Page 1 of 1

Wykonanie podbudowy pod płytę

Posted: Tue 09 Mar, 2010
by kssdomy
Witam
Proszę o pomoc oraz informację jak nalezy wykonać podbudowę pod płytę fundamentową - grunty typu iły, gliny
Jak zabezpieczyć podbudowę przed kolmatacją - zamuleniem jeśli podbudowa wykonana jest z materiału typu kliniec ??? czy jest taka konieczność ???
Czy zastosowanie geowłókniny jest konieczne ?
Czy system odwodnienia jest konieczny ?
Jaka powinna być głębokość wykonania obrusu zew / w projekcie mam 1,0 m/
Obawiam się, że wykonanie podbudowy w przypadku gliny, iłów powinno być głębsze jeśli nie ma możliwości odwodnienia podbudowy / oczywiście pod warunkiem gdy poziom wód gruntowych jest niższy niż 2,0 m/ jeśli tak to jaka głębokość wykonania wykopu oraz wymiany gruntu po obrusie zew.
Dziękuje, Paweł.

Posted: Tue 09 Mar, 2010
by Jan Jablonski
Witam, przyznam ze nie bardzo rozumiem pytania. Jesli chodzi ci o plyte fundamentowa to w tym przypadku nie istnieje podbudowa poniewaz jest usadowiona na gruncie. Robi sie to w ten sposob ze zbiera sie mieka warstwe ziemi nastepnie daje sie stabilizator grubosci zaleznej od wykopu (nalezy pamietac ze plyta powinna byc nad poziomem gruntu jesli jest to budynek bez podpiwniczenia). Potem sie go ubija i na to nastepuje wylanie plyty, mozna tez uzyc magrone (jest to rzadki beton na bazie stabilizatora ) wylewa sie okolo 10 cm, jezeli jest to plyta pod piwnice i znajduje sie ponizej wod gruntowych nalezy przed wylaniem plyty zastosowac wloknine niewiem czy mozna ja nabyc w Polsce jest to specjalna wykladzina nie przepuszczajaca wilgoci, ktora pod wplywem ciezaru plyty pecznieje. Nalezy w tym przypadku rowniez zabezpieczyc sciany do wysokosci wod gruntowych, trzeba tez pamietac o drenazu wokol plyty, nie wiem czy chodzilo ci o to czy tez moze pytales o fundamenty i plyte podlogowa.

podbudowa pod płytę

Posted: Tue 09 Mar, 2010
by kssdomy
Witam Pana, dziękuję za zainteresowanie się moim postem
Temat dotyczy wykonania podbudowy pod płytę fundamentową pod lekkie budownictwo szkieletowe
W projekcie sposób wykonania płyty to
- ściągniecie warstwy humusu
- wykonanie wykopu o głębokości 1,0 m po obrysie zew - szerokość wykopu 40 cm od strony wew pod katem około 45 stopni
- wykonanie podbudowy wypełnieniu wykopu materiałem typu kliniec oraz właściwym zagęszczeniu
Podbudowa powinna być wykonana ponad 10 cm ponad poziom 0
- warstwa wyrównująca chudy beton - Folia
- 150 mm XPS
- zbrojenie
- płyta 200 mm beton B 20

Uważam, że z punktu technicznego jest to prawidłowa konstrukcja uwzględniająca strefę przemarzania jednak obawiam się, że po kilkudziesięciu latach wolne przestrzenie pomiędzy klińcem zostaną zamulone
dlatego też zastanawiam się czy nie wykonać podbudowy z materiału typu kliniec oraz piasku drobnoziarnistego o odpowiednim uziarnieniu /tak aby nie doszło do kolmatacji wykonanej podbudowy /
Inne rozwianie to zastosowanie odpowiedniej geowłókniny.
Pawel

Posted: Tue 09 Mar, 2010
by Jan Jablonski
To co Pan opisuje to fundament z plyta, a nie plyta fundamentowa, do wykonania plyty fundamentowej nie dokonuje sie wylewek fundamentowych tylko tak jak wyzej opisalem. Postaram sie zamiescic rysunek z opisem tylko nie wiem czy zdaze jeszcze dzis.

