ściany domu drewnianego w konstrukcji szkieletowej

Techniczne aspekty budowy domów szkieletowych
ewaka
Posts: 130
Joined: Thu 04 Oct, 2007

ściany domu drewnianego w konstrukcji szkieletowej

Post by ewaka » Thu 04 Oct, 2007

Czy ściany zewnątrze domu w przekroju:
- deska (podbitka świerkowa) 1,6 mm
- wiatroizolacja
- wełna 150 mm
- paroizolacja
- deska (podbitka świerkowa) 1,6 mm
są wystarczajace do całorocznego mieszkania? Czy to nie odrobinę za mało? Da się to normalnie ogrzać? I czy mozna w takim domu dożyc spokojnej starości? :)

Będę wdzięczna za informację od osób, które zamieszkują w takich konstrukcjach lub od specjalistów, czy ten "standard" nie będzie powodował zamarzania okien od środka :)

pozdrawiam


ewaka
Posts: 130
Joined: Thu 04 Oct, 2007

Post by ewaka » Fri 05 Oct, 2007

podnoszę temat...
tyle osób wypowiada się w tematach wykonawców, nikt nie jest w stanie powiedzieć nic na ten temat? :???:
Niektore firmy stoją jeszcze OSB w srodek, niektore dają grubszą deskę na zewnątrz, ciut cienszą od wewnątrz. Naprawdę nikt nie mieszka w takim domu i nie ma tu żadnego fachowego projektanta, który by nam pomógł?

Mamy jeszcze tydzien na podjecie decyzji, czy podpisać umowę na taki dom, i wolałabym rozwiac wszelkie wątpliwości.... :roll:

Wojciech Nitka
Posts: 3840
Joined: Thu 19 Aug, 2004
Location: Gdańsk
Contact:

Post by Wojciech Nitka » Fri 05 Oct, 2007

Jest to "standard oszczędnościowy" proponowany przez wiele firm budujacych "tanie budownictwo szkieletowe".
W układzie warstw brak płyty OSB stanowiącej poszycie zewnętrzne ściany a stanowiącej jednocześnie, między innymi, poważny element izolacji akustycznej ściany.

Jednocześnie, że względu na ochronę przeciwpożarową proponuję - pod wewnętrzną podbitkę zastosować płytę gipsowo-kartonową. Zapewni to 30 min. odporności ogniowej.

ewaka
Posts: 130
Joined: Thu 04 Oct, 2007

Post by ewaka » Fri 05 Oct, 2007

Dziękuję Panie Wojtku za odpowiedź, tak przypuszczałam, że to trochę marna wersja ściany, i że czegoś ważnego jej jednak brakuje :neutral:
Aczkolwiek z tego co widzę sporo ludzi decyduje się na taki standard.

A tak przy okazji, czy w budownictwie tego typu - czyli w szkieletach - domach drewnianych czy typowych kanadyjczykach - w dachach czy ścianach stosuje się coś takiego jak termoizolacja typu Ecotherm?

Piotr tomrer
Posts: 192
Joined: Sat 15 Sep, 2007
Location: Notteroy-Norwegia

Post by Piotr tomrer » Wed 10 Oct, 2007

Ja w takim domu mieszkam i takie domy buduję (między innymi) i nigdy zima nie chodziłem po domu inaczej niz w krótkich spodenkach. Wspomnę jeszcze że nie płacę horendalnych rachunków za prad, którym dom ogrzewam. Pozdrawiam.

adiz1
Posts: 53
Joined: Mon 14 Aug, 2006
Location: Częstochowa

Post by adiz1 » Thu 11 Oct, 2007

Piotr tomrer wrote: Wspomnę jeszcze że nie płacę horendalnych rachunków za prad, którym dom ogrzewam. Pozdrawiam.
Masz na myśli pompę ciepła? Wydaje mi się, że dla ogrzewania elektrycznego niecentralnego - konwektory, czy nawet grzejniki akumulacyjne te 15 cm wełny w naszym klimacie to trochę za mało.

Piotr tomrer
Posts: 192
Joined: Sat 15 Sep, 2007
Location: Notteroy-Norwegia

Post by Piotr tomrer » Thu 11 Oct, 2007

nie nie mam pompy tylko konwektory i nie marznę zimą a czasem od fiordu potrafi zdrowo powiać

Piotr tomrer
Posts: 192
Joined: Sat 15 Sep, 2007
Location: Notteroy-Norwegia

Post by Piotr tomrer » Thu 11 Oct, 2007

nie nie mam pompy tylko konwektory i nie marznę zimą a czasem od fiordu potrafi zdrowo powiać

Zembrowski
Posts: 104
Joined: Sun 21 Oct, 2007
Contact:

Post by Zembrowski » Sun 21 Oct, 2007

Do Pani Ewaka.
W danych jakiś błąd figuruje? Deski 1,6 mm? Zapewne 16 mm?
Jeśli tak, to nie do przyjęcia! Od zewnątrz deska poszycia nie może mieć grubości mniejszej niż 25 mm. Od wewnątrz może być grubości 16 mm lub płyty GK.

