Zanim kupisz dzialke pod miastem lub na wsi

Zagadnienia dotyczące działek budowlanych
Grzegorz Szostak
Posty: 1602
Rejestracja: ndz 21 sie, 2005
Lokalizacja: Siedlce
Kontakt:

Zanim kupisz dzialke pod miastem lub na wsi

Post autor: Grzegorz Szostak » wt 06 mar, 2007

Coraz wiecej osob chce budowac dom poza granicami miasta. Czesc opisalem w innym temacie, wiec troche sie bedzie powtarzac.

Krok 1 - Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego czyli MPZP.

W wielu przypadkach z pomoca przyjdzie nam strona BIP danej gminy. Jesli tam nie znajdziemy czeka nas wizyta w urzedzie gminy. Wglad jest bezplatny i nikt nie moze nam odmowic pokazania mapy. Osobiscie dla uproszczenia sobie sprawy robie kilka zdjec wysokiej rozdzielczosci tego planu. W ten sposob "zabieram" niejako mape ze soba i unikam kolejnych wizyt w danej gminie. Trzeba jednak znac tresc uchwaly o MPZP, gdyz moze ona wprowadzac dodatkowe warunki w czesci opisowej.
Powyzsza procedura pozwoli nam zorientowac sie, czy dany grunt jest przeznaczony pod zabudowe, a jesli tak to jakiego typu. W zasadzie interesuje nas tylko teren oznaczony MN.

Krok 2 - Brak MPZP.

W takim przypadku napotkamy na wiekszy opor urzednikow. Ustawa o planowaniu i zagosp. przestrzennym nie pozwala juz w zasadzie wydawania dokumentu o warunkach zabudowy, a nakazuje zmiane planu na tym terenie. Dotyczy to wszystkich gruntow bez wzgledu na ich obecny status. Wprawdzie sa wyjatki, ale dotycza one juz istniejacych siedlisk i rolnikow. Wniosek o zmiane przeznaczenia gruntow w MPZP skladamy w gminie bedac juz wlascicielem dzialki. Niestety w ustawie nie ma nic o obowiazku wprowadzenia takiej zmiany, a tylko " art. 31. Wójt, burmistrz albo prezydent miasta prowadzi rejestr planów miejscowych oraz wniosków o ich sporządzenie lub zmianę...".

Poniewaz zmiana MPZP podlega pod "Art. 27. Zmiana studium lub planu miejscowego następuje w takim trybie, w jakim są one uchwalane." czyli na koszt gminy proponuje nie liczyc sie z szybkim i pozytywnym efektem. Wynika to tez z Art. 32 ust.2 "Wójt, burmistrz albo prezydent miasta przekazuje radzie gminy wyniki analiz, o
których mowa w ust. 1, po uzyskaniu opinii gminnej lub innej właściwej, w rozumieniu
art. 8, komisji urbanistyczno-architektonicznej, co najmniej raz w czasie
kadencji rady..." czyli raz na 4 lata.


nawgran
Posty: 19
Rejestracja: czw 22 lut, 2007
Lokalizacja: małopolskie

Re: Zanim kupisz dzialke pod miastem lub na wsi

Post autor: nawgran » wt 06 mar, 2007

Dzięki za pomysł na temat, sądzę, że nader istotny i potrzebny.

Jeżeli działka przeznaczona do sprzedaży i nieobjęta (nie wiem, czy prawidłowo to ujmuję, proszę o wyrozumiałość ) MPZP, ma za właściciela rolnika i jej status jest taki, jak to byłeś łaskaw opisać powyżej, czyli:
greyg pisze: Wprawdzie sa wyjatki, ale dotycza one juz istniejacych siedlisk i rolnikow.
Czy to oznacza, że kiedy zostaje sprzedana, jej status ulega zmianie czy też nie? A kolejna sprawa, jeśli właściciel-rolnik na sprzedaż wystawia wydzielone fragmenty większej działki, a z tym można spotkać się coraz częściej. Jaki jest status tych wydzielonych obszarów?

Grzegorz Szostak
Posty: 1602
Rejestracja: ndz 21 sie, 2005
Lokalizacja: Siedlce
Kontakt:

Post autor: Grzegorz Szostak » wt 06 mar, 2007

Wyjatek dotyczacy rolnikow wynika z calkiem innych przpisow i wyrokow NSA. Musi byc to jednak faktycznie prowadzone gospodarstwo, a budowa ma sluzyc zaspokojeniu potrzeb socjalno-bytowych lub do jego prowadzenia. To jednak na temat inny watek.

W przypadku gruntow rolnych maja one konkretne oznaczenia ujete w Rejestrze Gruntow znajdujacym sie w starostwie powiatowym. Zazwyczaj sa to dzialki wpisane jako grunty orne z okreslonymi klasami, n.p. RIVa.