Posted: Wed 10 Mar, 2010
by Gliwicki
http://forum.muratordom.pl/frykow-dom-b ... 108952.htm
Tutaj są zdjęcia z wykonania plyty fundamentowej pod dom murowany na szkodach górniczych. Normalnie aż tyle żelaza w to nie wchodzi ...

Posted: Sun 14 Mar, 2010
by kssdomy
Witam
Przekrój podbudowy zał na zdjęciu
Wykonanie podbudowy w przypadku występowania gruntów tz wysadzeniowych tz gliny iły jest technicznie poprawne problem ten nie występował by w przypadku piasków, żwirów - wykonanie podbudowy polegało by tylko na usunięciu warstwy humusu, uzupełnieniu go klinem/ ale w przypadku tz gruntów wysadzeniowych w okresie niskich temperatur brak wymiany gruntu po obrysie zew będzie przyczyną nierównomiernego podnoszenia płyty oraz jej osadzania i możemy być przyczyną pęknięcia płyty.

Mój problem sprowadzą się do pytania czy przy wymianie gruntu po obrysie zewnetrznym wymieszać kliniec z piaskiem drobnoziarnistym aby nie doszło do kolmatacji podbudowy z upływem lat, jeśli nie to czy zastosować geowłókninę np Tefond HP .
Jeśli ktoś miał podobny problem proszę o sugestię
Paweł

płyta fundamentowa

Posted: Wed 08 Dec, 2010
by darek111
Witam. Mam takie pytanie - czy mogę zastosować takie rozwiazanie fundamentu jak na n/w rysunku? i czy muszę dać tak głeboko fundament skoro jest piasek .Dodam, że chciałem podniść płytę do ok 45 cm stąd te 2 bloczki.

Posted: Thu 09 Dec, 2010
by Wojciech Nitka
Na pewno musisz zmienić w zakresie rozwiązania izolacji cieplnej.
W przedstawionym rozwiązaniu masz mostek termiczny w grubości płyty betonowej - pod podwaliną. Poczytaj tutaj - http://www.szkielet.pl/forum/viewtopic. ... ight=#5763

Posted: Thu 09 Dec, 2010
by darek111
A czy fakt że dom w takim przypadku będzie stał praktycznie na styropianie nie jest błędem ?

Posted: Thu 09 Dec, 2010
by darek111
Ewentualnie taki wariant , ale czy bloczek ustawiony bokiem utrzyma szkielet domu ?

Posted: Fri 10 Dec, 2010
by darek111
A może jest Ktoś w stanie poprostu podpowiedzieć mi jak zrobić płytę, aby można byłą ją wynieść ok 40 cm ponad grunt . Grunt dobry piasek i żwir woda na 6 drynie . Byłbym wdzięczny .

Posted: Tue 14 Dec, 2010
by roman1
Polecam płytę fundamentową z gotowych kształtek problem w tym ze są raczej nie dostępne na polskim rynku. W Szwecji wybierana jest ziemia na głębokość około 50 cm, potem układamy geowłókninę,zasypujemy tłuczniem 30-40cm, zagęszczamy układamy L-elementy , styropian ,zbrojenie no i beton.Jeśli istnieje za potrzebowanie na takie kształtki , można je ściągnąć ze Szwecji , koszt jednego L-elementu około 150-170 zł.
Jakby co to służę pomocą. :idea:

Posted: Sun 19 Dec, 2010
by darek111
Jeśli chodzi o płytę fundamentową to odpada gdyż w projekcie mam fundament i ślepą podłogę którą chce zastąpić tradycyjną na styropianie . Stąd to moje poszukiwanie najłatwiejszego i dobrego rozwiązania . Zastanawiam się nad takim rozwiązaniem jak na poniższym rysunku . Jeśli mógłby sie Ktoś ustosunkować co do tego rozwiązania byłbym wdzięczny.

Posted: Sun 19 Dec, 2010
by Grzegorz Szostak
darek111 wrote:Jeśli chodzi o płytę fundamentową to odpada gdyż w projekcie mam fundament i ślepą podłogę którą chce zastąpić tradycyjną na styropianie .
Zmiana metody posadowienia możliwa jest na etapie budowy po uzyskaniu pozwolenia. Patrząc po szkicach zastanów się czy nie warto zmienić na płytowy fundament żelbetowy.

