Budowa "kanadyjczyka" - krok po kroku, pytania ...
Budowa "kanadyjczyka" - krok po kroku, pytania ...
Witam Panie Wojciechu,
Rozpoczalem w zeszlym miesiacu budowe "kanadyjczyka", aktualnie jestem juz po postawieniu fundamentu. W kolejnych etapach chcialbym konsultowac z Panem pewne techniczne sprawy zwiazane z budowa. Zapoznalem sie z 'wymaganiami' budownictwa szkieletowego (bardzo pomocna lektura) jednak mam dodatkowe pytania.
Zdecydowalem sie na podloge na legarach, fundament jest juz oczywiscie przystosowany do tego typu podlogi (lawa fundamentowa, na niej prefabrykowane bloczki styropianowe do ktorych wlano beton i uzbrojono wieniec). Ziemia w srodku zostala wylozona folia budowlana (30cm zakladki na sciany wedlug poradnika). Mam natomiast pytanie, czy nalezy jakos zabezpieczyc styropian od wewnatrz? Czy nalezy pokryc go siatka tak aby byl zabezpieczony przed szkodnikami (gryzoniami)? Czy zastosowac jakies dodatkowe zabezpieczenie przed ewentualna wilgocia?
Rozpoczalem w zeszlym miesiacu budowe "kanadyjczyka", aktualnie jestem juz po postawieniu fundamentu. W kolejnych etapach chcialbym konsultowac z Panem pewne techniczne sprawy zwiazane z budowa. Zapoznalem sie z 'wymaganiami' budownictwa szkieletowego (bardzo pomocna lektura) jednak mam dodatkowe pytania.
Zdecydowalem sie na podloge na legarach, fundament jest juz oczywiscie przystosowany do tego typu podlogi (lawa fundamentowa, na niej prefabrykowane bloczki styropianowe do ktorych wlano beton i uzbrojono wieniec). Ziemia w srodku zostala wylozona folia budowlana (30cm zakladki na sciany wedlug poradnika). Mam natomiast pytanie, czy nalezy jakos zabezpieczyc styropian od wewnatrz? Czy nalezy pokryc go siatka tak aby byl zabezpieczony przed szkodnikami (gryzoniami)? Czy zastosowac jakies dodatkowe zabezpieczenie przed ewentualna wilgocia?
-
- Posts: 3841
- Joined: Thu 19 Aug, 2004
- Location: Gdańsk
- Contact:
Widzę, że nie do końca "odrobiłeś lekcje".
Proponuję poczytać - http://www.szkielet.com.pl/wymagania.php?show=15 gdzie powienieś znależć odpowiedzi na nurtujące Cię pytania.
Jeżeli będziesz miał więcej pytań - pytaj.
Powodzenia.
Proponuję poczytać - http://www.szkielet.com.pl/wymagania.php?show=15 gdzie powienieś znależć odpowiedzi na nurtujące Cię pytania.
Jeżeli będziesz miał więcej pytań - pytaj.
Powodzenia.
Faktycznie pare zdan mi umknelo. Proponowane rozwiazanie jest tanie i powinno zdac egzamin w przypadku podlogi na legarach.
Szczerze mowiac myslalem ze bede mial wiecej watpliwosci ale buduje z firma z SDD i jak na razie nie ma zadnych problemow. Pewne rozwiazania sugerowane w 'wymaganiach' sa zastepowane innymi lub bardzo podobnymi ale ogolna koncepcja budowania jest taka sama. Jezeli jednak bede mial watpliwosci to znowu sie odezwe na forum ...
Szczerze mowiac myslalem ze bede mial wiecej watpliwosci ale buduje z firma z SDD i jak na razie nie ma zadnych problemow. Pewne rozwiazania sugerowane w 'wymaganiach' sa zastepowane innymi lub bardzo podobnymi ale ogolna koncepcja budowania jest taka sama. Jezeli jednak bede mial watpliwosci to znowu sie odezwe na forum ...
