacyjne, wzdłuż kalenicy wywietrznik specjalnie sprowadzony z USA.
Dom strzela najczęściej wieczorem, kiedy robi się chłodniej. Odgłosy dochodzą ze stropu najczęściej, czasami również ze ścian. Podczas bardzo silnych wiatrów jak na przykład ostatnio przechodząca Emma w stropie słychać delikatne "tykanie" w różnych miejscach. Byłem kilkakrotnie na strychu i wyjąłem wełnę z pomiędzy belek, ale wszystko wygląda OK - żadnych śladów wilgoci, żadnej pleśni itp.W domu jest wentylacja mechaniczna tzn w łazience i w kuchni są działające nonstop wentylatory.
Czy te odgłosy są normalne????Czy może coś zaniedbałem przy budowie??? Dodam, że drewno kupiłem w firmie 'Poziomka" dawniej "Wood Mizer", było suche, a dodatkowo budynek stał przez zimę całkowicie zabezpieczony z zewnątrz. Z zewnatrz jest styropian, ale na listwach z zachowaniem 2cm szczeliny. Proszę o pomoc i dziękuje.
-
- Posts: 3840
- Joined: Thu 19 Aug, 2004
- Location: Gdańsk
- Contact:
Re: "Strzelający" dom.
Możesz opisać konstrukcję stropu? Jak oparte są belki stropowe? Czy przebiegają na całej długości przez budynek czy kończą się i opierają się na ściankach działowych?darak wrote:Na belkach na strychu płyty OSB 22 mm przyklejone wikolem i przybite gwoździami skrętnymi. Między płytami klipsy dystansowe. W połowie długości belek przewiązki pełne.
Poziomka produkowała (nie wiem czy dalej produkuje) raczej dobrej jakości drewno, stąd raczej nie należy brac pod uwagę wysychania i skręcania się drewna. Zresztą przez pięć lat drewno winno się "ustatkować". Biorę zatem pod uwagę inne problemy, stąd pytanie o konstrukcję stropu nad parterem.
Przy okazji? Nie powinno się zakłądać szczelnej podłogi na nie ogrzewanym poddaszu. To może groźić zawilgoceniem konstrukcji stropu i izolacji cieplnej, a także zagrzybienia płyty OSB. Dlaczego? Otóż para wodna przechodząc z dołu pomieszczeń (pomimo załozonej folii paroizolacyjnej) napotyka zimna płytę OSB i ... i skrapla się na dolnej powierzchni płyty. Płyty winne być układane ze szparami lub otworami, by para mogła swobodnie przejść na poddasze.
-
- Posts: 2
- Joined: Fri 16 Jul, 2010
Witam!
Nawiązując do eksperckich pytań zadanych indywidualnie P.Wojciechowi w sprawie prawidłowości wykonania stropu i związanego z tym ugięcia,chcę drążyć sprawę dalej i zapytać o przyczynę skrzypienia stropu ,które to zjawisko wystąpiło po jego ugięciu oraz sposób wyeliminowania tego skrzypienia.
Nawiązując do eksperckich pytań zadanych indywidualnie P.Wojciechowi w sprawie prawidłowości wykonania stropu i związanego z tym ugięcia,chcę drążyć sprawę dalej i zapytać o przyczynę skrzypienia stropu ,które to zjawisko wystąpiło po jego ugięciu oraz sposób wyeliminowania tego skrzypienia.
AC
-
- Posts: 3840
- Joined: Thu 19 Aug, 2004
- Location: Gdańsk
- Contact:
Skrzypienie podłogi to efekt niewłaściwego montażu płyty poszycia do belek stropowych, np.:
- brak izolacji między belkami stropowymi a płytą poszycia,
- niewłaściwe (gładkie) gwoździe o niedostatecznej długości - gwoździe powinne być karbowane lub skrętne. W tym przypadku gwoździe, pod wpływem pracy stropu, mogą poluzować się, a ocierana o nie płyta może wydawać dźwięk skrzypienia podłogi,
- jak wyżej lecz płyta może ocierać się o belki stropowe.
- brak zachowania szczeliny pomiędzy arkuszami płyty - przyczyna jak wyżej, lecz w tym przypadku krawędź płyty ociera się o drugą płytę.
To w zasadzie główne przyczyny skrzypienia podłogi spowodowane uginaniem się stropu.
Jak je wyeliminować?
- po pierwsze - stosować taśmy akustyczne
- po drugie - stosować odpowiedniej wielkości belki stropowe, które zminimalizują uginanie się stropu,
- po trzecie- do mocowania płyty poszycia stosować gwoździe karbowane lub skrętne odpowiedniej długości,
- po czwarte - układając płyty poszycia zachować szczelinę ok. 3 mm między nimi.