Rolnik moze postapic n.p. tak...
Buduje najpier bydynek gospodarczy na podstawie zgloszenia zgodnie z art. 29 ust. 1 pkt 2, a nastepnie geodeta aktualizuje mape w obrebie jego dzialki. Uzyskuje w ten sposob grunt oznaczony jako uzytek rolny zabudowany oznaczony n.p. B-RIVa. Unika w ten sposob koniecznosci odrolnienia gruntu.

Kazda inna osoba ma przed soba procedure zgodnie z ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym . Czesto gminy wydaja warunki zabudowy z pominieciem opracowania MPZP dla danego terenu, ale jest to ewidentne naginanie przepisow. Niestety konsekwencje moze poniesc wlasciciel gruntu. Ma to zwiazek bezposredni z art. 7 ustawy o ochronie gruntow rolnych, gdzie dla obszaru opracowania planu zagosp. na cele nierolnicze gruntow o zwartym obszarze (nie mylic z dzialkami) wymaga zgody: - ministra rolnictwa - klasy I-III powyzej 0,5ha, - klasy IV powyzej 1ha - marszalka wojewodztwa. Jesli w przyszlosci pojawi sie sprzeciw w/w moze zostac nakazana nawet rozbiorka budynku, gdyz wydane pozwolenie na budowe zostalo wydane z naruszeniem prawa. Oczywiscie urzednicy odpowiedzialnosci nie ponosza. :)

Balagan w interpretacji prawa w gminach jest tak duzy, ze lepiej znalezc kogos w poblizu, kto juz przeszedl taka procedure. Gwarancji, ze zostala ona przeprowadzona zgodnie z prawem nie mam zadnej, gdy otrzymujemy tylko koncowa decyzje, a wszelkie dokumenty wymieniane pomiedzy urzedami sa w/g gmin niejawne, choc to tez niezgodna z calkiem innymi przepisami. :)

Asia40
Posty: 75
Rejestracja: pn 06 mar, 2006
Lokalizacja: z Polski
Kontakt:

dzialka rolna

Post autor: Asia40 » wt 06 mar, 2007

Juz myślalam, ze moje wszystkie problemy znikły ale niestety...
Chce kupić grunt rolny, w planie zagospodarowania gminy przeznaczony pod zabudowe i dowiedzialam sie, ze grunt rolny można kupić gdy ma 3000 m.kw. Czy to prawda?
Joanna

Grzegorz Szostak
Posty: 1602
Rejestracja: ndz 21 sie, 2005
Lokalizacja: Siedlce
Kontakt:

Post autor: Grzegorz Szostak » wt 06 mar, 2007

Jak wczesniej pisalem sprawdz pod jaka zabudowe - mieszkaniowa czy zagrodowa

Nie ma ograniczen co do powierzchni gruntu rolnego w trakcie zakupu. Jest natomiast ograniczenie w postaci prawa pierwokupu przez ANR (agencje nieruchomosci rolnych). W razie potrzeby moge podac konkrety jak to wyglada z przykladem jak przebiega sprzedaz.

Asia40
Posty: 75
Rejestracja: pn 06 mar, 2006
Lokalizacja: z Polski
Kontakt:

Post autor: Asia40 » śr 07 mar, 2007

Opisze mija sytuacje dokładniej:
Jest duża łąka, częsc tej łąki znajduje się w planach zagospodarowania gminy jako teren przeznaczony pod budownictwo mieszkaniowe (nie zagrodowe) Znajduje się przy drodze gminnej, w pobliżu innych zabudowń, około 25 m linia energetyczna i woda, kanalizacja ma być dopiero robiona ale równiez jest tam przewidziana.
Osoba sprzedajaca chce wydzielić na tej łącde dzwie działki do sprzedaży, przedzielone drogą dojazdowa do pola. Dzialki około 1500 m.kw. każda. Maja one byś sprzedane jako działki rolne, przyszli właściciele (czyli ja i znajomy) mamy wyłączyć częśc tych gruntów z produkcji rolnej. Z tego co zrozumialam z rozmowy z architektem następuje to równocześnie z załatwianiem pozwolenia na budowe.
Ale właśnie wczoraj dostalam informacjie, ze nie mozna nam sprzedać gruntu rolnego o powierzchni mniejszej niż 3000 m.kw.

Czy możemy przeprowadzić ten zakup, odrolnienie i budowe tak jak opisałam?

Acha jeszcze coś, moze to właśnie ma znaczenie! Plan zagospodarowania jest aktualizowany, ten teren poprzednio był rolny.
Joanna

Grzegorz Szostak
Posty: 1602
Rejestracja: ndz 21 sie, 2005
Lokalizacja: Siedlce
Kontakt:

Post autor: Grzegorz Szostak » śr 07 mar, 2007

Przeznaczenie gruntów rolnych i leśnych na cele nierolnicze i nieleśne

Jesli w MPZP teren oznaczony jest MN (budownictwo jednorodzinne) to przy jego uchwalaniu gmina zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o ochronie gruntow rolnych musiala go "odrolnic".