Jestem aktualnie na etapie zadaszania, podloga jest juz wykonana. I w tym miejscu pojawia sie pytanie:
- podloga jest na legarach, legary co 46cm, podciagi na slupach co 1,76m, po dwie przewiazki pomiedzy legarem na wysokosci podciagu, na to podwojna plyta OSB3 12,5mm na zakladke. Czy taka grubosc plyty wystarczy? Wiem ze w wymaganiach podane sa inne grubosci ale wykonawca zarzekal sie ze wszystkie podlogi robi w ten sam sposob i ze zdaja one swietnie egzamin. Zastanawiam sie w tym momencie nad dodatkowa plyta OSB3 lub dodatkowymi przewiazkami w celu usztywnienia podlogi. Ktore rozwiazanie bylo by lepsze i czy wogole ktores z nich jest konieczne (podloga jest sztywna, chodzi bardziej o komfort psychiczny bo w sumie nie wiem czy bedzie ona tak samo sztywna za 10 lat)
Co do zdjec to po zakonczonej budowie podesle jakias 'prezentacje' z opisem poszczegolnych etapow wraz z zalaczonymi zdjeciami.
- podloga jest na legarach, legary co 46cm, podciagi na slupach co 1,76m, po dwie przewiazki pomiedzy legarem na wysokosci podciagu, na to podwojna plyta OSB3 12,5mm na zakladke. Czy taka grubosc plyty wystarczy? Wiem ze w wymaganiach podane sa inne grubosci ale wykonawca zarzekal sie ze wszystkie podlogi robi w ten sam sposob i ze zdaja one swietnie egzamin. Zastanawiam sie w tym momencie nad dodatkowa plyta OSB3 lub dodatkowymi przewiazkami w celu usztywnienia podlogi. Ktore rozwiazanie bylo by lepsze i czy wogole ktores z nich jest konieczne (podloga jest sztywna, chodzi bardziej o komfort psychiczny bo w sumie nie wiem czy bedzie ona tak samo sztywna za 10 lat)
Co do zdjec to po zakonczonej budowie podesle jakias 'prezentacje' z opisem poszczegolnych etapow wraz z zalaczonymi zdjeciami.
Pewnie ze prosciej ale po pierwsze, w Polsce inspektorow nadzoru znajacych sie na szkieletach jest jak na lekarstwo, po drugie inspektor "bierze" za kazdy przyjazd, takze chyba bym nie wyrobil finansowo bo juz finansuje kierownika budowy (niestety nie jest ekspertem od budownictwa szkieletowego) po trzecie ... mysle ze forum powinno byc kopalnia wiedzy dlatego szukam odpowiedzi na pewne pytania wlasnie tutaj.
-
- Posts: 3841
- Joined: Thu 19 Aug, 2004
- Location: Gdańsk
- Contact:
Nawet dwie płyty OSB/3 grub. 12 mm nie dadzą tej sztywności co np. jedna płyta OSB/3 grub. 22 mm. Na Twoim miejscu kazałbym wykonawcy zmienić dwie płyty na jedną, może nawet, przy takim rozsatwie, na płytę grub. 25 mm.Artur wrote:- podloga jest na legarach, legary co 46cm, podciagi na slupach co 1,76m, po dwie przewiazki pomiedzy legarem na wysokosci podciagu, na to podwojna plyta OSB3 12,5mm na zakladke. Czy taka grubosc plyty wystarczy? Wiem ze w wymaganiach podane sa inne grubosci ale wykonawca zarzekal sie ze wszystkie podlogi robi w ten sam sposob i ze zdaja one swietnie egzamin. Zastanawiam sie w tym momencie nad dodatkowa plyta OSB3 lub dodatkowymi przewiazkami w celu usztywnienia podlogi. Ktore rozwiazanie bylo by lepsze i czy wogole ktores z nich jest konieczne (podloga jest sztywna, chodzi bardziej o komfort psychiczny bo w sumie nie wiem czy bedzie ona tak samo sztywna za 10 lat)
A tak przy okazji, jak możesz zatrudniać kierownika budowy, który jak piszesz nie zna się na wymaganiach technologii. Na co liczysz z jego strony? Chyba, że to tylo figurant.
