Page 1 of 1

Montaż folii wiatroizolacyjnej w otworach okiennych

Posted: Mon 05 Jun, 2006
by Wojciech Nitka
Image Image Image

W miejscach otworów okiennych folię wiatroizlacyjną należy przeciąć po przekątnych otworów okiennych lub drzwiowych. Następnie, powstałe trójkąty nalezy wywinąć na wewnętrzną stronę ościeża otworu. Powstałe w narożnikach, nie osłonięte folią miejsca, należy wykleić dodatkowymi kawałkami folii wiatroizolacyjnej. Wszystkie złącza folii należy posklejać taśmami samoprzylepnymi.

Posted: Tue 06 Jun, 2006
by czarek63
Witam
http://www.interdom.pl/pl/?nzw=realizacje&nr=5
trudno w tym przypadku mówić o folii wiatroizolacyjnej ,bo jej po prostu nie ma i chyba nie będzie ?? czy się mylę ??

pozdrawiam

Posted: Tue 06 Jun, 2006
by Wojciech Nitka
To co pokazujesz masz rację. Firma popełniła jeden z podstawowych błędów - osadziła stolarkę zewnętrzną przed złożeniem folii wiatroizolacyjnej. Ale w efekcie musiała zdemontować stolarkę, założyć folię i stolarkę zamontować ponownie.

Niestety, montaż stolarki okiennej przed założeniem folii wiatroizolacyjnej to jeden z podstawowych i często popełnianych błedów przez firmy wykonawcze.
Dllaczego folia mui być założona przed montażem stolarki okiennej i drzwiowej zewnętrznej? Na styku ościeznicy okiennej i tynku, czy to na styropianie czy na wełnie, zawsze powstają pęknięcia (dwa różne materiały różnie pracują), którymi woda deszczowa wpływa pod warstę zewnętrznego docieplenia. Folia chroni kostrukcję ościeży przez tą woda. Dlatego też zaleca się stosować styropian ryflowany lub ze szczelną wentylacyjną, które umożliwiają wyprowadzenie wilgoci spod warstwy styropianu. Natomiast brak folii powodować będzie, że woda może doprowadzić do destrukcji konstrukcję oościeży i płytę poszycia.
W przypadku wełny stosowanej na elewację, również konieczym jest stosowanie folii wiatroizolacyjnej, jednak bez zachowania szczeliny wentylacyjnej. Woda ma możliwość odparowania przez wełnę. Koniecznym jednak jest stosowanie tynku mineralnego. Polecam - http://www.szkielet.pl/problemy.php?show=31_welna

Posted: Fri 31 Aug, 2007
by Avecbud
Panie Wojtku uzywa Pan stwierdzenia folia jako wiatroizolacja. Prosze wobec tego wytlumaczyc nam jakie zadanie i wlasciwosci powinna spelniac wiatroizolacja? Bo nier znam pojecia folia jako wiatroizolacja,zwlaszca ze sciana nie moze byc zamknieta obustronnie folia.

Posted: Sat 20 Oct, 2007
by delfina
Witam!
Od jakiegoś czasu z uwagą śledzę forum, lecz bez czynnego udziału. Teraz mam pytanie, tak dla pewności. Czy przedstawiona zasada montażu folii wiatroizolacyjnej odnosi się zarówno do stolarki okiennej plastikowej jak i drewnianej?. Czy w układzie ściany od wewnątrz: płyta k-g, paroizolacja, wełna 15 cm, szkielet, płyta osb, łaty dystansowe, a na nich imitacja bala 4 cm, folia wiatroizolacyjna jest koniecznością? Bardzo proszę o odpowiedz i z góry za nią dziękuję!!!

Posted: Sat 20 Oct, 2007
by Wojciech Nitka
Jak najbardziej podane zasady dotyczną stolarki okiennej tak drewnianej jak i plastikowej.

W przedstawionym układzie - płyta k-g, paroizolacja, izolacja cieplna, konstrukcja szkieletowa, płyta OSB/3, łaty dystansowe, a na nich imitacja bala 4 cm, folia wiatroizolacyjna jest bezwzględnie konieczna. Jej zadaniem jest ochrona budynku przed przewietrzaniem ścian, powstającym głowie na styku płyt poszycia zewnętrznego, a także ochrona tych płyt przed wilgocią z zewnątrz.