Kwestie pozostawania oznaczenia gruntu jako R (rolnego) reguluje art. 35 ustawy o planowaniu przestrzennym t.j. "Tereny, których przeznaczenie plan miejscowy zmienia, mogą być wykorzystywane w sposób dotychczasowy do czasu ich zagospodarowania zgodnie z tym planem, chyba że w planie ustalono inny sposób ich tymczasowego zagospodarowania.".

Podzial nieruchomosci

Dla Ciebie Asia40 przed dokonaniem zakupu obecny wlasciciel musi przeprowadzic podzial, ktorego dokona uprawniony geodeta. W trakcie takich prac powinien on oznaczyc teren zgodnie z MPZP jako B (budowlany). Wykona tez mapy, ktore moga byc zastosowane w planie zagospodarowania dzialki potrzebnym do pozwolenia. Wydzielone czesci nieruchomosci otrzymaja nowe nr ewidencyjne, co ulatwi sprzedaz.

Nie zrobienie powyzszego powoduje, ze bedziesz wspolwlascicielka jednej duzej nieruchomosci. W MPZP jest zazwyczaj, ze na jednej dzialce mozna postawic jeden dom. Dojdzie koniecznosc dokladnego okreslenia w akcie notarialnym, w ktorej czesci stanowi ona Twoja wlasnosc. Wydzielenie go bedzie wymagalo przeprowadzenia sprawy sadowej, a w niewielu przypadkach wystarczy tylko notariusz.

Zakup
Notariusz do sporzadzenia aktu bedzie potrzebowal od obecnego wlasciciela m.in.
- Wypisu z Ewidencji Gruntow, a gdy bedzie to tylko czesc dzialki - rowniez Wyrysu,
- Zaświadczenia z gminy o przeznaczeniu gruntu w MPZP.
Przy wczesniej dokonanym podziale to drugie wykluczy koniecznosc powiadomienia ANR o prawie pierwokupu.

Minimalna powierzchnia
Mozesz kupic dzialke o kazdej powierzchni. Nie ma w prawie w tej kwestii ograniczen. Problem moze sie natomiast pojawic w standardach okreslonych przez MPZP. Przyklad z gminy, w ktorej mam kilka dzialek:

Kod: Zaznacz cały

§ 15
Standardy obowiązujące w strefach działań określa się następująco :
1.	Na terenach zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej MN ustala się wielkość działek :
1)	dla zabudowy wolnostojącej od 700 do 1500 m2 i szerokości  minimum 18 m,
2)	dla zabudowy przy granicy od 600 do 900 m2 i szerokości  minimum 14 m.
2.	Na terenach po scaleniu zakazuje się podziałów wtórnych działek budowlanych.
Tam gdzie chesz kupic moga byc te ograniczenia wieksze.

P.S. Podaj jaka to gmina, to moze uda mi sie uzyskac MPZP.

Asia40
Posty: 75
Rejestracja: pn 06 mar, 2006
Lokalizacja: z Polski
Kontakt:

Post autor: Asia40 » śr 07 mar, 2007

Wysłałam na priv.
Joanna

Grzegorz Szostak
Posty: 1602
Rejestracja: ndz 21 sie, 2005
Lokalizacja: Siedlce
Kontakt:

Post autor: Grzegorz Szostak » śr 07 mar, 2007

Jak to czesto bywa okazlo sie, ze w BIP gminy nie ma kompletu uchwal, a te co sa - niekompletne lub nieczytelne.

Asia40
Posty: 75
Rejestracja: pn 06 mar, 2006
Lokalizacja: z Polski
Kontakt:

Post autor: Asia40 » śr 07 mar, 2007

Jesli w MPZP teren oznaczony jest MN (budownictwo jednorodzinne) to przy jego uchwalaniu gmina zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o ochronie gruntow rolnych musiala go "odrolnic".

Czy to znaczy, ze nie muszę składac wniosku o wyłączenie gruntów z produkcji rolnej?
Joanna

Grzegorz Szostak
Posty: 1602
Rejestracja: ndz 21 sie, 2005
Lokalizacja: Siedlce
Kontakt:

Post autor: Grzegorz Szostak » śr 07 mar, 2007

Tylko w sytuacji wyodrebnienia nowych dzialek z istniejacej w obszarze przeznaczonym w MPZP pod zabudowe. Jesli zostanie choc kawalek rolny moze powstac problem.

nawgran
Posty: 19
Rejestracja: czw 22 lut, 2007
Lokalizacja: małopolskie

Post autor: nawgran » czw 15 mar, 2007

Greyg, czy masz możliwość wglądu w mapy różnych gmin na terenie Polski? Bo jeśli tak, to chętnie skorzystałabym, jeśli byłbyś tak uprzejmy.