Dziekuje za odpowiedz w sprawie grubosci podlogi, bede sie kontaktowal z wykonawca w tej sprawie.
Co do kierownika budowy to pisalem wyzej ze nie ma za wielu gosci znajacych sie na szkieletach. Znam jedna osobe (buduje kanadyjczyki) majaca uprawnienia do objecia funkcji kierownika budowy domku szkieletowego jednak osoba ta nie byla zainteresowana objeciem w/w stanowiska. Bez problemu jednak zgodzila by sie zostac 'Inspektorem nadzoru'. Jak widac nawet w przypadku osob znajacych sie na rzeczy chodzi nie tylko o kase ale takze o odpowiedzialnosc ...
Wracajac jednak do tematu budowy. Czy laczenie plyt OSB na kalenicy nalezy przykryc blacha? Wiem ze wykonawca bedzie kladl blache na laczeniu plyt w koszach.
Co do kierownika budowy to pisalem wyzej ze nie ma za wielu gosci znajacych sie na szkieletach. Znam jedna osobe (buduje kanadyjczyki) majaca uprawnienia do objecia funkcji kierownika budowy domku szkieletowego jednak osoba ta nie byla zainteresowana objeciem w/w stanowiska. Bez problemu jednak zgodzila by sie zostac 'Inspektorem nadzoru'. Jak widac nawet w przypadku osob znajacych sie na rzeczy chodzi nie tylko o kase ale takze o odpowiedzialnosc ...
Wracajac jednak do tematu budowy. Czy laczenie plyt OSB na kalenicy nalezy przykryc blacha? Wiem ze wykonawca bedzie kladl blache na laczeniu plyt w koszach.
-
- Posts: 3841
- Joined: Thu 19 Aug, 2004
- Location: Gdańsk
- Contact:
W kalenicy winna byc pozostawiona szczelina wentylacyjna - poczytaj http://szkielet.com.pl/wymagania.php?show=17Artur wrote:Czy laczenie plyt OSB na kalenicy nalezy przykryc blacha? Wiem ze wykonawca bedzie kladl blache na laczeniu plyt w koszach.
Tak zgadza sie Panie Wojciechu, czytalem to ale tylko w przypadku "wersji" z wywiewem powietrza przez szczeline wentylacyjna na kalenicy. Jezeli jednak bede mial kratki wentylacyjne u szczytu scian budynku (brak wywiewu przez dach), ktore takze zapewnia wentylacje przestrzeni pod dachem to wydaje mi sie, iz mozna by szczelniej zamknac dach na kalenicy, wlasnie poprzez polozenie blachy.
@ Aktualnie jestem juz po rozmowie z innym wykonawca domow szkieletowych i powszechnie stosowane jest rozwiazanie gdzie na kalenicy nie umieszcza sie szczeliny wentylacyjnej. Wykonczenie dachu w tym miejscu polega na zawinieciu gontu z obu stron dachu na siebie, a nastepnie na wykonczeniu kalenicy specjalnie uksztaltowanym gontem. W ten sposob na calej dlugosci kalenicy mamy conajmniej podwojna warstwe gontu, ktora calkowicie zabezpiecza ten rejon dachu przed przeciekaniem.