Warto także poczytać - http://szkielet.com.pl/problemy.php?sho ... roizolacja

Posted: Sun 21 Oct, 2007
by delfina
Dziękuję Panie Wojciechu za szybką odpowiedz! Słowa samego Experta upewniają najlepiej.
Pozdrawiam!

wiatroizolacja - czy wszędzie?

Posted: Tue 23 Oct, 2007
by adiz1
Czy wiatroizolacją pokrywa się całość poszycia budynku? "A" to część mieszkalna, "B" to nieużytkowe poddasze. Czy dopuszczalne jest pokrycie tylko w części "A"?
http://img292.imageshack.us/my.php?imag ... cjalw9.jpg

Posted: Tue 23 Oct, 2007
by tfor
Witam,
widze jak sasiad buduje dom szkieletowy. Zamiast folii wiatroizolacyjnej dał zwykłą folię budowlaną. Jakie tego konsekwencje moga być?

Posted: Wed 24 Oct, 2007
by Zembrowski
Do Atiz1:
Możesz zrezygnować z układania folii wiatroizolacyjnej na ścianach poddasz, ale ta z parteru powinna zachodzić na poddasze na 50 cm. Ile zatem, zaoszczędzisz? Kilka metrów kwadratowych. Nie przesadzaj.

Do Tfor:
Konsekwencje będą tragiczne!!! Jeśli dobrze żyjesz z sąsiadem, daj mu znać natychmiast! Jego dom zgnije, zanim zacznie się cieszyć nowym domem!

Pozdrawiam,

Posted: Fri 02 Nov, 2007
by tfor
Aż tak to chyba nie, bo przeciez dom nigdy nie jest szczelny w 100%. poza tym sa wentylacje i otwierane okna.

Posted: Fri 02 Nov, 2007
by Grzegorz Szostak
tfor wrote:Aż tak to chyba nie, bo przeciez dom nigdy nie jest szczelny w 100%.
Co innego wentylacja jako pojecie calosciowe dla budynku, a co innego odprowadzenie "pary" z konstrukcji sciany.

Posted: Fri 02 Nov, 2007
by Zembrowski
Folia wiatroizolacyjna montowana na zewnątrz ścian musi mieć możliwie najmniejszy opór dyfuzyjny!
Powodem jest konieczność zapewnienia jak największego odpywu pary wodnej z wnętrza ściany. Zaznaczam, że zastosowana folia paroizolacyjna od wewnątrz (poprawnie) nie jest paroszczelna! Każda folia PE przepuszcza parę wdoną, stąd zawodowcy nie używają nazwy "folia paroizolacyjna" lecz ""folia opóźniająca ruch pary wodnej". Jasne, że w mowie potocznej łatwiej operować nazwą pierwszą, ale zawsze trzeba pamiętać, że nie jest ona paroizolacyjna! Zatem, pewne ilości pary wodnej zawsze będą dyfundować przez wszystkie warstwy ściany na zewnątrz do otoczenia, gdyż ciśnienie cząstkowe pary wodnej zimą jest wyższe w mieszkaniu niż na zewnątrz.

Z punktu widzenia korozji biologicznej, nie ma żadnego znaczenia czy ilość przenikającej pary wodnej jest mała, duża czy nawet mikroskopijnie mała. Do powstania aktywności grzybów wystarczy mikrocząstka, a dalej już grzyby sobie radzą, bo podczas swego rozwoju wydzielają ogromne ilości wilgoci i są samowystarczalne!
Tenże sąsiad montując folię paroizolacyjną ma zewnątrz zamiast wiatroizolacyjnej, po prostu zwiększa opór dyfuzyjny wobec pary wodnej, skutkiem czego, tuż pod nią nastąpi masowa kondensacja pary wodnej i wsiąkanie we wszystko co się pod tą folią znajduje! Grzyb ma zapewniony na 100 %!