Grzegorz Szostak
Posty: 1602
Rejestracja: ndz 21 sie, 2005
Lokalizacja: Siedlce
Kontakt:

Post autor: Grzegorz Szostak » czw 15 mar, 2007

Bazuje na BIP'ach gmin, choc znalezienie na nich map jest czesto bardzo trudne mimo iz tam sie znajduja. Roznie tez bywa z jakoscia. Bardzo dokladne mapy mam tylko gmin, w ktorych posiadam dzialki.

nawgran
Posty: 19
Rejestracja: czw 22 lut, 2007
Lokalizacja: małopolskie

Post autor: nawgran » pt 16 mar, 2007

Aha, rozumiem. Ja już odwiedziłam BIP-y gmin, w których interesują mnie dwie działki ale informacje tam zamieszczone są lakoniczne, żeby nie powiedzieć, żadne. Stąd moje pytanie. Wybacz, być może wygląda to jak gdybym próbowała eksploatować Twoją wiedzę...Po prostu nie mam w najbliższym otoczeniu osób, które miałyby szczegółową orientację w tej tematyce zależy mi żeby, o ile dojdzie do jakiejś transakcji, nie kupować kota w worku.

RobertS
Posty: 16
Rejestracja: czw 24 maja, 2007

Re: Zanim kupisz dzialke pod miastem lub na wsi

Post autor: RobertS » wt 03 lip, 2007

greyg pisze:Coraz wiecej osob chce budowac dom poza granicami miasta. Czesc opisalem w innym temacie, wiec troche sie bedzie powtarzac.

Krok 1 - Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego czyli MPZP.

W wielu przypadkach z pomoca przyjdzie nam strona BIP danej gminy. Jesli tam nie znajdziemy czeka nas wizyta w urzedzie gminy. Wglad jest bezplatny i nikt nie moze nam odmowic pokazania mapy. Osobiscie dla uproszczenia sobie sprawy robie kilka zdjec wysokiej rozdzielczosci tego planu. W ten sposob "zabieram" niejako mape ze soba i unikam kolejnych wizyt w danej gminie. Trzeba jednak znac tresc uchwaly o MPZP, gdyz moze ona wprowadzac dodatkowe warunki w czesci opisowej.
Powyzsza procedura pozwoli nam zorientowac sie, czy dany grunt jest przeznaczony pod zabudowe, a jesli tak to jakiego typu. W zasadzie interesuje nas tylko teren oznaczony MN.

Krok 2 - Brak MPZP.

W takim przypadku napotkamy na wiekszy opor urzednikow. Ustawa o planowaniu i zagosp. przestrzennym nie pozwala juz w zasadzie wydawania dokumentu o warunkach zabudowy, a nakazuje zmiane planu na tym terenie. Dotyczy to wszystkich gruntow bez wzgledu na ich obecny status. Wprawdzie sa wyjatki, ale dotycza one juz istniejacych siedlisk i rolnikow. Wniosek o zmiane przeznaczenia gruntow w MPZP skladamy w gminie bedac juz wlascicielem dzialki. Niestety w ustawie nie ma nic o obowiazku wprowadzenia takiej zmiany, a tylko " art. 31. Wójt, burmistrz albo prezydent miasta prowadzi rejestr planów miejscowych oraz wniosków o ich sporządzenie lub zmianę...".

Poniewaz zmiana MPZP podlega pod "Art. 27. Zmiana studium lub planu miejscowego następuje w takim trybie, w jakim są one uchwalane." czyli na koszt gminy proponuje nie liczyc sie z szybkim i pozytywnym efektem. Wynika to tez z Art. 32 ust.2 "Wójt, burmistrz albo prezydent miasta przekazuje radzie gminy wyniki analiz, o
których mowa w ust. 1, po uzyskaniu opinii gminnej lub innej właściwej, w rozumieniu
art. 8, komisji urbanistyczno-architektonicznej, co najmniej raz w czasie
kadencji rady..." czyli raz na 4 lata.
Witam wszystkich
Bardzo pomocne okazują się twoje porady. Jednak mam jedno pytanie, niezmiernie ważne. Mam okazję kupić działkę oznaczoną w miejscowym planie zagospodarowania jako teren usługowy. Czy w momencie, gdy prowadzę działalność gospodarczą jednoosobową mogę się budować na tej działce? Jest to działalność usługowa-doradcza i w momencie wybudowania domu jedno z pomieszczeń byłoby przeznaczone na biuro.
Czy są jakieś zapisy prawne regulujące to?