Co do grubości izolacji termicznej. Grubość określa się z analizy techniczno-ekonomicznej całego domu. W Pani przypadku, proszę zapytać dostawcę domu o charakterystykę cieplną tj. jego certyfikat i będzie odpowiedź: stać Panią na to czy odrzucić?
Ktoś pisze o małych rachunkach. Proszę podawać konkrety: kubaturę domu, powierzchnię ogrzewalną, ilość domowników oraz koszt rocznych rachunków za prąd. Wtedy można porównywać.

ewaka
Posts: 130
Joined: Thu 04 Oct, 2007

Post by ewaka » Thu 10 Apr, 2008

tak, tak, oczywiscie miało byc 16 mm :)
przepraszam za brak odpowiedzi wczesniej.

Dziękuję za podpowiedzi i rzeczywiście nie podpisaliśmy wówczas tej umowy. Ta i jeszcze kilka rzeczy ostatecznie nam się nie podobało. Za to znajomi podpisali tam umowę, i za parę dni firma ta wchodzi do nich na budowę. Domek na szczescie niewielki, wiec dogrzac to go dogrzeją, ale jakie będą straty ciepła...

Mąż pracuje w branży budowlanej od lat, ale nasza wiedza akurat o technologii szkieletowej była ogólnie mówiąc - średnia, chociaż własnie taki dom chcielismy postawić. Od pół roku zgłębiamy jej tajniki, łapiąc kruczki i hasczyki w ofertach róznych firm.
Zdecydowalismy się na szkielet w przekroju ściany:
fermacell/folia/150 mm wełny/osb/folia/dystans/styropian/tynk (nie pamiętam kolejności, ale ilość elementów się zgadza :) )
izolacja dachu 200 wełny lub PIR i PIR pod posadzką.
No i podpisaliśmy umowę na dom w jednej z firm, w stanie deweloperskim, montaż najpóźniej w połowie sierpnia. mam nadzieję, ze obejdzie się bez wiekszych wpadek

Marcin L
Posts: 1364
Joined: Sat 26 Mar, 2005
Location: z Polski

Post by Marcin L » Thu 17 Apr, 2008

WITAM- 15 cm welny w szkielecie + 5-8cm styropianu w zupelnosci sprawdza sie w Polsce- mieszkam w takim budynku od 1996 roku mam elektryczny system ogrzewania i place bardzo male rachunki za prad.
W stropodachu proponuje jednak zastosowac 25 cm welny ukladanej na ruszcie krzyzowym. :mrgreen:

karollo
Posts: 6
Joined: Sat 24 May, 2008

Post by karollo » Sat 24 May, 2008

Witam,
Mam takie pytanie - czy jeśli są płyty OSB to potrzebna jest jeszcze folia wiatroizolacyjna?
I czy do ocieplenia użytkowego poddasza starczy wełna o grubości 15 cm?

Wojciech Nitka
Posts: 3840
Joined: Thu 19 Aug, 2004
Location: Gdańsk
Contact:

Post by Wojciech Nitka » Sun 25 May, 2008

karollo wrote:czy jeśli są płyty OSB to potrzebna jest jeszcze folia wiatroizolacyjna?
Jaka jest rola folii wiatroizolacyjnej? Gdybyś poczytał to zapewne byś takiego pytania nie zadawał.
Głównym zadaniem wiatroizolacji jest ochrona budynku przed przewietrzaniem, tj. zabezpieczenie wszelkich szczelin w poszyciu przed infiltracją zimnego powietrza. Szczeliny te w głównej mierze to miejsca połączenia płyt, w tym łączenia płyt z podwaliną i oczepem.
Jest szkoła, która mówi że mozna nie stoswać folii wiatroizolacyjnej, ale wówczas wszystkie styki płyty z konstrukcją należy uszczelnić, np stosując klej lub uszczelniacze. Wydaje się jednak, że jest to sposób mało opłacalny i w sumie nie spotykany na budowach.
Ponadto musisz wiedzieć, że funkcją folii wiatroizolacyjnej jest także ochrona płyt poszycia (płyty OSB) przed wilgocią działającą z zewnątrz.
czy do ocieplenia użytkowego poddasza starczy wełna o grubości 15 cm?
Napewno nie wystarczy. Izolacja cieplna ma chronić zimą przed zimnem, a latem przed nadmiernym nagrzewaniem sę pomieszczeń. Przy tak małej grubości nie zapewnisz komfortu cieplnego - miło i ciepło zimą, miło i chłodno latem.

karollo
Posts: 6
Joined: Sat 24 May, 2008

Post by karollo » Mon 26 May, 2008

Dziękuję panie Wojtku. Bardzo mi ta odpowiedź pomogła.

