Styropian ryflowany a zagrzybienie konstrukcji szkieletu

Techniczne aspekty budowy domów szkieletowych
nydar1957
Posts: 201
Joined: Sat 02 Apr, 2011

Post by nydar1957 » Mon 05 Dec, 2011

Piszesz "izolacja pianką wydaje się bardzo interesująca". Ale ja nie piszę o piance tylko o izolacjach pochodzenia roślinnego. Nazwijmy je w skrócie IPR, będzie łatwiej. Rozumiem, że myślałeś IPR a palce wystukały piankę. Wracając do tematu. Drewno w porównaniu do izolacji termicznych należy postrzegać jako przewodnik ciepła a nie izolator. Izolacje typu wełna mineralna, styropian, poliuretan, czy IPR to współczynnik przenikania ciepła 0,03-0,04, drewna zaś to 0,12-0,3W/m 2/K. Ja przejmuję się wkrętami,b o mimo, że ich długość była dobrana do izolacji zewnętrznej to i tak fachowcy przebili się z nimi na 2-3 cm za MFP. Wkręty przechodzą prostopadle do MFP poprzez izolację a więc doskonale przewodzą ciepło. Szkody nastąpią gdy ściana jest jednowarstwowa, lub pokryta styropianem ryflowanym. Jaki jest mój pomysł na dobrze wykonaną przegrodę zewnętrzną? Pomysł jest prosty. Wszak nie muszę przekonywać nikogo z tego forum, że drewno to najdoskonalszy materiał budowlany. :grin:


nydar1957
Posts: 201
Joined: Sat 02 Apr, 2011

Post by nydar1957 » Mon 05 Dec, 2011

Mój przepis na przegrodę zewnętrzną to 14-15 cm IPR (nikt nie będzie zarzucał że reklamuję celulozę) i 15 cm izolacji nisko nasiąkliwej typu styropian czy poliuretan (dla zamożniejszych). Izolację zewnętrzną należy kleić a nie przykręcać wkrętami, aby uniknąć mikro mostków termicznych. Stosowanie styropianu ryflowanego powinno być karane. Teorie o oddychaniu ścian są teoriami zmyślonymi podtrzymywanymi przez producentów wełny mineralnej i szklanej. Za wilgotność powietrza w budynku ma odpowiadać sprawna wentylacja i bufor wilgotnościowy z IPR, przechwytujący chwilowe nadmiary wilgoci(pranie, gotowanie, kąpiel). Jeżeli do tego wyposażymy dom w jakąś formę rekuperacji i ciepłe okna, to ogrzejemy go suszarką do włosów.
Pozdrawiam.

Wojciech Nitka
Posts: 3841
Joined: Thu 19 Aug, 2004
Location: Gdańsk
Contact:

Post by Wojciech Nitka » Mon 05 Dec, 2011

nydar1957 wrote: Izolację zewnętrzną należy kleić a nie przykręcać wkrętami, aby uniknąć mikro mostków termicznych. Stosowanie styropianu ryflowanego powinno być karane.
Może przybliżysz swoje rozwiązanie - szczegółowy układ warstw w ścianie, a potem pisz to co piszesz. Tak będzie lepiej dla tego Forum i jego Forowiczów.

nydar1957
Posts: 201
Joined: Sat 02 Apr, 2011

Post by nydar1957 » Tue 06 Dec, 2011

Ustawodawca, postanowił, że w nowo budowanych domach, dla ścian zewnętrznych U<0,3. Takie jest prawo i należy je przestrzegać. Sciana szkieletowa to konstrukcja drewniana oraz izolacja. Z czego na 100% powierzchni to 15-20% drewno (U=0,12 - 0.35 W\m\K) pozostałe 80% to izolacja (U=0,035 - 0,040 W\m\K). Jeżeli konstrukcja ściany zewnętrznej jest jednowarstwowa o grubości 14 - 15 cm (szerokość słupków) + materiał obiciowy to taka ściana nie spełnia nakazów nowych przepisów. W takiej ścianie współczynnik U znacznie przekracza wielkość 0,3 W\m\K. Jeżeli do tego izolację w takiej ścianie stanowi higroskopijna wełna mineralna z punktem rosy w środku, to taka ściana przeczy zdrowemu rozsądkowi.
Dlatego rozwiązaniem będzie albo pogrubienie ściany zewnętrznej albo zastosowanie ściany dwu warstwowej. Ze względów ekonomicznych optuję za ścianą dwuwarstwową. Jak powinna być zbudowana ściana zewnętrzna dwuwarstwowa?