Pozdrawiam

Grzegorz Szostak
Posty: 1602
Rejestracja: ndz 21 sie, 2005
Lokalizacja: Siedlce
Kontakt:

Post autor: Grzegorz Szostak » wt 03 lip, 2007

Oznaczenie terenu litera "U" czyli uslugowy zgodnie z rozporzadzeniem MI wyklucza postawienie budynku mieszkalnego. Odstepstwo od tego moze byc w opisie do MPZP, gdyz nie przewidziano w w/w czegos takiego jak teren "mieszkalno-uslugowy".

Niemniej w calosci jest wyjscie z takiej sytuacji...
W projekcie budowlanym zmieniamy charakter budynku na "biuro uslugowe", gdzie pomieszczenia bytowe okreslamy jako socjalne, n.p. salon - sala konferencyjna, sypialnie - pokoje biurowe itd. Po zakonczeniu budowy i odbiorze budynku zglaszamy przebudowe czesci pomieszczen na cele mieszkalne, choc faktycznie nic sie nie zmieni - nawet projekt. Po zgloszeniu zakonczenia prac i jego uprawomocnieniu zglaszamy zmiane do rejestru budynkow w starostwie, a po okolo miesiacu bierzemy wypis z owego i odnotowujemy w KW. Po nastepnym miesiacu (jesli nie dluzej) bierzemy wpis z KW (ksiag wieczystych).

W calosci problem lezy tylko w tym, ze w budynku oznaczonym jako uslugowy nie mozna sie zameldowac. W zasadzie juz sam wypis z rejestru budynkow po zmianach powinien wystarczyc - zalezy od wiedzy urzednikow w gminie.

RobertS
Posty: 16
Rejestracja: czw 24 maja, 2007

Post autor: RobertS » wt 03 lip, 2007

greyg pisze:Oznaczenie terenu litera "U" czyli usługowy zgodnie z rozporządzeniem MI wyklucza postawienie budynku mieszkalnego. Odstepstwo od tego moze byc w opisie do MPZP, gdyz nie przewidziano w w/w czegos takiego jak teren "mieszkalno-uslugowy".

Niemniej w calosci jest wyjscie z takiej sytuacji...
W projekcie budowlanym zmieniamy charakter budynku na "biuro uslugowe", gdzie pomieszczenia bytowe okreslamy jako socjalne, n.p. salon - sala konferencyjna, sypialnie - pokoje biurowe itd. Po zakonczeniu budowy i odbiorze budynku zglaszamy przebudowe czesci pomieszczen na cele mieszkalne, choc faktycznie nic sie nie zmieni - nawet projekt. Po zgloszeniu zakonczenia prac i jego uprawomocnieniu zglaszamy zmiane do rejestru budynkow w starostwie, a po okolo miesiacu bierzemy wypis z owego i odnotowujemy w KW. Po nastepnym miesiacu (jesli nie dluzej) bierzemy wpis z KW (ksiag wieczystych).

W calosci problem lezy tylko w tym, ze w budynku oznaczonym jako uslugowy nie mozna sie zameldowac. W zasadzie juz sam wypis z rejestru budynkow po zmianach powinien wystarczyc - zalezy od wiedzy urzednikow w gminie.
Czyli rozumiem, że po wypisie z rejestru budynków będzie możliwość zameldowania?

Jest to dla mnie nie miłe zaskoczenie, gdyż w gminie początkowo powiedzieli mi, pytając sie najpierw o rodzaj prowadzonej działalności, że będę mógł budować dom mieszkalny, pod warunkiem, że przeznaczę jakieś pomieszczenie/a na moją działalność - przykładowo jakiś pokój na biuro.

Ogólnie jak to wygląda z Pana doświadczenia. Czy warto w moim przypadku budować dom na takim gruncie (podkreślam, że prowadzę działalność)?? Czy lepiej odpuścić?

Jak natomiast wyglądają formalności z zamianą statusu działki usługowej na budowlaną, jak długo trwa proces i jakie koszty pochłania.

Pozdrawiam

Grzegorz Szostak
Posty: 1602
Rejestracja: ndz 21 sie, 2005
Lokalizacja: Siedlce
Kontakt:

Post autor: Grzegorz Szostak » wt 03 lip, 2007

Prosze podac konkretna tresc opisu z MPZP tego terenu. Istota jest tu jak zinterpretuje owe zapisy starostwo.

RobertS
Posty: 16
Rejestracja: czw 24 maja, 2007

Post autor: RobertS » śr 04 lip, 2007

greyg pisze:Prosze podac konkretna tresc opisu z MPZP tego terenu. Istota jest tu jak zinterpretuje owe zapisy starostwo.
Witam ponownie.
Poniżej przedstawiam zapisy. Proszę o interpretację. Tak jak wspomniałem prowadzę działalność doradczo-usługową.