folia a membrana

Posted: Fri 08 May, 2009
by Rebelia
Zembrowski wrote:Folia wiatroizolacyjna montowana na zewnątrz ścian musi mieć możliwie najmniejszy opór dyfuzyjny!
Powodem jest konieczność zapewnienia jak największego odpywu pary wodnej z wnętrza ściany. Zaznaczam, że zastosowana folia paroizolacyjna od wewnątrz (poprawnie) nie jest paroszczelna! Każda folia PE przepuszcza parę wdoną, stąd zawodowcy nie używają nazwy "folia paroizolacyjna" lecz ""folia opóźniająca ruch pary wodnej". Jasne, że w mowie potocznej łatwiej operować nazwą pierwszą, ale zawsze trzeba pamiętać, że nie jest ona paroizolacyjna! Zatem, pewne ilości pary wodnej zawsze będą dyfundować przez wszystkie warstwy ściany na zewnątrz do otoczenia, gdyż ciśnienie cząstkowe pary wodnej zimą jest wyższe w mieszkaniu niż na zewnątrz.

Z punktu widzenia korozji biologicznej, nie ma żadnego znaczenia czy ilość przenikającej pary wodnej jest mała, duża czy nawet mikroskopijnie mała. Do powstania aktywności grzybów wystarczy mikrocząstka, a dalej już grzyby sobie radzą, bo podczas swego rozwoju wydzielają ogromne ilości wilgoci i są samowystarczalne!
Tenże sąsiad montując folię paroizolacyjną ma zewnątrz zamiast wiatroizolacyjnej, po prostu zwiększa opór dyfuzyjny wobec pary wodnej, skutkiem czego, tuż pod nią nastąpi masowa kondensacja pary wodnej i wsiąkanie we wszystko co się pod tą folią znajduje! Grzyb ma zapewniony na 100 %!
Ja mam pytanie czy folia i membrana wiatroizolacyjna to to samo? jak do tego przymocować styropian? Czy mogę zastosować dylatację z listewek i do nich przymocować styropian?

Posted: Tue 12 May, 2009
by Marcin L
:roll: w zasadzie to samo- zalezy od parametrow itp.tak powinno sie zastosowac dylatacjie pomiedzy wiatroizolacjia a styropianem i mozna to zrobic z listew drewnianych...........

Posted: Tue 12 May, 2009
by Rebelia
I teraz moje pytanie - jak i za pomocą czego (jakich kołków) dokonać montażu? Z frezem czy bez? Listwy prosto czy skośnie?

Posted: Tue 12 May, 2009
by Marcin L
proponuje takie rozwiazanie na OSB 12 mm polozyc wiatroizolacjie na to listwy vertical (25 mm x 50 mm) co 60 cm tak jak szkielet i przykrecic za pomoca kolkow do elewacji (obciac koncowke i w srodek wklecic srube czarna)a potem to juz tradycyjnie ......najlepsze sa duze arkusze styropianu o wielokrotnisci m. 60 czylu 240 cm 300 cm frezowane krawedzie.... :idea:

Posted: Tue 12 May, 2009
by Wojciech Nitka
Rebelia wrote:Listwy prosto czy skośnie?
Oczywiście prosto - pionowo. Listwy (czytaj: ruszt) dajesz po to by pod warstwą styropianu była szczelina wentylacyjna, która wyprowadzać będzie spod styropianu ewentualną wilgoć.
Pamiętaj przy tym by u dołu założyć listwę startową z otowrami (nawiew powietrza) i w odpowieni sposób, w górnej częsci elewacji, zapewnić otwory wylotowe. Tylko w ten sposób zapewnisz prawidłowe przewietrzanie przestrzeni pod warstwą styropianu.

Posted: Sat 16 May, 2009
by Andrzej G.
Wojciech Nitka wrote:wyprowadzać będzie spod styropianu ewentualną wilgoć.
Pamiętaj przy tym by u dołu założyć listwę startową z otowrami (nawiew powietrza) i w odpowieni sposób, w górnej częsci elewacji, zapewnić otwory wylotowe
To ja mam pytanie, bo czegos tu nie rozumiem...
jesli szczelina dobrze wentylowana (nawiew-wylot) to cale ocieplenie styropianem mija sie z celem bo przeciez mamy zimne powietrze pod nim.
I drugie, co Pan rozumie przez "ewentualna" wilgoc? skad ona tam ma sie brac? od wewnatrz mamy paroizolacje a na OSB folie wiatroizolacyjna, ze OSB jest tez wodoodporna nie wspomne...