nydar1957
Posts: 201
Joined: Sat 02 Apr, 2011

Post by nydar1957 » Tue 06 Dec, 2011

Przekrój ściany zewnętrznej dwuwarstwowej od środka:
1 - płyta karton gipsowa 12 mm + OSB 12 mm
2 - izolacja IPR140-150 mm
3 - OSB 12 mm uszczelniona na stykach taśmą
4 - styropian 150 mm klejony do OSB lub 100 mmPUR klejona do OSB
5 - siatka, tynk, farba elewacyjna wodoodporna
Funkcje poszczególnych warstw.
1. podkład pod farbę wewnętrzną i wzmocnienie konstrukcji oraz spowolnienie dyfuzji pary
2. IPR -bufor chwilowych nadmiarów wilgoci i izolacja
3. Wzmocnienie konstrukcji i wiatroizolacja
4. Likwidacja mostków termicznych i przesunięcie punktu rosy poza drewnianą konstrukcję.

dwronka
Posts: 394
Joined: Sun 17 May, 2009

Post by dwronka » Tue 06 Dec, 2011

Wiec punkt rosy nastapi albo w kleju, powierzchni styropianu lub na powierzchni osb. Styropian jest nasiakliwy do pewnego stopnia wiec cala wilgoc I punkt rosy albo zniszczy spoine czyli klej do styropianu lub tez plyta osb zostanie zdegradowana a co za tym idzie twoj bufor wilgoci bedzie caly czas wilgotny gdyz nie widze tu fizycznie mozliwosci odparowania wilgoci do srodka. Oddychanie przegrody jest tak samo wazne dla budynku tak jak pocenie sie czlowieka. Wiara w dobra wentylacje jest ok ale praktycznie roznie to wyglada I nie kazdy chce miec rekuperator w domu. Przepraszam za literowki gdyz pisze z telefonu.

nydar1957
Posts: 201
Joined: Sat 02 Apr, 2011

Post by nydar1957 » Tue 06 Dec, 2011

Jeżeli sobie policzysz, to pkt. rosy nie wystąpi w kleju ani w OSB, tylko bliżej zewnętrznej strony styropianu. OSB zewnętrzne jest (opór dyfuzyjny podobny do styropianu) swego rodzaju spowalniaczem pary wodnej przedostającej się ze styropianu do IPR, a dalej do wnętrza w tempie zależnym od wilgotności powietrza w domu. Piszesz, że z dobrą wentylacją różnie bywa. Zgadzam się z Tobą. Pewnych zasad należy jednak przestrzegać, bo drewno ich wymaga. Jeżeli ktoś tego nie akceptuje niech buduje dom ceramiczny, który znacznie dłużej wytrzyma nonszalancje wobec wilgotnego powietrza. Co do rekuperatora. Marketingowcy wmówili nam, że musi być. Ja zrobiłem sobie układ za 2.000 pln - grawitacyjny. Wyłączą prąd, mam to gdzieś, mój działa.
Pozdrawiam.

Wojciech Nitka
Posts: 3841
Joined: Thu 19 Aug, 2004
Location: Gdańsk
Contact:

Post by Wojciech Nitka » Wed 07 Dec, 2011

nydar1957 wrote:Sciana szkieletowa to konstrukcja drewniana oraz izolacja. Z czego na 100% powierzchni to 15-20% drewno (U=0,12 - 0.35 W\m\K) pozostałe 80% to izolacja (U=0,035 - 0,040 W\m\K). Jeżeli konstrukcja ściany zewnętrznej jest jednowarstwowa o grubości 14 - 15 cm (szerokość słupków) + materiał obiciowy to taka ściana nie spełnia nakazów nowych przepisów.
Po pierwsze - jakie drewno ma współczynik λ (nie U - jak piszesz) 0,35 W/mK ( a nie W/m/K - jak piszesz)?,
Po drugie - jak obliczyłeś że drewno zajmuje 20% powierzchni przegrody?
Po trzecie - są na rynku materiały izolacyjne o lepszym λ, a nie jak piszesz U = 0,035 - 0,040 W/m/K ( powinno być w/mK).

