Dom z bala z ociepleniem

Techniczne aspekty budowy domów z bali
Post Reply
kallas
Posts: 8
Joined: Sun 26 Jun, 2011

Dom z bala z ociepleniem

Post by kallas » Sun 26 Jun, 2011

Witam, to moj pierwszy post wiec witam wszystkich forumowiczow.
Planuje niedlugo budowe domu. Zastanawiam sie nad kilkoma opcjami. Pierwotnie chcialem budowac z samego bala prostokatnego gr 20cm z KVH jednak nie jestm do konca przekonany czy spelni on warunki izolacyjnosci cieplnej tzn. czy nie poplyne z rachunkami za ogrzewanie (podlogowka elektryczna).
Chodzi mi po glowie takie rozwiazanie konstrukcyjne sciany:
- Bal KVH 8 cm
- Folia ALU-PUR-ALU 0,5cm (wiatroizolacja)
- Zasypka z keramzytu 15-20cm
- Folia ALU-PUR-ALU 0,5cm (paroizolacja oraz ekran cieplny)
- Bal KVH 8 cm
U=0,37 (W/m2xK) Wiadomo drewno zaniza. Punkt rosy wychodzi mniej wiecej w srodku zasypki. Nie ma zadnej wentylacji ale keramzyt jest dosyc porowaty i nie ciagnie wilgoci.
Bardzo prosze o uwagi odnosnie mojego fantastycznego pomyslu :)
pozdrawiam arek


User avatar
andstach1
Posts: 80
Joined: Wed 23 Feb, 2011

Re: Dom z bala z ociepleniem

Post by andstach1 » Wed 29 Jun, 2011

Witam,
nie tylko bardzo dobry pomysł, ale rozsądne rozwiązanie. Nie rozumiem o co chodziło z tym "zaniżeniem" drewna .... Sądzę, że do obliczeń stosujesz jakiś gotowy program ... podaj jaki ... bo na piechotę, tego nie liczyłeś.
Przy zastosowaniu wentylacji mechanicznej lub lepiej rekuperacji .... wszystko się zmienia, oczywiście na plus, a oprócz tego zawsze świeże powietrze w domu.... radzę przemyśleć a jeszcze lepiej zastosować ....
Według mnie przy 25 cm pod podłogą styropianu i 30 cm wełny na górze, masz dom pasywny. Taki dom, będę stawiał myślę, że w tym roku (jak się obrobię z robotą ...) swoim rodzicom. Będę miał świadectwo energetyczne, to powiem o wynikach ... :mrgreen:
... może Tobie się wcześniej uda ... to napisz ... Po Blokhausprofil ... zapraszam do mnie :)
pozdrawiam, i powodzenia ...

kallas
Posts: 8
Joined: Sun 26 Jun, 2011

Post by kallas » Wed 29 Jun, 2011

hej, wentylacja bedzie oczywiscie mechaniczna z rekuperacja - to podstawa moim zdaniem. o jej braku pisalem w nawiazaniu do konstrukcji sciany. keramzyt np 10/20 jest dosyc porowaty wiec powinien wlasciwie wentylowac od srodka. czyli uwazasz ze takie rozwiazanie jest OK? ta folia alu z pianka to dosyc ciekawe rozwiazanie moim zdaniem. faktycznie stosuje sie je do powaznych urzadzen typu chlodnie itp. cena jest tez do zaakceptowania 10zl/m2.
Co do KVH to uwazasz ze profil 8/22 nie bedzie sie wypaczal (lodkowal)?
Do obliczen zastosowalem program baumita. chociaz na studiach tez takie rzeczy sie recznie obliczalo. mysle ze te 0,37 nie odzwierciedla do konca wlasciwosci tej przegrody ze wzgledu na ta folie alu z pianka..
Pod posadzka bedzie styropian lub keramzyt. ogrzewanie chce dac elektryczne podlogowe + kominek z rozprowadzeniem.
Teoria zgadza się z praktyką tylko w teorii.