ewaka
Posts: 130
Joined: Thu 04 Oct, 2007

Post by ewaka » Mon 26 May, 2008

Marcin L wrote:WITAM- 15 cm welny w szkielecie + 5-8cm styropianu w zupelnosci sprawdza sie w Polsce- mieszkam w takim budynku od 1996 roku mam elektryczny system ogrzewania i place bardzo male rachunki za prad.
W stropodachu proponuje jednak zastosowac 25 cm welny ukladanej na ruszcie krzyzowym. :mrgreen:
Dzięki, ucieszyło mnie to co piszesz, w projekcie mielismy ogrzewanie elektryczne, ale zdecydowalismy się na jednak ekogroszek + awaryjnie i z sentymentu - kominkowe. Gazu u nas nie ma, a prąd wyłączają dosyć często i przy wiatrach siec jest dosyć zrywna (wiocha), wiec prąd odpada. Mnie juz wykancza teraz podgrzewanie wody.

Wiem, ponoc jakies teorie mówia, ze powinno byc zawsze więcej w dachu niż w ścianach. 20 cm wełna jest czesto standardowo kładziona, ale to trochę mało, dlatego zdecydowalismy się tak jak pisałam na 15 wełny + 5 cm piru, który przy tej samej grubosci daje efekt izolacji prawie jak 9-10 wełny, a dodatkowo w razie czego nie chłonie wilgoci.

karollo
Posts: 6
Joined: Sat 24 May, 2008

Post by karollo » Thu 29 May, 2008

A może jest błędem stosowanie foli wiatroizolacyjnej na płycie OSB?
Przecież para wodna wychodząc z budynku, będzie zatrzymywała sie na tej foli i cały czas będzie obecna w ścianie. Płyta OSB będzie butwiała. Może lepiej zastosować ją przy wełnie mineralnej? Albo jeśli jest płyta OSB to wcale nie stosować ? Przecież jeśli jest szczelna okładzina zewnętrzna (pióro-wpust) to i tak wilgoć z deszczu nie będzie wnikała w ścianę.

Panie Wojtu, a czy widział Pan może płytę OSB (jak wygląda) w domach szkieletowych po kilku latach użytkowania jeśli była między nią a okładziną zewnętrzną folia wiatroizolacyjna ?

alek
Posts: 700
Joined: Fri 14 Sep, 2007

Post by alek » Thu 29 May, 2008

ewaka wrote: Wiem, ponoc jakies teorie mówia, ze powinno byc zawsze więcej w dachu niż w ścianach. 20 cm wełna jest czesto standardowo kładziona, ale to trochę mało, dlatego zdecydowalismy się tak jak pisałam na 15 wełny + 5 cm piru, który przy tej samej grubosci daje efekt izolacji prawie jak 9-10 wełny, a dodatkowo w razie czego nie chłonie wilgoci.
A co to jest to 5 cm piru? To płyty z twardej pianki typu PIR? I jak sie sprawdza? Jest powleczona folia aluminiowa obustronnie?

czarek63
Posts: 390
Joined: Thu 03 Mar, 2005
Location: Polska

Post by czarek63 » Thu 29 May, 2008

karollo wrote:Przecież para wodna wychodząc z budynku, będzie zatrzymywała sie na tej foli i cały czas będzie obecna w ścianie.
a jak myślisz - po co stosuje się paroizolację ?

ewaka
Posts: 130
Joined: Thu 04 Oct, 2007

Post by ewaka » Fri 30 May, 2008

alek wrote:
ewaka wrote: Wiem, ponoc jakies teorie mówia, ze powinno byc zawsze więcej w dachu niż w ścianach. 20 cm wełna jest czesto standardowo kładziona, ale to trochę mało, dlatego zdecydowalismy się tak jak pisałam na 15 wełny + 5 cm piru, który przy tej samej grubosci daje efekt izolacji prawie jak 9-10 wełny, a dodatkowo w razie czego nie chłonie wilgoci.
A co to jest to 5 cm piru? To płyty z twardej pianki typu PIR? I jak sie sprawdza? Jest powleczona folia aluminiowa obustronnie?
hej, tak o tym pisałam. Nie wiem jak się sprawdza u mnie, bo u siebie jeszcze go nie mam :), to to co zmienilismy w naszym projekcie :) są różne wersje plyt, ale raczej damy tą z alu.

Widzialam pod Łodzią dom z bali z PIRem na całym dachu. Wydaje mi się, że to coś na Zachodzie i w Stanach już od kilku lat powoli z dachów wypiera wełnę, a spod posadzek styropian. tyle, ze jest droższe.... :neutral: Ze ścian jeszcze chyba nie, bo izolacyjność akustyczna na razie wełna ma najlepszą. Chyba, że da się opcję mieszaną obu izolacji, np. wełna + PIR zamiast styropianu? chociaż to chyba za droga impreza na "zwyczajną" kieszeń. W Polsce, jest już kilka firm zachodnich, które nim handlują. Nie będę linkowac, bo zaraz mnie zlinczują :) ale są obecne conajmniej trzy firmy, na forach i stronach dachowych i z izolacjami łatwo znajdziesz. Z tego co wiem jest twardszy, lżeszy, i przy tej samej grubosci co inne materiały, te płyty mają najwyższy współczynnik lambda, dlatego mozna go dac mniej. Albo dac tyle samo co innego materiału, a dach wtedy bedzie lepiej izolowany. W szkielecie najbardziej boję się wilgoci, że jak gdzies w dach wejdzie, to kaplica, a zamoknieta wełna, nie dość że smierdzi, to jeszcze przestaje izolować. A styro na dachu mi się nie usmiecha :)