dwronka
Posts: 394
Joined: Sun 17 May, 2009

Post by dwronka » Wed 07 Dec, 2011

Nydar wszystko pieknie ladnie ale mimo tego, ze punkt rosy bedzie w styropianie to nic to nie zmienia. Styropian jest nasiakliwy w malym stopniu a dyfuzja pary wodnej nastepuje zawsze na zewnatrz pomieszczen. Wiec woda przechodzac przez poszczegolne warstwy skrapla sie na wewnetrznej stronie styropianu I tam sie skropli po czym zacznie powoli splywac na dol a raczej saczyc sie. Wyobrazajac sobie taka sytuacje to plyta osb bedzie najbardziej narazona zwlaszcza w dolnych krawedziach.

nydar1957
Posts: 201
Joined: Sat 02 Apr, 2011

Post by nydar1957 » Wed 07 Dec, 2011

Biję się w pierś. Powinno być λ a nie U. Postaram się być bardziej uważny.
Współczynnik dla sosnowego drewna mokrego i suchego wynosi odpowiednio 0,35 i 0,12 W/mK. Dla sprawdzenia U ściany zewnętrznej jednowarstwowej, założyłem λ drewna 0,16 W/mK
Do obliczenia powierzchni drewna w ścianie zewnętrznej, założyłem: mat. 140 x 40 mm, rozstaw słupków 600 mm, podwójny oczep i podwalina. W zależności od ilości okien powierzchnia drewna waha się od 15-20%(odpowiednio, pełna ściana z oknami).
Faktycznie są materiały o lepszych parametrach cieplnych (PUR λ=0,023W/mK, czy PIR λ=0,02 W/mK. Są to izolacje zamknięto komórkowe a więc nienasiąkliwe. Mam nadzieję, że nie myśli Pan o wełnie mineralnej.
Pozdrawiam.
Ps.Raz pisze Pan W/mK ,drugi raz w/mK :cool:

nydar1957
Posts: 201
Joined: Sat 02 Apr, 2011

Post by nydar1957 » Wed 07 Dec, 2011

Dwronka. Punkt rosy występujący w styropianie (bliżej zewnętrznej strony niż wewnętrznej), powoduje, że wilgoć kondensuje się właśnie w środku. Styropian od strony płyty OSB będzie miał zbyt wysoką temperaturę aby skropliła się para wodna. Styropian może nasiąknąć do 1,6%, natomiast nasiąkliwość wełny nie jest podawana. W praktyce wełna mineralna może nasiąknąć prawie do 90%. To co opisałeś w swoim poście dotyczy elewacji zewnętrznej wykonanej z wełny mineralnej.
Pozdrawiam.

dwronka
Posts: 394
Joined: Sun 17 May, 2009

Post by dwronka » Thu 08 Dec, 2011

W jaki sposób styropian ma mieć zbyt wysoką temperaturę aby skropilła się woda?
Skoro temperartura w pomieszczeniach wyniesie średnio 19- 22 stopnie to wg Twoich obliczeń jaka temperatura będzie za płytą osb.
Skoro izolacja, którą propagujesz jest dobrze izolująca podejrzewam,że temperatura nie będzie zbyt wysoka.
Tak jak piszesz nasiakliwość styropianu nie jest zbyt wysoka więc wszelka para wodna zostanie na wewnętrznej powierzchni styropianu i tu nastąpi kondensacja.

nydar1957
Posts: 201
Joined: Sat 02 Apr, 2011

Post by nydar1957 » Thu 08 Dec, 2011

Kolego Dwronka. Jest taka strona a na niej kalkulator do obliczeń cieplno-wilgotnościowych. Do potrzeb naszej dyskusji, wystarczająco dokładny. Sprawdź .