to nie takie proste

Posted: Thu 20 Aug, 2009
by Dachdecker
Andrzej G. wrote:To ja mam pytanie, bo czegos tu nie rozumiem...
jesli szczelina dobrze wentylowana (nawiew-wylot) to cale ocieplenie styropianem mija sie z celem bo przeciez mamy zimne powietrze pod nim.
I drugie, co Pan rozumie przez "ewentualna" wilgoc? skad ona tam ma sie brac? od wewnatrz mamy paroizolacje a na OSB folie wiatroizolacyjna, ze OSB jest tez wodoodporna nie wspomne...
Co z tego, ze od środka jest paroizolacja. Juz bylo poruszane wiele razy. Dobrze to opisal Zembrowski w tym temacie.
Paroizolacja nie uchroni Cie przed dostepem wilgoci, bo ta bedzie zawsze sie dostawac do srodka i z poczatku beda tam nie duze ilosci. Paroizolacja o rzekomym duzym oporze dyfuzyjnym sd 100m, 150m i wiecej w reczywistosci wpuszcza tyle pary jak by miala sd max 3,5 m. W naszym klimacie (a bedzie jeszcze gorzej) stosowanie takiej paroizolacji w wielu wypadkach wrecz doprowadza do szkod budowlanych. Kluczowa sprawa jest zastosowanie tak jak wspomnial Zembrowski folii, ktora bedzie wspomagala wysychanie przegrody do wnetrza w sprzyjajacych warunkach a w innych ograniczy wplyw wilgoci do przegrody tak jak zwykla paroizolacja z duzym oporem dyfuzyjnym. Oczywiscie nie wszystko jest takie piekne i trzeba pamietac, ze decydujac sie na taka folie zaplacimy kilka razy wiecej.
I co bardzo wazne powtorze i podkresle raz jeszcze, pamietajmy: do rozwoju grzybow i plesni w zadnym wypadku nie potrzebujemy duzej ilosci wilgoci.

Posted: Thu 20 Aug, 2009
by Wojciech Nitka
Andrzej G. wrote:jesli szczelina dobrze wentylowana (nawiew-wylot) to cale ocieplenie styropianem mija sie z celem bo przeciez mamy zimne powietrze pod nim.
Według normy PN-EN ISO 6946 listopad 2004 - Komponenty budowlane i elementy budynku. Opór cieplny i współczynnik przenikania ciepła. Metoda oblicznia. - "Całkowity opór cieplny komponentu budowlanego z dobrze wentylowaną warstwą powietrza oblicza się pomijając opór cieplny tej warstwy i innych warstw znajdujących się między nią a środowiskiem zewnętrznym i dodając wartość zewnętrznego oporu przejmowania ciepla, odpowiadającą nieruchomemu powietrzu (tj. równą oporowi przejmowania ciepła na wewnętrznej powierzchni tego komponentu)."

Posted: Fri 21 Aug, 2009
by dwronka
Co powiecie na to aby pod wiatroizolacje na całej szerokosci framugi dodatkowo na konstrukcję zastosować tasmę butylową , następnie po montażu okien łączymy ramę okna z framuga takze tą taśmą?
Drugie pytanie to jak w naszych warunkach osadzać okna - blisko środka czy raczej bliżej elewacji zewnętrznej?
Do budowy zostal miesiąc a rodzą się coraz to nowe pytania :)

Posted: Fri 21 Aug, 2009
by Greg Olchawski
dwronka wrote: ... jak w naszych warunkach osadzać okna - blisko środka czy raczej bliżej elewacji zewnętrznej? Do budowy zostal miesiąc a rodzą się coraz to nowe pytania :)
Pewne rozwiazania napewno pozostana w kwestiach gustu. Jakkolwiek zamontujesz okna we wnece okiennej, pamietaj by odpowiednio izolowac mostki termiczne. Jesli stosujesz dodatkowo termoizolacje (styropian/welna) na zewnatrz sciany to pamietaj by izolacja zachodzila do samego okna. Jesli okno montowane jej wew otworu okiennego, taka termoizolacja bedzie musiala "podazac" wew otworu okiennego.