@ Aktualnie jestem juz po rozmowie z innym wykonawca domow szkieletowych i powszechnie stosowane jest rozwiazanie gdzie na kalenicy nie umieszcza sie szczeliny wentylacyjnej. Wykonczenie dachu w tym miejscu polega na zawinieciu gontu z obu stron dachu na siebie, a nastepnie na wykonczeniu kalenicy specjalnie uksztaltowanym gontem. W ten sposob na calej dlugosci kalenicy mamy conajmniej podwojna warstwe gontu, ktora calkowicie zabezpiecza ten rejon dachu przed przeciekaniem.
-
- Posts: 3841
- Joined: Thu 19 Aug, 2004
- Location: Gdańsk
- Contact:
[quote="Artur"]Jezeli jednak bede mial kratki wentylacyjne u szczytu scian budynku (brak wywiewu przez dach), ktore takze zapewnia wentylacje przestrzeni pod dachem to wydaje mi sie, iz mozna by szczelniej zamknac dach na kalenicy, wlasnie poprzez polozenie blachy.[quote]
Tak. Ale w ten sposób wentylujesz tylko i wyłącznie przestrzeń dachową, a nie wentylujesz połaci dachu. Brak szczeliny wentylacyjnej pomiędzy poszyciem dachu a izolacją cieplną będzie powodował skraplanie się pary wodnej na dolnej powierzchni poszycie. Skutki? Zawilgocona izolacja cieplna plus korozja biologiczna poszycia i elementów konstrukcji dachu.
Jeszcze raz powtarzam - powinieneś zapewnić wentylację połaci dachu poprzez otwory wentylacyjne w okapie, szczelinę wentylacyjną połaci dachu i otwory wentylacyjne w kalenicy dachu.
Tak. Ale w ten sposób wentylujesz tylko i wyłącznie przestrzeń dachową, a nie wentylujesz połaci dachu. Brak szczeliny wentylacyjnej pomiędzy poszyciem dachu a izolacją cieplną będzie powodował skraplanie się pary wodnej na dolnej powierzchni poszycie. Skutki? Zawilgocona izolacja cieplna plus korozja biologiczna poszycia i elementów konstrukcji dachu.
Jeszcze raz powtarzam - powinieneś zapewnić wentylację połaci dachu poprzez otwory wentylacyjne w okapie, szczelinę wentylacyjną połaci dachu i otwory wentylacyjne w kalenicy dachu.
"Brak szczeliny wentylacyjnej pomiędzy poszyciem dachu a izolacją cieplną będzie powodował skraplanie się pary wodnej na dolnej powierzchni poszycia".
Tak ale tylko w przypadku domu z poddaszem uzytkowym z ociepleniem polozonym bezposrednio pod poszyciem dachu. Ja buduje dom parterowy, bez poddasza uzytkowego, takze izolacja cieplna bedzie polozona tylko "na suficie", tak jak jest to opisane w Wymaganiach pkt.18, a nie bezposrednio pod poszyciem dachu (miedzy gornymi czesciami krokwi). Zapewniona bedzie wiec wentylacja przez podbitke perforowana w okapie, szczeline wentylacyjna w kalenicy (brak pokrycia blacha) oraz poprzez kratki wentylacyjne w szczytach (Wymagania pkt.17).
Mam jeszcze pytanie dotyczace podbitki. Czy mozna ja klasc bezposrednio na dolnej krawedzi krokwi tak zeby byla rownolegla do poszycia dachu czy konieczne jest polozenie jej prostopadle do scian budynku? Powierzchnia przez ktora przeplywa powietrze i tak pozostanie taka sama (limitowana jest przeciez przez wysokosc krokwi).
Tak ale tylko w przypadku domu z poddaszem uzytkowym z ociepleniem polozonym bezposrednio pod poszyciem dachu. Ja buduje dom parterowy, bez poddasza uzytkowego, takze izolacja cieplna bedzie polozona tylko "na suficie", tak jak jest to opisane w Wymaganiach pkt.18, a nie bezposrednio pod poszyciem dachu (miedzy gornymi czesciami krokwi). Zapewniona bedzie wiec wentylacja przez podbitke perforowana w okapie, szczeline wentylacyjna w kalenicy (brak pokrycia blacha) oraz poprzez kratki wentylacyjne w szczytach (Wymagania pkt.17).