nydar1957
Posts: 201
Joined: Sat 02 Apr, 2011

Post by nydar1957 » Wed 29 Feb, 2012

Witam ponownie wszystkich na przedwiośniu. Mrozy tegoroczne przetestowały różne teorie o izolacji domów szkieletowych w tym i moją o klejeniu styropianu do MFP czy OSB. Przypominam założenia. MFP miała spełnić rolę wiatroizolacji, więc była bardzo starannie klejona taśmą na stykach. Do płyty klejony był styropian 150 mm (wianek kleju po obwodzie i 2-3 packi). Wilgotność powietrza w domu po wylaniu posadzek (kilka dni przed falą mrozów) 90%. Dzisiaj temp.19-20 oC i wilg.55%. Wilgotność zewnętrznej płyty MFP 14 %, wilgotność konstrukcji 14%. Najważniejsza informacja to to, że nigdy, nawet w największe mrozy temp. MFP, nie była niższa od pkt. rosy. Sruby wystające poza MFP wkręcane od strony izolacji, powodowały wykraplanie się wilgoci na nich i wokół, powodując punktowe zawilgocenie OSB. Po wyschnięciu (niedawno) wszystkie wystające śruby pokryłem warstwą pianki PUR.
Wniosek. Przy mrozach 20-22oC izolacja ze styropianu 150 mm klejona na zewnętrzną płytę MFP, powoduje, że pkt. rosy nie występuje w obrębie konstrukcji drewnianej, czyniąc ją odporną na zawilgocenie.
Pozdrawiam.

Marcin L
Posts: 1364
Joined: Sat 26 Mar, 2005
Location: z Polski

Post by Marcin L » Tue 06 Mar, 2012

nydar1957 wrote:Wniosek. Przy mrozach 20-22oC izolacja ze styropianu 150 mm klejona na zewnętrzną płytę MFP, powoduje, że pkt. rosy nie występuje w obrębie konstrukcji drewnianej, czyniąc ją odporną na zawilgocenie.
A co z potencjalnymi zaciekami pomiedzy styropianem a plyta nad parapetami???? Czy tez z jakimis mikro uszkodzeniami np. pod podbitka ??? Tu nie tylko o punkt rosy chodzi........
To co proponujesz bylo juz kiedys przetestowane w praktyce w US :roll: i :wink: lipa z tego wyszla po latach....

nydar1957
Posts: 201
Joined: Sat 02 Apr, 2011

Post by nydar1957 » Wed 07 Mar, 2012

Temat "potencjalne zacieki" to tak z gatunku oddychająca ściana. Powiem Ci tak. Dzisiaj skończyliśmy u Morninga 13 aplikację celulozy w ścianach zewnętrznych i wewnętrznych. On, jego koleś i ja. Przed aplikacją badaliśmy wilgotność poszycia z przyklejonym styropianem. 12-13%. Sprawdzaliśmy izolacyjność ściany, wynik wyszedł rewelacyjny U=0,107. Jaki z tego wniosek ? W takiej ścianie przy prawidłowej wentylacji, nie ma możliwości aby wykropliła się wilgoć. Co do "potencjalnych zacieków" to jeżeli zrobisz elewację niestarannie to masz problem, jeżeli będzie wykonana starannie to można spać spokojnie. Uważam, że dla szkieletowego domu prawdziwym zagrożeniem jest nieszczelna paroizolacja z wełną w ścianie. Jeżeli do tego dołożymy tezy niektórych forumowiczów, że wystarczy 15 cm izolacji, to nieszczęście gotowe.

Marcin L
Posts: 1364
Joined: Sat 26 Mar, 2005
Location: z Polski

Post by Marcin L » Wed 07 Mar, 2012

pogadamy za 10 lat :roll: poszukaj dobrze w necie na stronach z US tam tez robili pomiary a po kilku latach wyszlo....moze nie zdajesz sobie sprawy ale miedzy parapetem oknem a sciana podczas uzytkowania powstaja mikropekniecia w elewacji i tam szczegolnie zima wilgos dostaje sie pomiedzy styropian a poszycie.
Rob jak chcesz twoja sprawa....powodzenia