Grzegorz Szostak
Posts: 1601
Joined: Sun 21 Aug, 2005
Location: Siedlce
Contact:

Post by Grzegorz Szostak » Fri 30 May, 2008

ewaka, jeśli decydujesz się na PIR możesz napotkać na kilka istotnych problemów.

W przeciwieństwie do wełny płyty PIR nie przepuszczają pary wodnej, a dodatkowo są uszczelnione alu. Tym samym w przypadku zastosowania go w ścianach skupiać się będzie ona na konstrukcji co wymaga przewidzenia odpowiedniej szczeliny wentylacyjnej.

ewaka
Posts: 130
Joined: Thu 04 Oct, 2007

Post by ewaka » Mon 02 Jun, 2008

Grzegorz, dziękuję. Z fasadą to było było chyba jednak zbyt drogo, dlatego na razie jest opcja dach + posadzki. Poza tym nie wiem czy w szkielecie na ścianach zewnętrznych, ktoś taki system w Polsce już stosował? Wydaje mi się, że widziałam, gdzieś taka opcję z pianką, ale w przypadku ściany domu prefabrykowanego, a nie stawianego na budowie. PIR widziałam w różnych okładzinach, nawet taką z listewką drewnianą z jednej a z papą z drugiej - np. własnie specjalnie na dachy skośne. Ta z alu, to taka "uniwersalna".

O szczelinie wentylacyjnej wiem, to własciwie chyba musiałoby byc dokładnie tak jak w przypadku styropianu z tynkiem na elewacji?

Pytanie z innej beczki - czy styropian na kanadyjczyku spełnia też naprawdę funkcję ocieplenia, czy własciwie jest głównie czescią systemu elewacyjnego - czymś co ma podtrzymywac tynk?

Minione kilka dni brnęłam przez tematy o szkieletowcach i m.in. kwestii EIFS na innym forum. I rzeczywiście elewacja ze styropianu (na którą bylismy już decydowani) zasiała we mnie wątpliwość. Czy w końcu stosuje się to nadal w USA czy zaprzestano? Jaki jest odestek takich domów, które zniszczył EIFS? I czy rzeczywiście szczelina wentylacyjna czy ryflowanie załatwia dostatecznie kwestię wietrzenia konstrukcji?
Czy może jednak wrócić do początkowej koncepcji deski (tyle, że o jakiejś przyzwoitej grubości - i to pytanie - jakiej optymalnie - a nie minimalnie) na frontową elewację zamiast styro+tynk?
Czy taka elewacja pozwoli lepiej wentylować konstrukcję?

A jezeli dechy, to czy dawać OSB pod czy nie? Czy na wełnę dawać samą wiatroizolację + elewacja, czy wełna+osb+wiatroizolacja+ elewacja?
Widziałam domy tak i tak stawiane. Ale za mało mieszkają w nich ludzie, żeby powiedzieć jaka jest różnica....

Grzegorz Szostak
Posts: 1601
Joined: Sun 21 Aug, 2005
Location: Siedlce
Contact:

Post by Grzegorz Szostak » Mon 02 Jun, 2008

Płyty OSB mają za zadanie usztywnić konstrukcję, a deskowaniem ciężko będzie osiągnąć podobny efekt (pominę inne kwestie).

Problem EFIS jest o wiele szerszy i dotyczy nie tylko konstrukcji drewnianych. Polecam zerknąć na materiały dostępne n.p. na www.awc.org Nawet przy elewacji z cegły i sidingu zachowuje się wentylację. Jeśli jest ona jednocześnie izolacją to jej współczynnik K należy obniżyć o około 20%.

Zawsze należy pamiętać, że negatywne efekty mogą wyjść od razu lub dopiero po 20 latach.

pawell
Posts: 10
Joined: Tue 03 Jun, 2008

Post by pawell » Tue 03 Jun, 2008

jestem nowy tutaj i nie jestem specem ale jeśli chodzi o zwiększenie warstwy izolacji, to czy nie prościej było by dać od wewnątrz ruszt i powiedzmy 5 cm wełny na to paroizolacja i płyta G-K, a od zewnątrz zostawić tak jak ma być. jak to wpływa na ewenyualne skraplanie pary w warstwie ocieplenia?