- brak izolacji między belkami stropowymi a płytą poszycia,
- niewłaściwe (gładkie) gwoździe o niedostatecznej długości - gwoździe powinne być karbowane lub skrętne. W tym przypadku gwoździe, pod wpływem pracy stropu, mogą poluzować się, a ocierana o nie płyta może wydawać dźwięk skrzypienia podłogi,
- jak wyżej lecz płyta może ocierać się o belki stropowe.
- brak zachowania szczeliny pomiędzy arkuszami płyty - przyczyna jak wyżej, lecz w tym przypadku krawędź płyty ociera się o drugą płytę.
To w zasadzie główne przyczyny skrzypienia podłogi spowodowane uginaniem się stropu.
Jak je wyeliminować?
- po pierwsze - stosować taśmy akustyczne
- po drugie - stosować odpowiedniej wielkości belki stropowe, które zminimalizują uginanie się stropu,
- po trzecie- do mocowania płyty poszycia stosować gwoździe karbowane lub skrętne odpowiedniej długości,
- po czwarte - układając płyty poszycia zachować szczelinę ok. 3 mm między nimi.
-
- Posts: 723
- Joined: Fri 02 Mar, 2007
- Location: Floryda/Poznan
ad1. albo lepiej kleje ktore dodatkowo spoteguja mocowanie poszycia do stropuWojciech Nitka wrote:- po pierwsze - stosować taśmy akustyczne
- po drugie - stosować odpowiedniej wielkości belki stropowe, które zminimalizują uginanie się stropu,
- po trzecie- do mocowania płyty poszycia stosować gwoździe karbowane lub skrętne odpowiedniej długości,
ad2.co znaczy odpowiedniej wielkosci belki stropowe? zamiast Polskich Norm zalecalbym tu standard amerykanski ktory zezwala na maksymalne ugiecie L/360 dla stropow pow. uzytkowych a sa i tacy ktorzy preferuja L/480 w tym zakresie.
Co wiecej, prosze nie zapominac o samym poszyciu podlog, jest ono integralna czescia stropu uzytkowego. Nie tylko wazna jest jego grubosc i sposob montazu, ale takze sam rozstaw belek stropowych ktory nie moze byc zbyt duzy. Przekrojem belek stropowych mozna manipulowac tak by osiagnac zadane ugiecie, ale te obliczenia nie moga sie odbywac sie z pominieciem parametrow i rozmiarow samych plyt poszycia.
ad3. bardzo wazna jest tez ilosc gwozdzi na kazda plyte. Alternatywne rozwiazanie to specjalne wkrety mocujace poszycie zamiast gwozdzi.
Class-1 License, Building Construction (Comercial & Residential), St.Johns Co, Florida (USA)
Class-2 License, Carpentry (Structural, Rough/Frame & Finish), St.Johns Co, Florida (USA)
NAHB (National Association of Home Builders)
obecnie: Poznań, PL
Class-2 License, Carpentry (Structural, Rough/Frame & Finish), St.Johns Co, Florida (USA)
NAHB (National Association of Home Builders)
obecnie: Poznań, PL
-
- Posts: 723
- Joined: Fri 02 Mar, 2007
- Location: Floryda/Poznan
w tym zakresie kolega nie bedzie mial problemow:Wojciech Nitka wrote:Przy okazji? Nie powinno się zakłądać szczelnej podłogi na nie ogrzewanym poddaszu. To może groźić zawilgoceniem konstrukcji stropu i izolacji cieplnej, a także zagrzybienia płyty OSB. Dlaczego? Otóż para wodna przechodząc z dołu pomieszczeń (pomimo załozonej folii paroizolacyjnej) napotyka zimna płytę OSB i ... i skrapla się na dolnej powierzchni płyty. Płyty winne być układane ze szparami lub otworami, by para mogła swobodnie przejść na poddasze.
darak wrote:Na belkach na strychu płyty OSB 22 mm przyklejone wikolem i przybite gwoździami skrętnymi. Między płytami klipsy dystansowe.
Tutaj bedzie naprawde ciezko pomoc bowiem bledy mogly zostac popelnione na wielu (nawet najprostrzych) etapach. Zjawisko jest bardzo niepokojace i goraco polecalbym profesjonalna inspekcje przez kogos kto sie na tym bardzo dobrze zna. Na miesjcu mozna dostrzec o wiele wiecej niz jestesmy w stanie tu przeanalizowac na necie. Z mojej strony pytania na poczatek takie:darak wrote:Proszę o pomoc i dziękuje.
- jaki jest dokladnie ksztalt dachu? (dwuspadowy?)
- czy dach ma poszycie?
Class-1 License, Building Construction (Comercial & Residential), St.Johns Co, Florida (USA)
Class-2 License, Carpentry (Structural, Rough/Frame & Finish), St.Johns Co, Florida (USA)
NAHB (National Association of Home Builders)
obecnie: Poznań, PL
Class-2 License, Carpentry (Structural, Rough/Frame & Finish), St.Johns Co, Florida (USA)
NAHB (National Association of Home Builders)
obecnie: Poznań, PL