nydar1957
Posts: 201
Joined: Sat 02 Apr, 2011

Post by nydar1957 » Thu 08 Mar, 2012

Akurat zima w sensie ogólnego pojmowania tej pory roku jest okresem bezpiecznym dla elewacji zewnętrznej.Obawiał bym się bardziej pozostałych pór roku.Bezpieczeństwo wilgotnościowe konstrukcji szkieletowej zależy od budowy i rodzaju materiałów izolacyjnych oraz kierunku przepływu pary wodnej.Jeżeli ściana będzie zbudowana w taki sposób,aby para wodna przechodziła z zewnątrz do wewnątrz,to taka ściana będzie bezpieczna.Jeżeli odwrotnie to będzie problem.A tak na marginesie nie mogę pojąć idei owijania folią tak naturalnego materiału jakim jest drewno.Istnieją przecież izolacje naturalne,nie wymagające takich działań.
ps.jak nasi prapra dziadowie budowali drewniane chaty to państwowość US jeszcze nie istniała :smile: .Nie do końca rozumiem fascynacji budownictwem z US,skoro mamy za sąsiadów bliższych i dalszych niezłych speców od budownictwa szkieletowego.

Wojciech Nitka
Posts: 3841
Joined: Thu 19 Aug, 2004
Location: Gdańsk
Contact:

Post by Wojciech Nitka » Thu 08 Mar, 2012

nydar1957 wrote:Temat "potencjalne zacieki" to tak z gatunku oddychająca ściana.
"Potencjalne zacieki" to nie "z gatunku oddychająca ściana". Proponuję poszukać w Necie - wrzuć w Google hasło "EIFS" i może poznasz temat, który wielokrotnie już był poruszany na tym Forum. Życzę powodzenia.

nydar1957
Posts: 201
Joined: Sat 02 Apr, 2011

Post by nydar1957 » Thu 08 Mar, 2012

Proszę sobie wyobrazić, że znam doskonale artykuł Wojciecha Nitki na temat EIFS w kontekście pierwszego wykrytego po roku użytkowania zawilgoconego poszycia. Ten artykuł przekonał mnie, że jednak w US nie potrafią budować dobrze. Tak samo uważam, że połączenie wełna mineralna w konstrukcji szkieletowej owiniętej szczelnie (o ile to możliwe) foliami i klejonym do OSB styropianem to nieporozumienie. Dzięki temu artykułowi stałem się przeciwnikiem wełny a zwolennikiem naturalnych izolacji, za co autorowi jestem wdzięczny.

User avatar
TERMIT
Posts: 486
Joined: Mon 12 Mar, 2012

Post by TERMIT » Mon 12 Mar, 2012

Post usunię™ty na prośbę autora.

nydar1957
Posts: 201
Joined: Sat 02 Apr, 2011

Post by nydar1957 » Mon 12 Mar, 2012

Mniej niż sto.Jakie pytanie,taka odpowiedż.

User avatar
TERMIT
Posts: 486
Joined: Mon 12 Mar, 2012

Post by TERMIT » Mon 12 Mar, 2012

Post usunię™ty na prośbę autora.

nydar1957
Posts: 201
Joined: Sat 02 Apr, 2011

Post by nydar1957 » Tue 13 Mar, 2012

Myślę, że mam bo moje ściany nie gniją a ich tak. Różnica pomiędzy moim budowaniem a ich polega na tym, że ja chcę osiągnąć parametry tzw. domu pasywnego jak najniższym kosztem, natomiast przemysł budowlany i to obojętnie czy amerykański, czy inny chce na budowaniu zarobić jak najwięcej. Rozumiem to na tym polega biznes. Nie mogę jednak zrozumieć komplikowania technologii do takiego stopnia aby była niewykonalna. Nie mogę zrozumieć dlaczego poleca się rozwiązania bardzo nieefektywne termicznie. W Polsce mrozy -20oC bywają co roku. Dlaczego więc standardowy krajowy szkielet to 15 cm. I tak by można mnożyć pytania. Z odpowiedzią jednak już gorzej. O przepraszam, czasami pada odpowiedź ''a bo w US ......".