Posted: Sun 19 Dec, 2010
by darek111
Tak może by to by było warto zrobić tylko aby płytę podnieść na ok 40 cm nad poziom 0 to też musiałbym ją obmurować bloczkami bo kształtki styropianowe są nie dostępne a już jeśli są to na pewno są bardzo drogie.Dlatego szukam jakiegoś dopuszczalnego a w miarę tańszego rozwiązania.

Posted: Mon 20 Dec, 2010
by Grzegorz Szostak
Na rysunku przykładowe rozwiązanie bez detali (trochę stare i niekompletne). Nie kopiuj go bezmyślnie t.j. bez konsultacji z projektantem. Fundament to podstawa.
Elementy brzegowe (elki) nie kosztują aż tak dużo. Na dziś najtańsza wersja to 95 zł brutto. Są też inne, które umożliwiają wyniesienie budynku do 1,20 m ppt, a te faktycznie kosztują około 200 zł.
Na marginesie... budynek pod nowe biuro (w realizacji) wyniosłem 90cm ppt.

Posted: Mon 20 Dec, 2010
by darek111
Bardzo dziękuje za okazana pomoc. Mam takie pytanie - czy rozwiązanie jakie przedstawiłem na swoim rysunku można zaakceptować czy zdecydowanie NIE ?

Posted: Mon 20 Dec, 2010
by Wojciech Nitka
Moim zdaniem - zdecydowanie NIE. Dlaczego?
Zastanów się - do czego mocować będziesz wewnętrzną płytę gipsowo-kartonową w dolnej części ściany? A także podłogowe listwy wykończeniowe?
Podwalina powinna być powyżej stanu zerowego budynku.
Według mnie - najlepsze rozwiązanie to to, które przedstawiłeś na rysunku z dnia 9 grudnia br.

Posted: Tue 21 Dec, 2010
by darek111
Też bym chciał tak zrobić jak na rysunku z 9 grudnia tylko tam ustawiłem bloczek bokiem i nie jestem pewien czy wtedy będzie on na tyle mocny aby można na nim posadowić ścianę. Jeśli mógłby Pan się wypowiedzieć w tej kwestjii byłbym bardzo Panu wdzięczny.
ps. A czy mozna by było ewentualnie między słupkami zamontować listwę montażową do płyt GK ?

Posted: Tue 21 Dec, 2010
by Grzegorz Szostak
Wojciech Nitka, jak wcześniej napisałem "przykład bez detali". Na szybko uzupełniłem o wspomniany problem z GK na podstawie realizacji, gdzie w trakcie doszło ogrzewanie podłogowe i dodatkowe docieplenie.
Wojciech Nitka wrote: Według mnie - najlepsze rozwiązanie to to, które przedstawiłeś na rysunku z dnia 9 grudnia br.
Wg mnie najgorsze. Najprościej można to porównać do ścianki kolankowej.

Posted: Tue 21 Dec, 2010
by Wojciech Nitka
Grzegorz, o czym Ty mówisz? Jaka ścianka kolankowa? Jak można robić takie porównanie.
Na ściankę kolankową (wysoką i smukłą zakotwioną jedynie w dolnej części) działają wielkie (!!!) siły rozporowe z konstrukcji dachu, dodatkowo obciążenie wiatrem i śniegiem. A tu co masz? Pustak wysokości np. 30 cm, szerokości ok. 20 cm, obklejony zaprawą z dołu i z boków, do tego obciążony konstrukcją budynku - ścian, stropów i dachu. I co ten pustak ma wyprzeć? Styropian? Warstwa betonu grubości 10 cm?
Dalej uważam, że to najlepsze rozwiązanie.

Posted: Tue 21 Dec, 2010
by Grzegorz Szostak
Wojtek, zerknij na szkic z 09.12- bloczek 12x24 postawiony "na sztorc". Tego żaden rozsądny kierownik budowy nie przepuści. Porównałem to do ścianki kolankowej prawie tak jak to ująłeś wyżej
Wojciech Nitka wrote:wysoką i smukłą zakotwioną jedynie w dolnej części
.
Poniżej niedodany wcześniej załącznik.

