Ocieplenie domu drewnianego z 1938 roku od zewnątrz

Techniczne aspekty budowy domów z bali
Post Reply
compark
Posts: 1
Joined: Tue 15 Sep, 2009

Ocieplenie domu drewnianego z 1938 roku od zewnątrz

Post by compark » Tue 15 Sep, 2009

Po kilkutygodniowych przeszukiwaniach zasobów internetu szczególnie po zapoznaniu się z cennymi uwagami z tego forum opracowałem na własny użytek sposób ocieplenia swojego domu. Dom jest z 1938 roku w dobrym stanie, na podmurówce z czerwonej cegły na zewnątrz szalunek z desek. Deski były pomalowane lakierem, który obecnie się złuszczył i wygląda paskudnie.
Zależy mi bardzo, aby po dociepleniu budynku zachować dalej ten specyficzny mikroklimat pomieszczeń, który to zapewnia mi tzw. oddychanie ścian a zarazem na zewnątrz elewacja była tynkowana. Wobec tego nie chcę stosować paroizolacji, która całkowicie uniemożliwia swobodny przepływ powietrza z wnętrza na zewnątrz.

Obecnie jest tak (od wewnątrz):
1. Tynk wapienny
2. Bal około 150 mm - zdarzają się korniki
3. Szalunek z desek 30 mm (przybite bezpośrednio do bali) - stan desek dobry.

Moje przemyślenia wyglądają tak (od wewnątrz):
1. Tynk wapienny (na tym etapie remontu zostaje bez zmian)
2. Bal około 150 mm - po odsłonięciu chcę odkazić spcyfikiem Hylotox Q
3. Wełna 50 mm Fasoterm NF lub Veniterm PLUS lub Panel-płyta - ISOVER (nie wiem którą wybrać, proszę o podpowiedź. Miła Pani z infolinii Isover sugerowała w moim przypadku lekką wełnę Panel-płyta). Nie stosuję tu żadnej wiatroizolacji, bo myślę, że welon, którym będzie pokryta wełna wystarczy. Jedynie wiatroizolacja będzie potrzeba przy otworach okiennych i drzwiowych. Wełnę oczywiście planuję ułożyć między rusztem z łat 50x40.
4. Szalunek z desek grubość 30 mm (te same deski co były, wcześniej potraktowane Hylotoxem Q) - nie chcę się pozbywać tych desek to przecież 3 cm izolacja.
5. Przegroda wentylowana 20 mm (wykonana z łat 20x40 na dole i u góry metalowa listwa z otworami i moskitierą, górna część schowana pod okapem dachu zasłonięta podprzybitką. Zakładam, że taka przegroda wystarczy do wyprowadzenia wilgoci z wewnątrz. Jedynie w łazience ze względu na większe ilości pary wodnej jest paroizolacja za glazurą).
6. Płyta OSB
7. Styropian ryflowany 50 mm (nie wiem czy przyklejać czy przykręcać i czy potrzebny ryflowany na płytę OSB)
8. Wyprawa tynkarska - nie wiem czy tynk mineralny wystarczy, czy należy zastosować inny.

Bardzo proszę o opinię czy to jest sensowne rozwiązanie, czy może należy coś zmienić. Prace chcę wykonać jeszcze w tym roku.
Krzysztof


Wojciech Nitka
Posts: 3840
Joined: Thu 19 Aug, 2004
Location: Gdańsk
Contact:

Post by Wojciech Nitka » Mon 21 Sep, 2009

Osobiście rozwiązałbym układ w następujący sposób:
1. Tynk wapienny
2. Bal około 150 mm
3. Folia paroizolacyjna
4. Wełna 50 mm - tu nie potrzebna wełna z welonem.
5. Płyta OSB/3 grub. 12 mm
6. Folia wiatroizolacyjna
7. Styropian ryflowany 50 mm
8. Wyprawa tynkarska - tynk akrylowy.

mczer
Posts: 6
Joined: Tue 29 Sep, 2009

Post by mczer » Wed 30 Sep, 2009

Witam
Po przeczytaniu wątków forum, ten wydał mi sie najbardziej podobny. Planuje ocieplić dom z zewnątrz i adoptować istnijeący strych na pom. mieszkalne.
Obecnie jest tak:
1. Tynk wapienny (wewnątrz)
2. Bale 18 cm
3. szalunek z desek (zewnątrz)