User avatar
TERMIT
Posts: 486
Joined: Mon 12 Mar, 2012

Post by TERMIT » Tue 13 Mar, 2012

Post usunię™ty na prośbę autora.

nydar1957
Posts: 201
Joined: Sat 02 Apr, 2011

Post by nydar1957 » Tue 13 Mar, 2012

Szkielet musi być dostosowany do obowiązującego prawa. Prawo w Polsce mówi, że ściany nowo budowanych domów muszą mieć współczynnik U =0,3. Nie mogą mieć więcej. Mniej proszę bardzo. W Polsce należy przestrzegać prawa,natomiast kodów budowlanych z US, niekoniecznie. Scianę zewnętrzną, szkieletową jako całość, należy traktować jako przegrodę zbudowaną z izolacji np. wełny mineralnej oraz z konstrukcji drewnianej, którą w porównaniu z wełną należy traktować jako przewodnik ciepła. W końcu lambda drewna jest trzykrotnie gorsza od lambdy wełny. W konstrukcji ściany, drewna jest ok.15-20%, licząc powierzchnię drewna do powierzchni ściany. Stąd na dzień dobry taka ściana nie odpowiada obowiązującym przepisom. Druga prawda, to fakt, że lambda wełny badanej w warunkach wytwórcy nijak się ma do warunków polowych.

Wojciech Nitka
Posts: 3841
Joined: Thu 19 Aug, 2004
Location: Gdańsk
Contact:

Post by Wojciech Nitka » Tue 13 Mar, 2012

nydar1957 wrote: Stąd na dzień dobry taka ściana nie odpowiada obowiązującym przepisom.
Szkoda, że nie wspominasz przy jakim materiale izolacyjnym ściana ta nie będzie spełniać wielkości współczynnika U. Łatwo policzyć czy przy izolacji o współczynniku λ = 0,033 czy nawet 0,03 wymagania zostaną zachowane.

User avatar
TERMIT
Posts: 486
Joined: Mon 12 Mar, 2012

Post by TERMIT » Tue 13 Mar, 2012

Post usunię™ty na prośbę autora.

nydar1957
Posts: 201
Joined: Sat 02 Apr, 2011

Post by nydar1957 » Wed 14 Mar, 2012

Nie chodzi mi o dodawanie izolacji w nieskończoność .Chodzi mi o to,że w części Europy jak to nazwałeś o wyższym poziomie budownictwa ,normą stają się domy pasywne.Dlatego uważam ,że ściana zewnętrzna o parametrach U=0,1 nie jest dodawaniem w nieskończoność,lecz dążeniem do tego co od dawna robi Europa.
Piszesz ''wiedziałbyś gdybyś miał doświadczenie w budowaniu" Powiem tak .Potrafię wybudować dom pasywny szkieletowy za 2000PLN/m2.

User avatar
TERMIT
Posts: 486
Joined: Mon 12 Mar, 2012

Post by TERMIT » Wed 14 Mar, 2012

Post usunię™ty na prośbę autora.

nydar1957
Posts: 201
Joined: Sat 02 Apr, 2011

Post by nydar1957 » Thu 15 Mar, 2012

Autor nie obrazi się. Uwierz mi na słowo. Dla przypomnienia postawiona była teza, że styropian ryflowany powoduje obniżenie temperatury zewnętrznej OSB poniżej pkt. rosy, co jest bezpośrednią przyczyną powstawania zagrzybienia konstrukcji i obniżenia parametrów cieplnych przegrody zewnętrznej, na skutek kondensacji wilgoci w izolacji. Oczywiście zagrzybienie w przypadku skrajnie niechlujnej izolacji paroszczelnej i wiatroszczelnej. Konsekwencją tej tezy i argumentacji, jest pytanie. Co zrobić aby temu zaradzić? Odpowiedzią zaś koncepcja aby ściana zewnętrzna została wykonana jako przegroda dwuwarstwowa na bazie celulozy i styropianu + OSB czy MFP oraz karton gips. Lącznie z dodatkami ściana uzyskała grubość 330 mm. Sciana osiągnęła U =0,107. Temp. zewn. -2oC, temp. wewn.+18,4oC, temp.wewn.ściany+18,1oC (temp.ściany uśredniona - miejsca z mostkami i bez). Dla dachu U=0,09. Okna trzyszybowe U=0,8. Fundament na razie pomijam, bo jest to osobny temat. Są to dane rzeczywiste a nie fikcja wynikająca z obliczeń teoretycznych opartych na danych producentów izolacji.