Posted: Tue 21 Dec, 2010
by Wojciech Nitka
Jak się dobrze przyjrzysz, a do tego przeczytasz opis to stwierdzisz, że bloczek nie jest stawiany " na storcz" a raczej na wzdłużnej krawędzi, co może dawać wysokość, nawet mniejszą niż pisałem, bo do 25 cm.

Do załączonego rysunku miałabym zastrzeżenia. Ale że to "szkic" - nie będę się wymądrzał.

Posted: Tue 21 Dec, 2010
by darek111
Tak - bloczek jest postawiony na wzdłużnej krawędzi jego wymiary to 12x24x38 cm . Czyli na długości 38 cm .

Posted: Wed 22 Dec, 2010
by Grzegorz Szostak
Wojciech Nitka, przepraszam - źle ująłem. Precyzyjnie: Bloczek betonowy 12 x 24 x 38 cm (standard). Ułożony: H:24 - W:12 - L:38. Klasa betonu ???. Stosunek wysokości do szerokości 2:1. Wiązanie górne (podwalina - fundament) jest ok, ale co z dolnym (bloczek-bloczek)?
Usunąłem szkic bo faktycznie może wprowadzić kogoś w błąd.

Posted: Thu 23 Dec, 2010
by darek111
No właśnie tego się obawiam że to połączenie dolne bloczek-bloczek może być za słabe bo tylko przymurowane na wysokości bloczka tzn 12 cm . Nad tym się bardzo zastanawiam .Czy nie lepiej dać 2 bloczki na płask i wylać wieniec np 14x14 / ze zbrojeniem/ . Podwalinę przykręcić dodatkowo poprzez wieniec do bloczka
Taki wariant był pokazany na forum przez użytkownika Espace.

Posted: Tue 28 Dec, 2010
by Grzegorz Szostak
Wylanie wieńca o tych wymiarach będzie problematyczne ze względu na zachowanie odpowiedniej otuliny betonem (5cm) zbrojenia. Zastanów się i policz koszty czy w takiej sytuacji nie lepiej - wykonać fundament tradycyjnie z szalunkami, a nie zalewanie w wykopie lub - wykonać fundament płytowy.
Na zdjęciu poniżej zbrojenie fundamentu 9 x 26 m w trakcie prac (08.11.2010 r.) z wyniesieniem 0,30 m ponad ustalony ostateczny poziom terenu. W praktyce wyniesienie to ponad 0,7m w stosunku do sytuacji przed przystąpieniem do prac.

Posted: Tue 28 Dec, 2010
by tonyfabio
Grzegorz Szostak wrote:ze względu na zachowanie odpowiedniej otuliny betonem (5cm) zbrojenia
Otulina powinna wynosić 2,5 x średnia pręta lub min 3 cm

Posted: Tue 28 Dec, 2010
by Grzegorz Szostak
tonyfabio, jak nie masz pojęcia w danej dziedzinie to po prostu zamilcz i zapoznaj się z PN-B-03264:2002 (szczególnie pkt 8.1.1.2). Zanim kolejny raz napiszesz - policz.

Posted: Thu 30 Dec, 2010
by tonyfabio
Panie G.S Myslę, że w temacie kostrukcji żelbetowych mam wiekszą wiedzę, ale coraz bardziej zauważam, że wykonawcy z tego forum wszystko wiedzą lepiej. Więc nie zamierzam dalej dyskutować przynajmniej w tym temacie, ze wzgledu na szacunek dla innych.

Posted: Thu 30 Dec, 2010
by Grzegorz Szostak
tonyfabio wrote:Panie G.S Myslę, że w temacie kostrukcji żelbetowych mam wiekszą wiedzę
Być może, ale nie wskazuje na to brak konkretów. Nie chce mi się przepisywać normy więc polecam zerknięcie w aktualne projekty fundamentów.

Posted: Mon 03 Jan, 2011
by darek111
Witam Wiem że trochę męczę swoim problemem ale mam nadzieje ze to ostatnie pytanie w tej kwestji.
Proszę o krótką odpowiedz czy ostatecznie mogę zastosować n/w rozwiazanie.Jeszcze raz przepraszam za natarczywość. Zycze Wszystkim budowniczym Wszystkiego Dobrego w Nowym Roku.