ewaka
Posts: 130
Joined: Thu 04 Oct, 2007

Post by ewaka » Tue 03 Jun, 2008

hej pawell, chyba się nie zrozumielismy :) nie chodzi mi o zwiększenie warstw izolacji, tylko o najwydajnieszą izolację, w zaplanowanych warstwach, na jaką moge sobie pozwolić i ewntualnie zminimalizowanie możliwości zawilgocenia konstrukcji. Zwłaszcza, ze po co dodawac np. grubości styropianowi, jak to samo - a nawet lepiej mozna osiągnąć z PIRem, przy mniejszej warstwie, również nie przepuszcza wilgoci, a jest mniej palne niż styro - tyle że drogie. Ale jakbym miała dołozyc kolejny ruszt z wełną w środku, to nie dość, że straciłabym miejsce w srodku to pewnie energetycznie - w sumie wyszloby na to samo :)

natomiast co do samego systemu elewacji, to po prostu się zastanawiam - już wiem, że od kiedy zaczęto go stosować (ze styropianem) nie ma rozwiązania idealnego. Grzegorz, a może po prostu wełna na taką elewację zamiast styropianu? Czy to by coś zmieniało?

pawell, ja nie jestem w stanie powiedzieć - jak to co zaproponowałeś wpływa na ewentualne skraplanie pary w warstwie ocieplenia, ale z kolei myslę, czy wobec takiego rozwiązania nie lepiej po porstu od razu dać w ścianę np. 20 cm, a nie 15 cm?

pozdrawiam

Grzegorz Szostak
Posts: 1601
Joined: Sun 21 Aug, 2005
Location: Siedlce
Contact:

Post by Grzegorz Szostak » Tue 03 Jun, 2008

ewaka wrote:Grzegorz, a może po prostu wełna na taką elewację zamiast styropianu? Czy to by coś zmieniało?
Problem z wełną jest taki, że łatwo chłonie wodę, a tynk nie ochroni przed tym w wystarczającym stopniu. Są metody na ominięcie tego problemu, ale jak zwykle trzeba liczyć koszt względem uzyskanej korzyści.

Rozwiązanie, które proponuje pawell ma pewną bardzo istotną zaletę - ogranicza wpływ mostków termicznych (oprócz wielu innych - moim zdaniem). Należy je jednak dostosować do konkretnego budynku uwzględniając co będzie na poszyciu zewnętrznym. Dodatkowo dojdzie kwestia odpowiedniego połączenia paroizolacji przy stropach.

ewaka
Posts: 130
Joined: Thu 04 Oct, 2007

Post by ewaka » Tue 03 Jun, 2008

dziękuję, rozważę :)

ewaka
Posts: 130
Joined: Thu 04 Oct, 2007

Post by ewaka » Wed 04 Jun, 2008

Panie Grzegorzu, a co Pan myśli o takim rozwiązaniu:?
- odpowiedniej grubości decha elewacyjna na pióro-wpust
- wiatroizolacja
- wełna
- paroizolacja
- OSB i na to płyta farmacell?

Widziałam, ze taki układ przy drewnianej elewacji stosują niektóre firmy, które budują tylko z drewna (tzn. nie stosują innych elewacji), poza tym czytałam, gdzieś na tym czy muratorowym forum, że chyba nawet Pan Wojciech pisał, że przy drewnianej elewacji czy sidingu, to osb pełni tylko funkcję wzmocnienia konstrukcji i właściwie może być również pod gipskartonem (jeżeli to nie on, to przepraszam, ale chyba jednak p. Wojciech :)
A wtedy jest i wzmacniające OSB, a jednocześnie jest odpowiednio wentylowana konstrukcja?

(wiem, że kombinuję :) ) ale przeglądam już różne rozwiązania, i póki nowy dom nie stoi i jeszcze można coś ewentualnie zmienić, to szukam jakiegos w miarę optymalnego rozwiązania tez i na zabezpieczenie tych zewnętrzne ściany. Może to nie byłoby cieplejsze, ale za to bezpieczniejsze dla zdrowia konstrukcji, co jest podstawą żywotności domu?
pozdrawiam

Wojciech Nitka
Posts: 3840
Joined: Thu 19 Aug, 2004
Location: Gdańsk
Contact:

Post by Wojciech Nitka » Thu 05 Jun, 2008

ewaka wrote:- odpowiedniej grubości decha elewacyjna na pióro-wpust, - wiatroizolacja, - wełna, - paroizolacja, - OSB i na to płyta farmacell?
Dlaczego taki układ? Co on ma wprowadzić do układu warstw?
Ze swej strony proponowałbym: - elewacja drewniana, - ruszt pionowy lub pionowy i poziomy, - folia wiatroizolacyjna, - płyta poszycia OSB/3, - izolacja cieplna, folia paroizolacyjna, - płyta Fermacell.

Pamiętaj o ograniczeniu stosowania płyty OSB - 1 metr kwadratowy płyty na 1 metr sześcienny pomieszczenia.

ewaka
Posts: 130
Joined: Thu 04 Oct, 2007

Post by ewaka » Thu 05 Jun, 2008

Dlaczego taki układ? Co on ma wprowadzić do układu warstw?
Sama o to pytałam, czy może coś wprowadzić.
Przyczynek do pytań był w poscie wyżej - Widziałam, że niektóre firmy, które nie korzystają w ogóle z systemów styropianowych+tynk, tylko dają na zewnątrz bal lub deskę, robią własnie w ten sposób.