User avatar
TERMIT
Posts: 486
Joined: Mon 12 Mar, 2012

Post by TERMIT » Thu 15 Mar, 2012

Post usunię™ty na prośbę autora.

nydar1957
Posts: 201
Joined: Sat 02 Apr, 2011

Post by nydar1957 » Thu 15 Mar, 2012

A bardziej merytorycznie?

User avatar
TERMIT
Posts: 486
Joined: Mon 12 Mar, 2012

Post by TERMIT » Fri 16 Mar, 2012

Post usunię™ty na prośbę autora.

nydar1957
Posts: 201
Joined: Sat 02 Apr, 2011

Post by nydar1957 » Fri 16 Mar, 2012

Powiem tak. Bez urazy. Może i znasz się na budownictwie szkieletowym w sensie konstrukcji, może w sensie takim, że nie zweryfikuję tego. Nie jestem wszechstronny. Nie zabierałem nigdy głosu w sprawie konstrukcji. Wydaje mi się, że twoja wiedza jest bardzo wybiórcza i dotyczy tylko spraw wytrzymałościowych. Napisałeś zdanie, które, wybacz, dyskredytują cię jako znawcę termoizolacji. ''Na Alasce, gdzie czasami mają więcej jak - 20oC też stosują 15 cm, więcej drewna, mniejsze wartości termoizolacyjne. Pierwsza część tego stwierdzenia, jest tak absurdalna, że podważyć ją może uczeń z IV klasy szkoły średniej. Co do drugiej części, belka o wymiarach 15 cm x 4 cm, czy belka 20 cm x 4 cm, to jest różnica,ale na korzyść tej drugiej. Więcej drewna w sensie objętości w konstrukcji, wynikającej z grubości przegrody zewnętrznej jest zawsze korzystniejsza. Co do rzeczywistości to opisuję budynek który wybudowałem za takie pieniądze, który opomiarowałem. Na podstawie tych pomiarów obliczyłem faktyczne parametry. Wyszło jak wyszło. Dobrze zrobiony szkieletowiec SZCZELNY, można ogrzać suszarką do włosów. Dla własnych potrzeb zainstalowałem podlicznik do CO. Potwierdził.

User avatar
TERMIT
Posts: 486
Joined: Mon 12 Mar, 2012

Post by TERMIT » Sat 17 Mar, 2012

Post usunię™ty na prośbę autora.

nydar1957
Posts: 201
Joined: Sat 02 Apr, 2011

Post by nydar1957 » Sat 17 Mar, 2012

Więcej jak -20oC to oznacza jednak -25oC.Więcej jak +20 to oznacza +25oC.Czyli większy mróz lub większa duchota.Co do cyferek to podałem w poście z 02.04.11.Komentarza nie było,choć są to cyferki umożliwiające weryfikację .Wydaje mi się , że twoja wiedza w zakresie wybudowania domu energooszczędnego jest wyższa niż przeciętna,ale nie jesteś specjalistą w tym zakresie.Nie bardzo rozumiem nienawiści do celulozy a miłości do wełny.Może to kwestia sponsoringu a może doświadczeń.Rozwiń.Swoją drogą ciekawe by były opinie posiadaczy izolacji celulozowych,co się dzieje po latach z izolacją znaną od kilkudziesięciu lat.

ps.Co do kwalifikacji.Jestem pewien,że poznasz dyletanta w temacie konstrukcji

User avatar
TERMIT
Posts: 486
Joined: Mon 12 Mar, 2012

Post by TERMIT » Sun 18 Mar, 2012

Post usunię™ty na prośbę autora.

User avatar
TERMIT
Posts: 486
Joined: Mon 12 Mar, 2012

Post by TERMIT » Sun 18 Mar, 2012

Post usunię™ty na prośbę autora.

Wojciech Nitka
Posts: 3841
Joined: Thu 19 Aug, 2004
Location: Gdańsk
Contact:

Post by Wojciech Nitka » Sun 18 Mar, 2012

TERMIT wrote:znowu urwalo post, pytanie do administratora , czy jest czasowe ograniczenie co do czasu pisania postu
Nie bardzo rozumiem, o co chodzi.



Post Reply

Return to “Wymagania techniczno-montażowe domów szkieletowych”