User avatar
andstach1
Posts: 80
Joined: Wed 23 Feb, 2011

Post by andstach1 » Thu 30 Jun, 2011

Witam, ... wreszcie jakiś konkretny "oponent" do dyskusji na argumenty ... :) Blkokhausprofil - wypaczyć? hehhehehe.
Drewno suszone do 14 - 16% komorowo, obróbka pióro wpust, obróbka wizualna .... jak może Ci się tu coś wypaczać ? To nie mokre drewno z lasu, to nie będzie na tyle pracować. Blokhausprofil skręcasz do siebie, możesz dodatkowo skleić tzn. posmarować klejem pióra ... co daje dodatkową szczelność i wiązanie konstrukcji .... tylko kleju nie wal dużo ... musi być dobrze płynny ... i mało ...
Myślę, że nawet zwykła paroizolacja ... zrobi taką robotę, że swoje obliczenia ... możemy sobie w buty wsadzić ... a to zobaczysz po świadectwie energetycznym, zakładając, że nie popełnisz żadnych mostków termicznych i błędów przy montażu paroizolacji ... Pamiętaj, że przy szkielecie lekkim i "Kanadianach" jest regips, który znakomicie przyjmuje i oddaje wilgoć ... jest nie tylko w tej technologi .. bo nie było nic innego, ale jest idealnym regulatorem wilgoci w takim budynku ... przyjmuje kiedy trzeba, oddaje jak nie trzeba ...
W tym ... nie ma regipsu ... musi być wentylacja ... a najlepiej rekuperacja ... i to dobra ... i nie droga w użytkowaniu. Nie jakieś tam fabryczne pożeracze pieniędzy, a raczej coś na EBM-ach, tanie w użytkowaniu, silne i drogie w zakupie. Poczytaj wypowiedzi adama_mk ... pogogluj, gość ma o tym pojęcie ... i nie tylko o tym. Ale działa i spełnia zadanie ... sam mam takie ... to co nieco wiem :).
Jaki punkt rosy? wikipedia:
Temperatura punktu rosy lub punkt rosy – temperatura, w której, przy danym składzie gazu lub mieszaniny gazów i ustalonym ciśnieniu, może rozpocząć się proces skraplania gazu lub wybranego składnika mieszaniny gazu. Rozpatrywany składnik gazu (np. para wodna) ma w obecnej temperaturze ciśnienie parcjalne równe ciśnieniu pary nasyconej tego składnika w temperaturze punktu rosy. W przypadku pary wodnej w powietrzu, jest to temperatura, w której para wodna zawarta w powietrzu staje się nasycona (przy zastanym składzie i ciśnieniu powietrza), a poniżej tej temperatury staje się przesycona i skrapla się lub resublimuje.
Reasumując ... co Ci się skropli i gdzie, przy poprawnie zrobionej rekuperacji ...? (no chyba że chodzi Ci o sam ściek rosy przy rekuperatorze :) ... ).
To o jakie straty Ci chodzi .... ? (moim zdaniem warte przemyślenia)
Myślę, że dużo prostsze jest wyliczenie w domu murowanym, gdzie zastosowane materiały są niemalże jednorodne. Z drewnem, paroizolacją i kremazytem, jest według mnie troszkę inaczej. Pierwszy sezon ogrzewania powinien wiele wyjaśnić, a na pewno i to czego nie zrobimy (z nie wiedzy) w obliczeniach.
Moim zdaniem, to będzie termos - ale wentylowany z odzyskiem ciepła ....

Odnośnie podłogówki, to raczej proponował bym wodną ... pex/alu/pex/ do tego jak kominek z płaszczem ... to ciepło tanio i przyjemnie. Ogólnie podłogówka jest nie porównywalna do żadnych grzejników. Myślę jednak, że wodna była by tu lepsza, a jak nie chcesz cały czas palić to piec do CO elektryczny, oszczędny. Przy tej ilości wody i powierzchni grzejnika .... same plusy ... nie sądzisz ?
pozdrawiam,