Mam jeszcze pytanie dotyczace podbitki. Czy mozna ja klasc bezposrednio na dolnej krawedzi krokwi tak zeby byla rownolegla do poszycia dachu czy konieczne jest polozenie jej prostopadle do scian budynku? Powierzchnia przez ktora przeplywa powietrze i tak pozostanie taka sama (limitowana jest przeciez przez wysokosc krokwi).
Czarek63: Ja wszystkie w/w rzeczy mam przedyskutowane z wykonawca, jednak dodatkowe zrodlo wiedzy jakim jest forum na pewno nie zaszkodzi. Wykonanie podbitki takze mam wpisane w umowie jednak nie jest sprecyzowane czy ma isc po krokwi czy prostopadle do sciany ... to juz lekkie przegiecie , to tak jakby w umowie pisac czy maja byc drzwi prawe czy lewe.
Wyglada na to ze podbitka pojdzie wiec po krokwi, u mnie wlasnie tak bedzie ladniej poniewaz mam spore okna wiec nie chce wizualnie obnizac domu ukladajac podbitke prostopadle do sciany.
Jutro wpadaja dekarze ... mam nadzieje ze nie przegoni ich deszcz.
Wyglada na to ze podbitka pojdzie wiec po krokwi, u mnie wlasnie tak bedzie ladniej poniewaz mam spore okna wiec nie chce wizualnie obnizac domu ukladajac podbitke prostopadle do sciany.
Jutro wpadaja dekarze ... mam nadzieje ze nie przegoni ich deszcz.
Artur
nie chodziło mi oczywiście ,żeby w umowie było zapisane jak ma być ułożona podbitka równolegle czy prostopadle
ale już taka rzecz jak rodzaj i grubość płyty OSB w stropie to dlaczegóż nie
jak już powtarzałem wielokrotnie :dobrze skonstruowana w miarę precyzyjnie sformułowana umowa z wykonawcą pozwala potem uniknąć wielu nieporozumień , a co najważniejsze dodatkowych kosztów dla inwestora
niestety w Polsce obwiązuje jeszcze bardzo często stereotyp typu: dogadamy się ,rozliczymy się na zakończenie
pozdrawiam
życzę jak najmniejszej ilości problemów i szybkiej wprowadzki
nie chodziło mi oczywiście ,żeby w umowie było zapisane jak ma być ułożona podbitka równolegle czy prostopadle
ale już taka rzecz jak rodzaj i grubość płyty OSB w stropie to dlaczegóż nie
jak już powtarzałem wielokrotnie :dobrze skonstruowana w miarę precyzyjnie sformułowana umowa z wykonawcą pozwala potem uniknąć wielu nieporozumień , a co najważniejsze dodatkowych kosztów dla inwestora
niestety w Polsce obwiązuje jeszcze bardzo często stereotyp typu: dogadamy się ,rozliczymy się na zakończenie
pozdrawiam
życzę jak najmniejszej ilości problemów i szybkiej wprowadzki
Ok sprawe podbitki mamy zalatwiona. Chlopaki aktualnie klada blache na koszach oraz gont na dachu. Pozniej przejda do obijania scian zewnetrznych wiatroizolacja. Pytanie, czy wiatroizolacja ma isc az po sam szczyt budynku (czyli do wysokosci ponad 4m) czy wystarczy jak poloza ja do wys ok. 3m (2,55m budynek + 0,45 na oscieplenie sufitu, etc.). Poddasze jest nieuzytkowe, wentylowane.
-
- Posts: 3841
- Joined: Thu 19 Aug, 2004
- Location: Gdańsk
- Contact:
Zadaniem wiatroizolacji jest między innymi ochrona poszycia budynku (płyta OSB/3) przed działaniem wilgoci z zewnątrz. Zatem cały budynek - czytaj - całe poszycie zewnętrzne budynku - winien być pokryty folią wiatroizolacyjną.