Dla ciekawostki podam tylko, ze w USA zdecydowana wiekszesc okien instalowanych w szkieletach to okna "zewnetrzne" (z braku lepszego slowa). Okna te maja kolnierz plastikowy dokola ktory montuje okno od zewnatrz na poszycie zewnetrzne (a dokladniej na wiatroizolacje). W takim systemie nie ma parapetow poniewaz woda nie moze zalegac na pow poziomych wew otworu okiennego i z racji konstrukcji odprowadzana jest pionowo w dol. Co wiecej, oprocz kolnierza, okna maja profil dokola do granicy ktorego mozna bezposrednio mocowac elewacje zewnetrzna. Ogolnie mozna przyjac ze jest to konstrukcja podobna do okien polaciowych z ta mala roznica ze samo okno nie wystaje tak na zewnatrz ale jakby licuje sie z poszyciem.

Moim zdaniem, montowanie okien jak najbardziej na zewnatrz, praktycznie bez widocznej wneki okiennej jest estetycznie 100 razy lepsze od glebokich wnek widocznych z zewnatrz (wneki nie da sie uniknac wewnatrz, ale mozna ja bardzo lanie wykonczyc). A jesli uda sie pozbyc szpecacych parapetow, to mysle ze efekt bedzie bardziej niz zadowalajacy. Oczywiscie jest to kwestia gustu.

Posted: Fri 21 Aug, 2009
by dwronka
Wygląd okien to ważna kwestia, dla mnie najważniejszym pytaniem jest czy okno zamontować bardziej na zewnątrz czy do środka z jednego ważnego powodu jaką może być zawilgocenie konstrukcji.
Pianka sama w sobie jest izolatorem zwłaszcza dwuskładnikowa jednakże nie zastąpi nam prawidłowego montażu okien czy izolacji.
Szukałem kołniezry o których wspominałeś w pl niestety nie ma nic takiego, stosowanie blachy mija się z celem.
Tu znalazłem ciekawe rozwiązania
http://translate.google.pl/translate?hl ... %26tl%3Den

Posted: Sat 22 Aug, 2009
by Greg Olchawski
kolnierz o ktorym pisalem nie jest dodatkiem ale integralna czescia budowy okna. pozdrawiam

Re:

Posted: Fri 10 May, 2019
by krek
Wojciech Nitka wrote:
Tue 06 Jun, 2006
To co pokazujesz masz rację. Firma popełniła jeden z podstawowych błędów - osadziła stolarkę zewnętrzną przed złożeniem folii wiatroizolacyjnej. Ale w efekcie musiała zdemontować stolarkę, założyć folię i stolarkę zamontować ponownie.

Niestety, montaż stolarki okiennej przed założeniem folii wiatroizolacyjnej to jeden z podstawowych i często popełnianych błedów przez firmy wykonawcze.
Dllaczego folia mui być założona przed montażem stolarki okiennej i drzwiowej zewnętrznej? Na styku ościeznicy okiennej i tynku, czy to na styropianie czy na wełnie, zawsze powstają pęknięcia (dwa różne materiały różnie pracują), którymi woda deszczowa wpływa pod warstę zewnętrznego docieplenia. Folia chroni kostrukcję ościeży przez tą woda. Dlatego też zaleca się stosować styropian ryflowany lub ze szczelną wentylacyjną, które umożliwiają wyprowadzenie wilgoci spod warstwy styropianu. Natomiast brak folii powodować będzie, że woda może doprowadzić do destrukcji konstrukcję oościeży i płytę poszycia.
W przypadku wełny stosowanej na elewację, również konieczym jest stosowanie folii wiatroizolacyjnej, jednak bez zachowania szczeliny wentylacyjnej. Woda ma możliwość odparowania przez wełnę. Koniecznym jednak jest stosowanie tynku mineralnego. Polecam - http://www.szkielet.pl/problemy.php?show=31_welna
Witam. Link ktory Pan podal nie dziala. Moge prosic o namiar na ten artykul?

Mam jeszcze jeden problem. Planuje w sumie niewielka dobudowke a moja dzialka jest ze spadkiem tak ze poziom podlogi bedzie jakos 400mm ponizej poziomu gruntu. Nie do konca wiem jak sobie z tym poradzic. Czy moge prosic opinie na temat propozycji jak na schemacie?
sciana.jpg
Dzieki z gory

Re: Montaż folii wiatroizolacyjnej w otworach okiennych

Posted: Sat 11 May, 2019
by Wojciech Nitka
Tę cześć poniżej gruntu wykonałbym z bloczków betonowych...