Jezeli nie napisałam tego jasno, to powtórzę pytanie: Czy może taki układ warstw nie wspomógłby wentylacji konstrukcji, o ktorej WAŻNOŚCI tyle się pisze, czy nie ma tu żadnego znaczenia? Ponieważ wydaje się to najpoważniejszym problemem w bud. szkieletowym, szukam najbezpieczniejszego rozwiązania, aby uniknąć błędu.

I skoro już Pan się tu pojawił :) to czy taki układ warstw podany przez Pana (i na jaki mam umowę) zapewnia konstrukcji odpowiednią wentylację?
Pamiętaj o ograniczeniu stosowania płyty OSB - 1 metr kwadratowy płyty na 1 metr sześcienny pomieszczenia.
Czy jest ono inne przy obiciu konstrukcji płytą OSB z zewnątrz, i inne przy obiciuOSB pod płytą G-K wewnątrz?

Wojciech Nitka
Posts: 3840
Joined: Thu 19 Aug, 2004
Location: Gdańsk
Contact:

Post by Wojciech Nitka » Thu 05 Jun, 2008

ewaka wrote:Widziałam, że niektóre firmy, które nie korzystają w ogóle z systemów styropianowych+tynk, tylko dają na zewnątrz bal lub deskę, robią własnie w ten sposób.
To takie oszczędnościowe budowanie. Ale ... oszczędzają na zewnętrznej płycie OSB, po to by dawać ją (zupełnie zbędnie) po wewnętrznej stronie.
Czy jest ono inne przy obiciu konstrukcji płytą OSB z zewnątrz, i inne przy obiciu OSB pod płytą G-K wewnątrz?
Jak wskazuje ograniczenie - max. 1 metr kwadratowy płyty na 1 metr sześcienny pomieszczenia - dotyczy ono płyty po wewnętrznej stronie ściany zewnętrznej.
Ograniczenie to wprowadzono ze względu na zawartość formaldehydu w płycie.

ewaka
Posts: 130
Joined: Thu 04 Oct, 2007

Post by ewaka » Thu 05 Jun, 2008

i wszystko jasne. dziekuję.

alek
Posts: 700
Joined: Fri 14 Sep, 2007

Post by alek » Thu 05 Jun, 2008

A czy - gdy plyty OSB sa od zewnatrz - ten formaldehyd nie przedostaje sie do srodka?

ewaka
Posts: 130
Joined: Thu 04 Oct, 2007

Post by ewaka » Fri 06 Jun, 2008

Wojciech Nitka wrote:
ewaka wrote:Widziałam, że niektóre firmy, które nie korzystają w ogóle z systemów styropianowych+tynk, tylko dają na zewnątrz bal lub deskę, robią własnie w ten sposób.
To takie oszczędnościowe budowanie. Ale ... oszczędzają na zewnętrznej płycie OSB, po to by dawać ją (zupełnie zbędnie) po wewnętrznej stronie.
w sumie to nie mozna powiedzieć, że oszczędzają, bo ilość warstw ściany i typ płyt jest identyczna, tyle, że to osb przesuwają z zewnątrz do wewnątrz.

ale jeżeli jest taki zapis o formaldehydzie, to nie ma o czy rozmawiać.

alek
Posts: 700
Joined: Fri 14 Sep, 2007

Post by alek » Fri 06 Jun, 2008

Co prawda tu o ścianach, ale też o płycie OSB.

Miałbym prośbę dotyczącą wykończenia podłogi, ale najpier opis od wykonawcy
- chodzi o podłogę drewnianą "wiszącą" i o parter (dom parterowy). W opisie - "kratownica podłogi wykonana z belek o przekroju 18,5 na 4 cm w rozstawie co 50 cm oparta na 3-ch podciągach z 3 belek o przekroju 23,5 na 4 cm każdy, a te oparte na słupkach fundamentowych. Od spodu do kratownic przybita na drewnianych listwach siatka nylonowa, a na niej warstwa 18,5 cm wełny mineralnej. Od góry konstrukcja podłogi obita płytą OSB 3 o gr. 22 mm (ślepa podłoga)."

I moje pytania:
- czy ta "ślepa podłoga" nadaje sie bezpośrednio do kładzenia terakoty oraz paneli?- czy aby wspomniany wyżej formaldehyd nie będzie sie przedostawał do pomieszczeń?

Byłbym wdzięczny za rzeczową, fachową odpowiedź.
Może trzeba coś jeszcze przed kładzeniem płytek i paneli (oczywiście pomijam tu maty wygłuszające pod panele oraz jakieś uszczelniacze do lazienki pod płytki).