"zgodnie z Planem Zagospodarowania Przestrzennego znajduje się w terenach T – 14,
tj. Zabudowa jednorodzinna i zagrodowa, T – 18, tj. Zabudowa produkcyjna i składowa oraz T – 6, tj. Zieleń izolacyjna"

Pozdrawiam

Grzegorz Szostak
Posty: 1602
Rejestracja: ndz 21 sie, 2005
Lokalizacja: Siedlce
Kontakt:

Post autor: Grzegorz Szostak » śr 04 lip, 2007

To co napisales dotyczy raczej obszaru, chyba ze dzialka jest duza. Mapa z MPZP jednoznacznie pokazuje jakie jest oznaczony. W skrocie: T-18 i T-6 odpadaja.

RobertS
Posty: 16
Rejestracja: czw 24 maja, 2007

Post autor: RobertS » śr 04 lip, 2007

greyg pisze:To co napisales dotyczy raczej obszaru, chyba ze dzialka jest duza. Mapa z MPZP jednoznacznie pokazuje jakie jest oznaczony. W skrocie: T-18 i T-6 odpadaja.
Masz rację działka jest spora, ponad 4000m2. Odpadają, czyli nic nie da sie z tym zrobić? Nie ma żadnego sposobu żeby się tam budować?

Grzegorz Szostak
Posty: 1602
Rejestracja: ndz 21 sie, 2005
Lokalizacja: Siedlce
Kontakt:

Post autor: Grzegorz Szostak » śr 04 lip, 2007

Dla mnie mala :D
Na T-18 mozna postapic w/g tego co pisalem wczesniej. Zgodnie z PKD uslugi tez moga byc ujmowane jako produkcja. Pozniejsze przeksztalcenie nie powinno sprawiac problemow ze wzgledu na T-14.

RobertS
Posty: 16
Rejestracja: czw 24 maja, 2007

Post autor: RobertS » śr 04 lip, 2007

greyg pisze:Dla mnie mala :D
Na T-18 mozna postapic w/g tego co pisalem wczesniej. Zgodnie z PKD uslugi tez moga byc ujmowane jako produkcja. Pozniejsze przeksztalcenie nie powinno sprawiac problemow ze wzgledu na T-14.
Czy rzeczywiście nie będzie problemu z przekształcaniem tego domu później?
Jest to gdzieś opisane, bym mógł poczytać?
Działka budowlana z całej powierzchni to nie wiele, około 8 arów, więc cały dom byłby budowany na pozostałym terenie ze względu na usytuowanie terenu.
W jaki sposób wygląda przekształcanie projektu na budynek pod działalność i czy pod działalnośc produkcyjna jak jest przeznaczenie działki, dom nie musi spełniać określonych warunków?

Proszę o jak najwięcej wskazówek. Nie chciałbym ładować się w coś co może spowodować, że dom będzie musiał być później rozebrany bądź coś podobnego.

Pozdrawiam

Grzegorz Szostak
Posty: 1602
Rejestracja: ndz 21 sie, 2005
Lokalizacja: Siedlce
Kontakt:

Post autor: Grzegorz Szostak » czw 05 lip, 2007

Zawsze moga byc problemy - wszystko zalezy od urzednikow i ich znajomosci prawa. Nie znajdziesz nigdzie opisu, gdyz malo kto zna ta tematyke z praktyki. Aby moje pisanie mialo sens musialbym znac dokladne okolicznosci t.j. mapa z MPZP lub lepsza, wypis z MPZP i sytuacje w terenie.

Musisz jednak wiedziec, ze budowa obiektu produkcyjnego wymaga o wiele wiecej warunkow do spelnienia, n.p. uwarunkowania srodowiskowe, odbiory techniczne itp. Wlasnie rozpoczynam podobna inwestycje, gdzie juz istniejacy budynek przemyslowy stanie sie rowniez mieszkalnym.

RobertS
Posty: 16
Rejestracja: czw 24 maja, 2007

Post autor: RobertS » wt 17 lip, 2007

greyg pisze:Zawsze moga byc problemy - wszystko zalezy od urzednikow i ich znajomosci prawa. Nie znajdziesz nigdzie opisu, gdyz malo kto zna ta tematyke z praktyki. Aby moje pisanie mialo sens musialbym znac dokladne okolicznosci t.j. mapa z MPZP lub lepsza, wypis z MPZP i sytuacje w terenie.