kallas
Posts: 8
Joined: Sun 26 Jun, 2011

Post by kallas » Thu 30 Jun, 2011

Witam,
to milo slyszec. Rozumiem ze masz w ofercie rowniez KVH z podwojnym pioro-wpustem? Masz moze dokladny rysunek profila 8/22 cm, bo z tego co wiem w I klasie jest po 1-1,5 mm mniej z kazdej strony? Mozna dostac jakas probke? Ze wstepnych wyliczen bede potrzebowac jakies 50 m3 (lacznie z dachem i podloga). Zrobilem juz wstepny projekt.
Wlasnie myslalem zeby dac klej poliuretanowy na polaczenia belek. On sie rozszerza wiec powinien wypelnic wszelkie szczeliny.
Co do rekuperatora to chcialem np cos takiego http://allegro.pl/rekuperator-mistral-8 ... 01631.html dodatkowo jakis gruntowy wymiennik ciepla.
Podlogowka wodna jest niby tansza w eksploatacji o ile sie pali ekogroszkiem. Elektryczna jest o tyle fajna ze mozna precyzyjnie sterowac kazde pomieszczenie + programowac dowolnie w zaleznosci od pory dnia itd. Pozatym koszt instalacji jest niewielki w porownaniu z wodna. Sa po 2 czujniki (podloga i powietrze) wiec jak pale kominkiem to sie automatycznie wylacza. Wogole podlogowka to podstawa - nie wiem kto wymyslil grzejniki pod oknami. Potem sie dziwia ze klimat sie ociepla :)
Moze w przyszlosci postawie jakis wiatrak to troche bedzie darmowej energii.
Teoria zgadza się z praktyką tylko w teorii.

User avatar
andstach1
Posts: 80
Joined: Wed 23 Feb, 2011

Post by andstach1 » Tue 05 Jul, 2011

Witam, szczegółowo odpowiedziałem na priva ....
pozdrawiam.

kallas
Posts: 8
Joined: Sun 26 Jun, 2011

Post by kallas » Thu 07 Jul, 2011

Tak by to mialo wygladac a przekroju
Image
Teoria zgadza się z praktyką tylko w teorii.

User avatar
andstach1
Posts: 80
Joined: Wed 23 Feb, 2011

Post by andstach1 » Fri 08 Jul, 2011

Wszystko super, moim zdaniem, wyjdzie dom prawie pasywny (ściana) ... ale .... Widzę, że masz ocieplenie fundamentu - nie napisałeś ile ....
Jeszcze pytanko ? dla czego BSH na podwalinę? Nie lepiej KVH i impregnacja ciśnieniowa? Styropian na podłodze dla pasywnego domu 25 cm. Wełna na stropie 30 cm - ściana jest oczywiście - pasywna (kremazyt).
Wygląda super!

ProjektK66
Posts: 9
Joined: Thu 05 Jan, 2012

Post by ProjektK66 » Thu 05 Jan, 2012

Kolega sam napisał że 0,37 wata na metr razy stopień to gdzie tu do pasywnego? Chyba że ja źle widzę, kremazyt lambda 0,08 co dla warstw 20cm da R 2,5 mało...
http://www.energiaidom.pl/pierwszy-term ... do-patentu - szalunek szalunkiem ale licząc na tak wytrzymały XPS dał bym go pod fundament.
Paroizolacja załatwi sprawę - po to jest, a ściana ma "oddychać" tylko na zewnątrz i po sprawie. Reku jest po to aby się po ścianie nie lało jak już, a paro aby w ścianę nie wnikało i grzybów nie hodowało.
Domek drewniany do remontu, cel "pasywny" nie więcej jak 1Litrowy.

User avatar
andstach1
Posts: 80
Joined: Wed 23 Feb, 2011

Post by andstach1 » Thu 05 Jan, 2012

Witam, nie bardzo rozumiem Twojej wypowiedzi i obliczeń, jak możesz to je rozwiń .... lub napisz co i jak liczyłeś ...
pozdrawiam

ProjektK66
Posts: 9
Joined: Thu 05 Jan, 2012

Post by ProjektK66 » Thu 05 Jan, 2012

Nie wiem czy oto chodziło.
Jak masz labda materiału keramzytu na poziomie 0,08.
Teraz opór samego keramzytu to = 0,20m/0,08 = R2,5 a U 1/2,5 = U 0,4 wata na metr razy różnica temperatur. plus tam drewno to pewnie zejdzie do trzech dziesiątych wata na metr.
Domek drewniany do remontu, cel "pasywny" nie więcej jak 1Litrowy.

Wojciech Nitka
Posts: 3841
Joined: Thu 19 Aug, 2004
Location: Gdańsk
Contact:

Re: Dom z bala z ociepleniem

Post by Wojciech Nitka » Wed 18 Jan, 2012

kallas wrote:- Folia ALU-PUR-ALU 0,5cm (wiatroizolacja)
- Folia ALU-PUR-ALU 0,5cm (paroizolacja oraz ekran cieplny)
Chyba jednak coś nie tak. Od kiedy folia aluminiowa spełnia wymagania stawiane folii wiatroizolacyjnej?



Post Reply

Return to “Wymagania techniczno-montażowe domów z bali”