Aha - znam ten watek http://www.szkielet.pl/forum/viewtopic. ... t=forma%2A i zastanawiam się jak ostatni rozmowca, czy cos sie zmienilo z wlasciwosciami plyty OSB, skoro Kronopol pisze, ze mozna je wykorzystywac wewnatrz?
Tutaj jest o zawartosci formaldehydu, tylko nie wiem, jak zinterpretowac te dane: http://www.kronopol.com.pl/index1.php?l ... =23&iddd=7
Pisza jednak, ze mozna bezpiecznie stosowac te plyty, albo niektore znich wewnatrz pomieszczen, np. do budowy podlog, jak rowniez mebli ???

ewaka
Posts: 130
Joined: Thu 04 Oct, 2007

Post by ewaka » Mon 09 Jun, 2008

no i bądź mądry i pisz wiersze...
Czytam sobie właśnie wydawnictwo "Buduję z drewna" wydane w 2005 roku, przez Fundację Promocji Drewna "Teraz Drewno" - jak rozumiem - organizację współpracującą z CBS i Stowarzyszeniem Dom Drewniany, i na stronach 35-37 tego wydawnictwa - w opisach i przekrojach ściany w budowie domów, w których okładziną zewnętrzną jest drewno (nie system ze styro + tynk)- nie ma nawet wspomnienia o zastosowaniu w warstiwe ściany czegoś takiego jak OSB w ogóle! :???:
Jest: okładzina drewniana - pustka wentylacyjna - wiatroizolacja - wełna-paroizolacja - okładzina wewnętrzna drewniana czy k-g, a najlepiej we wspomnianej komibacji k-g pod wewnętrzną boazerię. Ale ani słowa o OSB.
Czyli w lekkiej sprzeczności wobec tego co Pan napisał w tym temacie wczesniej, już dwa razy... :roll:

Pomijam kwestię samej grubości okładziny drewnianej i czynionych w tym temacie oszczędności przez wenentualnego inwestora - czy jest to deska 2 cm czy bal 20. Ale chodzi o samą zasadę postepowania w budowaniu ścian takiego domu. Gdzie jest racja?

Już człowiek myślał, że jest ok, ale szuka informacji, i trafia, i ... szczerze mówiąc jestem już nieco zdezorientowana. Rozumiem, że jest to po to by była właśnie wentylowana konstrukcja? W takim razie jak przy zastosowaniu OSB na poszyciu domu, na którym będzie tynk + styropian będzie wentylowana KONSTRUKCJA? Czy tam samo dobrze?

Wojciech Nitka
Posts: 3840
Joined: Thu 19 Aug, 2004
Location: Gdańsk
Contact:

Post by Wojciech Nitka » Mon 09 Jun, 2008

ewaka wrote:Jest: okładzina drewniana - pustka wentylacyjna - wiatroizolacja - wełna-paroizolacja - okładzina wewnętrzna drewniana czy k-g, a najlepiej we wspomnianej komibacji k-g pod wewnętrzną boazerię. Ale ani słowa o OSB.
Czy naprawdę widzisz tam "pustkę wentylacyjną"? Osobiście takowej warstwy w podanych, na stronach 36 i 37, układach warstw nie widzę. Gdzie zatem tkwi problem?
Pomijam kwestię samej grubości okładziny drewnianej i czynionych w tym temacie oszczędności przez wenentualnego inwestora - czy jest to deska 2 cm czy bal 20. Ale chodzi o samą zasadę postepowania w budowaniu ścian takiego domu.
Jednak jest zdecydowana róźnica. Po pierwsze - czy buduje się dom szkieletowy czy dom z bali. Oczywiście i jedno i drugiie może wyglądać na zewnątrz identycznie. Powszechnie przyjmuje się, że płytę poszycia stosuje się w domach szkieletowych, nie stosuje się natomiast w domach z bali. Można oczywiście opuścić montaż płyty poszycia, nawet w domach szkieletowych, ale pod warunkiem zastosowania odpowiednio grubej okladziny elewacyjnej.
I tu, dla wielu, mogą zacząć się schody - czy dom szkieletowy obłożony okładziną grub. 2 lub 20 cm jest domem szkietowym czy już, szczególnie w drugim przypadku, dome z bali? Zapraszam do dyskusji.

Wojciech Nitka
Posts: 3840
Joined: Thu 19 Aug, 2004
Location: Gdańsk
Contact:

Post by Wojciech Nitka » Mon 09 Jun, 2008

alek wrote:W opisie - "kratownica podłogi wykonana z belek o przekroju 18,5 na 4 cm w rozstawie co 50 cm oparta na 3-ch podciągach z 3 belek o przekroju 23,5 na 4 cm każdy, a te oparte na słupkach fundamentowych. Od spodu do kratownic przybita na drewnianych listwach siatka nylonowa, a na niej warstwa 18,5 cm wełny mineralnej. Od góry konstrukcja podłogi obita płytą OSB 3 o gr. 22 mm (ślepa podłoga)."
I moje pytania:
- czy ta "ślepa podłoga" nadaje sie bezpośrednio do kładzenia terakoty oraz paneli?- czy aby wspomniany wyżej formaldehyd nie będzie sie przedostawał do pomieszczeń?
Nie wnikam w wielkość przekrojów elementów podłogi. Wydają się być prawidłowe. W układzie tym brakuje folii wiatroizolacyjnej, która winna chronić izolację cieplną i konstrukcję stropu przez wilgocią z ziemii. Również by ograniczyć migracje wilgoci z ziemmi, winna być ona pokryta czarną folią budowlaną, a przestrzeń podpodłogowa winna być odpowiednio wentylowana. Więcej na ten temat - http://www.budujzdrewna.pl/domy_szkiele ... BCowe&id=9
Tam też - http://www.budujzdrewna.pl/domy_szkiele ... %B3w&id=12 - informacje na temat układanie glazury na stropie drewnianym. Zapraszam do lektury.

alek
Posts: 700
Joined: Fri 14 Sep, 2007

Post by alek » Mon 09 Jun, 2008

Tez nie dostrzegam tej pustki na wspomnianych stronach.
Co do rozumienia szkieletowy, czy z bali moje rozumienie jest takie, ze jesli jest DREWNO tylko w konstrukcji - szkielecie, to szkieletowy, a z bali, gdy wystepuja bale w scianie, w sposob laczony, jako konstrukcja nosna (ulozone poziomo).

Jeszcze zapytam, przy okazji, pana Wojciecha Nitke, czy produkowane dzisiaj plyty OSB (3) roznia sie od tych produkowanych 3 lata temu, zwlaszcza jesli chodzi o ilosc formaldehydu?

ewaka
Posts: 130
Joined: Thu 04 Oct, 2007

Post by ewaka » Mon 09 Jun, 2008

Czy naprawdę widzisz tam "pustkę wentylacyjną"? Osobiście takowej warstwy w podanych, na stronach 36 i 37, układach warstw nie widzę. Gdzie zatem tkwi problem?
zobaczyłam ją we wstepie tego rozdziału: 1.2.2. Izolacyjność cieplna - jest schemat (mój błąd - bo to str. 33)

By spełnić wymagania normowe w zakresie izolacyjności cieplnej, dla budynków mieszkalnych, dla warstwowych ścian zewnętrznych, (U < od 0,3 W/m2K), przy balach zewnętrznych grub. 80 mm,
należy zachować następujący układ warstw ściany:
􀂄 bale zewnętrzne, grub. 80 mm
􀂄 pustka powietrzna, 20 mm
􀂄 folia ścienna, wiatroizolacyjna
􀂄 izolacja cieplna, grub. min. 120 mm
􀂄 opóźniacz pary wodnej (folia paroizolacyjna)
􀂄 płyty gipsowo-kartonowe lub boazeria wewnętrzna


Potem nastepują wyliczenia U dla innych wartości poszczególnych elementów ścian w takim układzie (różnej izolacji i grubości). Ma Pan rację - już bez pustki wentylacyjnej. Przyjęłam (może nieslusznie), że to co podawano jako pierwsze to układ ogólnie, potem zmieniają się tylko grubosci, dla przykładowego wyliczenia U
Bo chyba ten zapis nie oznacza to, ze tylko przy 8 cm bala się ją stosuje, to by był jakiś absurd.

A to, że w rozdziale domu z bali - pojawiły się schematy dla ścian domów również z odeskowaniem, to nie moja wina. I tu przejście do Pana zaproszenia do dyskusji. Bo pytanie jest frapujące, dla mnie bo dla specjalistów, pewnie odpowiedź jest banalna.

Dla mnie - na "babski" rozum, dom z bali, to dom z bali. Czyli, taki w którym sciany, a zarazem element konstrukcyjny, stanowią bale. Jeżeli natomiast konstrucja domu jest szkieletem, a balik 4 czy 5 cm - stanowi tylko element elewacyjny, no to szkielet. :cool:
Pytanie, na które ja nie odpowiem, ale dla znawców pewnie proste.. Jaka musi być grubość bala, żeby mógł pełnić funkcję nośną... I od kiedy bal staje się balem, a nie jest już dwucalową deską na pióro-wpust...

ewaka
Posts: 130
Joined: Thu 04 Oct, 2007

Post by ewaka » Thu 19 Jun, 2008

widzę, że nikt tematu nie podjął. A mnie naszła jeszcze jedna refleksja.
Bo przecież niezaleznie od tego czy bal stanowi konstrukcję, czy jest elementem elewacji, to jeżeli się ociepla dom z bala, to za balem jest normalny szkielet, gdzie jest za balem jest układ warstw jak w szkielecie za styropianem czy szalówką.
I co i wtedy jest szczelina czy jej nie ma? Musi być OSB czy nei :) Logicznie rzecz biorąc jak układ warstw jest identyczny jak w szkielecie, to czy bal jest elementem konstrukcyjnym czy stanowi elewację, do układu warstw nie powinno mieć nic do rzeczy?

pzdr



Post Reply

Return to “Wymagania techniczno-montażowe domów szkieletowych”