Musisz jednak wiedziec, ze budowa obiektu produkcyjnego wymaga o wiele wiecej warunkow do spelnienia, n.p. uwarunkowania srodowiskowe, odbiory techniczne itp. Wlasnie rozpoczynam podobna inwestycje, gdzie juz istniejacy budynek przemyslowy stanie sie rowniez mieszkalnym.
Witam
Czy nie jest tak, ze jak dzialalność produkcyjno-skladowa zaliczamy pod uslugi, a w moim przypadku prowadze dzialalność z zakresu doradztwa przy prowadzeniu dzialalności, hotele i restauracje i handel detaliczny to budowa przebiega jak pod dzialalność uslugowa?Czyli pokoje- biura,salon-pokój konferencyjny itd.
Dowiadywalem sie również w innych miejscach i powiedziano mi w ten sposób.

Chiara
Posty: 31
Rejestracja: czw 31 maja, 2007

Post autor: Chiara » sob 21 lip, 2007

Dzien dobry,
mam jedno pytanie. Moj szwagier ma zamiar kupic hektar ziemi rolnej z ktorej chcialby przeksztalcic 30 arow na ziemie budowlana. Czy jest to mozliwe bez wiekszych komplikacji?

czarek63
Posty: 391
Rejestracja: czw 03 mar, 2005
Lokalizacja: Polska

Post autor: czarek63 » sob 21 lip, 2007

niestety nie jest to możliwe

pozdrawiam

romiber
Posty: 27
Rejestracja: czw 19 paź, 2006

Post autor: romiber » śr 22 sie, 2007

greyg pisze:W projekcie budowlanym zmieniamy charakter budynku na "biuro uslugowe", gdzie pomieszczenia bytowe okreslamy jako socjalne, n.p. salon - sala konferencyjna, sypialnie - pokoje biurowe itd. Po zakonczeniu budowy i odbiorze budynku zglaszamy przebudowe czesci pomieszczen na cele mieszkalne, choc faktycznie nic sie nie zmieni - nawet projekt. Po zgloszeniu zakonczenia prac i jego uprawomocnieniu zglaszamy zmiane do rejestru budynkow w starostwie
Witam greyg!---Problem w tym ze pozniejszej przebudowy czesci tych pomieszczen na cele mieszkalne nie zalatwisz samym zgloszeniem!!! Aby uzyskac decyzje o zmianie sposobu uzytkowania bedzie trzeba zatwierdzic nowy\stary projekt i uzyskac pozwolenie na budowe----a tego nie wydadza bo zamierzenie bedzie niezgodne z MPZP

zbyszek_Michala
Posty: 2
Rejestracja: pn 10 wrz, 2007

Działka zalesiona

Post autor: zbyszek_Michala » wt 11 wrz, 2007

Witam wszystkich!
Mam możliwość zakupu działki nad jeziorem. Działka jeszcze nie została wydzielona, ale z tego, co się zorientowałem w planie zagospodarowania oznaczona jest, jako rekreacyjna. Na działce dotychczas znajdował (znajduje) się las. Plan został uchwalony w maju tego roku. Czy obecnie las jest również chroniony przed ewentualnym wycięciem jak dotychczas?

Dzięki za pomoc!
zbyszek

Grzegorz Szostak
Posty: 1602
Rejestracja: ndz 21 sie, 2005
Lokalizacja: Siedlce
Kontakt:

Post autor: Grzegorz Szostak » wt 11 wrz, 2007

romiber pisze:Aby uzyskac decyzje o zmianie sposobu uzytkowania bedzie trzeba zatwierdzic nowy\stary projekt i uzyskac pozwolenie na budowe
Mozna prosciej. Zatrudniamy geodete do inwentaryzacji i on nanosi zmiane przeznaczenia budynku na mapie, ktora trafia do wydziału geodezji. Ci po naniesieniu zmiany przesyłaja informacje do wydzialu ewidencji gruntow i budynkow celem dokonania zmiany u nich. Wystarczy pozniej zglosic sie juz tylko po wypis z kartoteki budynkow, gdzie bedzie juz w rubryce "Funkcja budynku" wpis jako budynek mieszkalny jednorodzinny. Wypis zanosimy do ksiag wieczystych.
zbyszek_Michala pisze:Czy obecnie las jest również chroniony przed ewentualnym wycięciem jak dotychczas?
Jesli jest na aktualnej mapie oznaczony jako Ls na wycinke musisz uzyskac zgode. Na terenie rekreacyjnym bedzie to raczej trudne. MPZP okresla tylko mozliwe przeznaczenie terenu, nie zmieniajac jego obecne. Dlatego n.p. jesli jest dzialka rolna (R), a teren w MPZP oznaczony pod zabudowe, konieczne jest najpierw odrolnienie - zmiana statusu konkretnej dzialki.

zbyszek_Michala
Posty: 2
Rejestracja: pn 10 wrz, 2007

Post autor: zbyszek_Michala » śr 12 wrz, 2007

Wielkie dzięki greyg za info!

