Jak prowadzić rury wentylacji mechanicznej w szkielecie?

Instalacje elektryczne, wodno-kanalizacyjne i ...wszystkie inne.
Post Reply
koles
Posts: 11
Joined: Wed 06 Feb, 2013

Jak prowadzić rury wentylacji mechanicznej w szkielecie?

Post by koles » Wed 27 Mar, 2013

Witam,
jakie są "patenty" na doporwadzenie rur z wentylacji mechanicznej do zadanego miejsca w domu szkieletowym? To dość grube rury, więc wycinanie dziur w konstrukcji raczej odpada, W ścianie zewnętrznej pewno można je puścić między na zewnątrz konstrukcji, pod ociepleniem - tylko, że wtedy się osłabi ocieplenie, i boję się wykraplania w rurach. W ścianie działowej, to już w ogóle nie mam pomysłu...
A może jakieś szachty trzeba przewidzieć?
Dom będzie z poddaszem użytkowym, bez komina, rekuperator w przestrzeni pod dachem. Będzie jeszcze GWC, więc na górę trzeba też dociągnąć rurę z GWC.
Jak to zrobić, żeby było dobrze?
Pozdrawiam
Krzysiek


User avatar
andstach1
Posts: 80
Joined: Wed 23 Feb, 2011

Post by andstach1 » Mon 29 Apr, 2013

Witam, przede wszystkim, dobrze było by zaprezentować wybrany projekt …
Polecam forum:
http://forum.muratordom.pl/showthread.p ... ony/page27
Z Twojego opisu jasno wynika, że z rozprowadzeniem rekuperacji w części poddasza nie ma problemu ze względu na „przestrzeń pod dachem” jak to napisałeś.
W zależności od projektu i ilości pomieszczeń są jeszcze ścianki działowe … ciągi komunikacyjne, zlokalizowane np. koło komina powinny się tam znaleźć, rozprowadzenie pomiędzy belkami stropowymi. Niestety nie zawsze się da zastosować rurę termoflex – zakupywaną i gotową do ułożenia. W zależności od projektu budynku i a może przede wszystkim od projektu instalacji mechanicznej (czy z rekuperatorem czy bez) zależy, co i jak możemy zastosować. Mogą się tu przydać również rury PCV czy ocynk prostokątne czy kwadratowe, które po owinięciu wełną i folią aluminiową, spełniają swoją rolę. Raczej nie umieszcza się ich również na ścianach nośnych czy zewnętrznych.
W poprawnie wykonanej instalacji, nie ma mowy o skraplaniu się wewnątrz rur, ponieważ przy odpowiednim dobraniu ciśnienia i podciśnienia, skropliny będą eksportowane do rekuperatora, który posiada tzw. skraplacz i odpływ skroplin. Jeżeli rekuperator znajduje się pod dachem, to rozkład anemostatów poddasza masz z głowy, dwa ciągi nawiew wywiew, musisz doprowadzić do stropu, i dalej przy użyciu ścianek działowych przejścia do kolejnych pomieszczeń, lub prostokątną rurą przy suficie – ale wtedy powstanie taki „gzyms do zabudowy, który nie zawsze ładnie się prezentuje. Powietrze to nie woda … poleci pod górę i w dół…
Wszystko zależy, jaki system i rozwiązanie wybierzesz, jeśli złe lub za słabe wentylatory, może być problem ze skroplinami, które się będą zbierać w każdym załamaniu rury, tworzącym „kolanka hydrauliczne”. Problem ten będzie się napiętrzał w miarę użytkowania, aż do kapania z anemostatów. Nie wspomnę tu również, że w takim przypadku będzie to sprzyjać rozwojowi grzybów i smrodem wody, która będzie stała w owych kolanach.
Dodać tu należy, że raz uruchomiona wentylacja nie może zostać wyłączona ! (nie biorąc pod uwagę chwilowych przerw w dostawie energii).
Tak więc najważniejszym sercem układu wentylacji są wentylatory!!! Polecam EBM.
- drogie ale wysokie osiągi,
- tanie w użytkowaniu – energooszczędne – sterowane PWM,
- długowieczne, bezawaryjne na łożyskach, bezszczotkowe.
Rekuperator – serce układu odzysku energii cieplnej.
- najlepiej wykonywany samodzielnie,
- dostosowany do obliczeń dla budynku,
- polecam rekuperatory w kolejności: Adama_mk, innych forumowiczów forum w/w, lub Siwickiego dostępny komercyjnie, ( http://www.siwicki.pl/menu.php?q=sprawność )
- jeżeli produkt 3 w 1 jakiejś firmy (czyli gotowy z wentylami) – polecam najpierw poczytać parametry, a najlepiej je samemu obliczyć lub poprosić na forum o opinię – można się bardzo zdziwić – szczególnie co do niezgodności matematyki XXI wieku.
Wymiennik Rekuperatora – serce układu – a w zasadzie naszej kieszeni …
- latem Klima
- zimą ciepło
Nie ma znaczenia czy rurowy, czy żwirowy – różnica kosztów i sprawności.
Jednym słowem podsumowując, rekuperacja znacznie podwyższa nasze samopoczucie, eksploatację budynków drewnianych, eliminuje kurz, drobnoustroje, zwiększa oszczędności podczas ogrzewania, daje chłód latem, cały czas dostarcza świeże powietrze, przy zamkniętych oknach, reguluje wilgotność.
WARUNEK – poprawnie obliczona, dobrane urządzenia, wykonana!!!
powodzenia.

lechtro
Posts: 8
Joined: Wed 13 Apr, 2011
Location: białystok

Post by lechtro » Fri 03 May, 2013

koles wrote:jakie są "patenty" na doporwadzenie rur
Rury można wykonać na miejscu , na miarę potrzeb i dostosować do istniejących prześwitów . Do tego celu można stosować specjalną wełnę (ok 2cm) laminowaną dwustronnie folią alu . Wełnę przycinasz i kształtujesz prostokątne kanały dowolnego kształtu a krawędzie sklejasz taśmą alu .

koles
Posts: 11
Joined: Wed 06 Feb, 2013

Post by koles » Tue 25 Jun, 2013

Panowie, dziękuję za te wskazówki, trochę mnie naprowadziły. Instalacja będzie w całości w ogrzewanej przestrzeni, więc problem skraplania raczej nie wystąpi.
W moim projekcie jest fragment stropu między parterem a poddaszem, przez całą szerokość domu, który bez szkody dla konstrukcji może być kilka cm cieńszy (a raczej niższy). W tym zwężeniu pięknie zmieszczą mi się kanały wentylacyjne fi 63 czy 75, zależnie od tego czy wezmę gotowy system, czy będziemy coś rzeźbić na miejscu.
Po drugie, zrezygnowałem z umieszczania rekuperatora w przestrzeni pod dachem - dam go w pomieszczeniu gospodarczym na dole, przez co nie będę musiał na samą górę ciągnąć grubej rury z GWC.
Pozdrawiam

JKS
Posts: 4
Joined: Thu 28 Sep, 2017

Re: Jak prowadzić rury wentylacji mechanicznej w szkielecie?

Post by JKS » Fri 29 Sep, 2017

Witam.
A ja mam pytanie odnoście minimalnej odległości otworów w belce od jej GÓRNEJ krawędzi. Są zalecenia od krawędzi dolnej min. 5 cm, a co z górną krawędzią? W balach wys 25 cm spokojnie rury rekuperacji #75mm przejdą.



Post Reply

Return to “Instalacje - wymagania techniczno-montażowe dla domów z drewna”