Rozumie że rozwiązanie podane wyżej przez P. Wojciecha jak najbardziej się nada tylko mam pytanie:
1. Czy pomiędzy folią ułożoną na balach a wełną powinna być pustka powietrzna?
2. No i przy balach gr. 18 cm przypuszczam że można zredukować gr. warstwy izolacyjnej (i jaka byłaby wtedy propozycja)?
2. Na forum spotkałem sie rownież z innym rozwiązaniem proponowanym przez P. Wojciecha: "otóż proponuję na ścianę z bali położyć folią wiatroizolacyjną (np. http://www.proctor.com.pl ) i dopiero na folii wykonać ruszt pionowy a na nim warstwę styropianu z tynkiem. Proszę nie zapomnieć o zabezpieczeiu wlotu powietrza..." - to rozwiązanie bardziej mi sie podoba (bo jest tansze - ale czy rownie dobre?)
Bardzo prosze o opinie.

Wojciech Nitka
Posts: 3840
Joined: Thu 19 Aug, 2004
Location: Gdańsk
Contact:

Post by Wojciech Nitka » Wed 30 Sep, 2009

Wszystko zależy z której strony ściany ściany chcesz założyć ocieplenie - od zewnątrz czy od wewnętrz.
Gdy mi to podasz, spróbuję ustosunkować się do Twojego zagadnienia.
Pozdrawiam.

mczer
Posts: 6
Joined: Tue 29 Sep, 2009

Post by mczer » Thu 22 Oct, 2009

w gre wchodzi tylko ocieplenie od zewnątrz

mczer
Posts: 6
Joined: Tue 29 Sep, 2009

Post by mczer » Sat 24 Oct, 2009

Panie Wojciechu... nie umiem znależć odpowiedzi na moje pytanie na forum, ale chetnie zamówie jakąś ksiąźkę. Gdzie i jak to moźna zrobić?
Pozdrawaim, mirek,
albo najlepiej (niby nie chce zawracac głowy ale może - prosze o jakis nr. telefonu gdzie mozna sie poradzić (priv: mczernicki@os.pl ), pozdr, mirek

Wojciech Nitka
Posts: 3840
Joined: Thu 19 Aug, 2004
Location: Gdańsk
Contact:

Post by Wojciech Nitka » Sat 24 Oct, 2009

Na Twoim miejscu, przy warstwie izolacji cieplnej grub. 100 mm, wykonałbym docieplenie w następujący sposób - od wewnątrz:
- istniejące bale z tynkiem,
- folia paroizolacyjna
- ruszt drewniany poziomy 50 x 50 mm z wypełnieniem izolacją cieplną,
- ruszt drewniany pionowy 50 x 50 mm z wypełnieniem izolacja cieplną,
- folia wiatroizolacyjna
- ruszt drewniany pionowy 20 x 20 mm w miejscu wczesniejszego rusztu, do zapewnienia przewietrzania pod okładziną elewacyjną,
- pozioma, drewniana okładzina elewacyjna,

Co do książki - tematyka docieplania domów z bali omówiona została w Katalogu Budownictwa Drewnianego 2005, dostępny w naszej księgarni internetowej. Te same informacje możesz znaleźć tu - http://www.szkielet.pl/domy_z_bali.php? ... bali&id=24 i kolejnych.

mczer
Posts: 6
Joined: Tue 29 Sep, 2009

Post by mczer » Mon 26 Oct, 2009

rozumie
a przy wykonczeniu elewacji tynkiem a nie okładziną?
od wewnątrz:
- istniejące bale z tynkiem
- Folia paroizolacyjna
- Wełna 50 mm w płaszczyźnie rusztu 70mm (20mm pustki przewietrzania)
- Płyta OSB/3 grub. 12 mm
- Folia wiatroizolacyjna
- Styropian ryflowany 50 mm
- Wyprawa tynkarska - tynk akrylowy.

czy poprostu - od wewnątrz:
- Istniejące bale z tynkiem
- Folia paroizolacyjna (np. proctor)
- Ruszt pionowy drewniany 120mm i w płaszczyźnie rusztu 20mm pustki przewietrzania, 100mm styropian
- Tynk akrylowy

pozdrawiam, mirek



Post Reply

Return to “Wymagania techniczno-montażowe domów z bali”