Mam jeszcze jedno pytanko jeśli można. Działeczka która mnie interesuje ma minimalną powierzchnię 20 arów. Co powoduje że cena takiej działki jest wysoka. W związku z tym zamierzałem zakupić ją wraz z współwłaścicielem. Czy jest możliwy taki zakup za pośrednictwem notariusza? Czy muszą być spełnione jakieś warunki? A może istnieje jakiś inny sposób na „podzielenie” takiej działki?
Dzięki za radę!
zbyszek

Grzegorz Szostak
Posty: 1602
Rejestracja: ndz 21 sie, 2005
Lokalizacja: Siedlce
Kontakt:

Post autor: Grzegorz Szostak » śr 12 wrz, 2007

Zakup dzialki mozna dokonac tylko u notariusza. Jesli jest zakaz podzialu dzialek mozna to ominac w dosc prosty sposob. Kupujesz dzialke wspolnie z druga osoba ustalając ogolny udział n.p. procentowo. Stworzy sie pomiedzy wami wspolwlasnosc majatkowa, gdzie mimo czesciowego udzialu masz prawo korzystac z calosci. Nastepnie gdy juz wszystko bedzie w KW wystepujesz o wydzielenie swojej czesci, gdzie istotne bedzie tylko czy jest to fizycznie mozliwe. Moze powstac problem z tzw. splata drugie strony, ale wystarczy odmowic tego rozwiazania.

J. Wieczorek
Posty: 6
Rejestracja: śr 12 wrz, 2007

Post autor: J. Wieczorek » śr 12 wrz, 2007

Witam
Czy mozna budować domek jednorodzinny na działce nie objętej planem zagospodarowania. Tereny wkoło mają przeznaczenie a upatrzona przezemnie działka nie. Proszę o pomoc. Teren upatrzony przezemnie jest zaznaczony czerwonym kołkiem.

Pozdrawiam i z góry dziękuje za pomoc Jarek W.
Załączniki
1.jpg
Miejscowy prlan zagospodarowania przestrzennego
2.jpg
Wyrys ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania

Grzegorz Szostak
Posty: 1602
Rejestracja: ndz 21 sie, 2005
Lokalizacja: Siedlce
Kontakt:

Post autor: Grzegorz Szostak » śr 12 wrz, 2007

Popraw - nie ma oznaczenia kolorem czerwony. Dla lepszego podgladu wykonaj skan o lepszej jakosci.

J. Wieczorek
Posty: 6
Rejestracja: śr 12 wrz, 2007

Post autor: J. Wieczorek » śr 12 wrz, 2007

Przepraszam, proszę kliknąć na zdjęcie po otwarciu w nowym oknie widać kółko.

Pozdrawiam

J. Wieczorek
Posty: 6
Rejestracja: śr 12 wrz, 2007

Post autor: J. Wieczorek » śr 12 wrz, 2007

Dodaje jeszcze raz zdjęcia
Załączniki
1.jpg
2.jpg

Grzegorz Szostak
Posty: 1602
Rejestracja: ndz 21 sie, 2005
Lokalizacja: Siedlce
Kontakt:

Post autor: Grzegorz Szostak » czw 13 wrz, 2007

Musisz uzyskac Warunki Zabudowy, ale najblizyszy budynek musi byc w odleglosc 3 x szerokosc tej dzialki. Z tego co widac to planuja tam cos (strzalki), ale jest to tylko studium uwarunkowac - nie ma sie co martwic.

J. Wieczorek
Posty: 6
Rejestracja: śr 12 wrz, 2007

Post autor: J. Wieczorek » czw 13 wrz, 2007

Witam
Najbliższy budynek jest w odległości 170 m a szerokość działki to 45 m, wiec wychodzi ze jest ok. 3,7 szerokości działki, może tak być czy to za daleko?

Pozdrawiam Jarek W.

J. Wieczorek
Posty: 6
Rejestracja: śr 12 wrz, 2007

Post autor: J. Wieczorek » czw 13 wrz, 2007

Aha i jeszcze jedno, oznaczenie ziemi jest RIIIa

Grzegorz Szostak
Posty: 1602
Rejestracja: ndz 21 sie, 2005
Lokalizacja: Siedlce
Kontakt:

Post autor: Grzegorz Szostak » czw 13 wrz, 2007

Z odlegloscia moze by sie jeszcze dalo zalatwic, ale problem moze powstac z klasa ziemi.

Art. 7 ustawy o ochronie gruntow rolnych i lesnych
2. Przeznaczenie na cele nierolnicze i nieleśne:
1) gruntów rolnych stanowiących użytki rolne klas I–III, jeżeli ich zwarty obszar projektowany do takiego przeznaczenia przekracza 0,5 ha – wymaga uzyskania zgody Ministra Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej,



ODPOWIEDZ

Wróć do „Zagadnienia dotyczące działek budowlanych i ich lokalizacji”