Posted: Mon 03 Jan, 2011
by Grzegorz Szostak
Tak, ale uwzględniając:
- na zbrojenie stal żebrowana fi10 (średnica rzeczywista 14mm),
- beton towarowy minimum B20,
- dolna otulina min. 5cm,
- grunt szczepny przed wylaniem.

Posted: Fri 07 Jan, 2011
by darek111
Witam . Cały czas ten poruszany przeze mnie problem mnie nurtuje - więc jeszcze pytam czy nie można po prostu tego wieńca wymurować z cegieł i wyprowadzić pręty fi 14 z findamentu poprzez bloczki do przykręcenia podwaliny zamiast bawić się z wylewaniem wieńca?

Posted: Fri 07 Jan, 2011
by Grzegorz Szostak
darek111, fundament to podstawa każdego budynku. Oszczędności szukaj w innych elementach. Odżałuj trochę funduszy i zleć fachowcowi opracowanie rozwiązania.

Na marginesie... Zapomnij o pomyśle z cegłami.

Posted: Fri 07 Jan, 2011
by darek111
Wg mnie z cegieł sie buduje całe ściany nośne np cegły kl 150 to czemu by nie miały utrzymać parterowego drewnianego domku , który nawet wielokrotnie stoii na samych pustakach bez fundamentów / widziałem takie rozwiazania/ co prawda takie mnie nie przekonują , ale podmurówka z pełnych cegieł to chyba jest bardzo mocna tym bardziej że podwalina jeszcze ją dociska bo jest przykręcona.

Posted: Mon 24 Jan, 2011
by Marcin L
jestem zwolennikiem fundamentu w ktorym to co ,,wystaje" powyzej poziomu gruntu jest monolityczne z betonu i w tym sa zalane prety gwintowane.
Cegla tak jak pisze Grzegorz nei jest tu dobrym rozwiazaniem ,proponuje bloczek betonowy lub lany beton w szalunek-choc nie uwazam sie tu za experta gdyz zawsze zlecam firmie podwykonanwczej wykonanie fundamentu.

Posted: Mon 24 Jan, 2011
by darek111
Witam. Ale czy istnieją bloczki 10x14 ? bo taki byłby mi potrzebny na tzw wieniec.

Posted: Mon 30 May, 2011
by 71Roman
Zamierzam wybudowac dom mozliwie najbardziej ekologiczny.
U mnie trzeba wybrać nieco ponad 30 cm humusu. Poczatkowo planowałem wykonac podsypke 15cm i na to 15cm xps na zaklad (oczywiscie wczesniej chudziak i folia) i 20 cm plyta. Strefa przemarzania u mnie 0,7 m.
Zwykly styropian nie wchodzi w gre, uwazam ze nie nadaje sie pod plyte fundmentowa.
Zainteresowalem sie rowniez wykonaniem podbudowy pod plyte ze szkla spienionego. Rozwiazanie podsunal mi geotechnik i poczytalem troche o tym w sieci, jednak jak wiadomo na stronie producenta sa tylko same zalety. na forach jest wiele dyskusji jednak w jezyku niemieckim i to jest dla mnie nie do przeskoczenia na chwile obecna.
Do producenta wyslalem jedynie zapytanie o cene (jeszcze bez odpowiedzi, bedzie pewnie wysoka bo za ekologie sie doplaca, ale zobaczymy).
Chcialbym was zapytac czy ktos z forumowiczow moze w miare obiektywnie cos wiecej napisac o samym wykonaniu podbudowy ze spienionego szkla, czy w praktyce to rzeczywiscie takie proste i szybkie. Koniecznie tez proszę wspomniec o wadach takiego rozwiazania. Chce wybrac mozliwie najtrwalsze i bezpieczne rozwiazanie. Z gory dziekuje.

Posted: Mon 11 Jul, 2011
by gladiator1111
Witam, poszukuje osoby, firmy która wykona mi płyte fundamentową.
Lokalizacja: okolice Warszawy
Termin:Sierpień