Przy okazji - w miejscu otworów okiennych i drzwiowych folia winna być wywinięta na ościeża, a narożniki otworów dodatkowo wyklejone. Zapraszam - http://www.szkielet.pl/wymagania.php?show=15 Nie zapomnij także posklejać folii w miejscach połączeń.
Przy okazji - w miejscu otworów okiennych i drzwiowych folia winna być wywinięta na ościeża, a narożniki otworów dodatkowo wyklejone. Zapraszam - http://www.szkielet.pl/wymagania.php?show=15 Nie zapomnij także posklejać folii w miejscach połączeń.
Rozdzial 15 przeczytalem, jednak zawsze rodza sie jakies dodatkowe pytania. Chodzilo mi glownie czy nalezy takze pokryc sciany zewnetrze u ich szczytow. Wiatroizolacja wywijana jest na oscieze okna, a naroza uzupelniane dodatkowymi paskami izolacji. Laczenia wykonano z zakladka 30cm. Wszystko sprawdze jeszcze dokladnie dzisiaj wieczorem podczas codziennej kontroli na budowie.
Czy dopuszczalne sa delikatne pofaldowania wiatroizolacji na scianie czy musi byc ona calkowicie naprezona?
Czy do klejenia wiatroizolacji potrzebna jest jakas specjalna tasma czy wystarczy zwykla, szeroka tasma samoprzylepna (taka przezroczysta)? Czy sa jakies tasmy do mat (wloknin) wiatroizolacyjnych? Budynek oblozony jest taka wlasnie mata (wloknina) firmy Proctor.
Czy dopuszczalne sa delikatne pofaldowania wiatroizolacji na scianie czy musi byc ona calkowicie naprezona?
Czy do klejenia wiatroizolacji potrzebna jest jakas specjalna tasma czy wystarczy zwykla, szeroka tasma samoprzylepna (taka przezroczysta)? Czy sa jakies tasmy do mat (wloknin) wiatroizolacyjnych? Budynek oblozony jest taka wlasnie mata (wloknina) firmy Proctor.
-
- Posts: 3841
- Joined: Thu 19 Aug, 2004
- Location: Gdańsk
- Contact:
Pisałem - całe poszycie domu należy pokryć folią wiatroizolacyjną, a to oznacza - w tym szczyty budynku również.Artur wrote:czy nalezy takze pokryc sciany zewnetrze u ich szczytow.
Czy dopuszczalne sa delikatne pofaldowania wiatroizolacji na scianie czy musi byc ona calkowicie naprezona?
Czy do klejenia wiatroizolacji potrzebna jest jakas specjalna tasma czy wystarczy zwykla, szeroka tasma samoprzylepna (taka przezroczysta)? Czy sa jakies tasmy do mat (wloknin) wiatroizolacyjnych? Budynek oblozony jest taka wlasnie mata (wloknina) firmy Proctor.
Folia winna być ułożona bez pofałdowań.
Co do sklejania polączeń folii firmy Proctor, proponuję zapytać producenta folii - http://www.proctor.pl - jaką taśmę zaleca do sklejania swoich folii. Być może mają swoją własną, która trzymać będzie na lata.
Witam ponownie,
Jestem juz po montazu stolarki otworowej. Budynek pokryty zostal wczesniej wiatroizolacja. Pytanie: Na jakim etapie budowy wykonawca powinien dokonac ostatecznej regulacji okien oraz drzwi? Od wykonawcy uzyskalem informacje, iz dokonuje sie tego po montazu plyt karton-gips. Czy nie jest to nieco za pozno?
Jestem juz po montazu stolarki otworowej. Budynek pokryty zostal wczesniej wiatroizolacja. Pytanie: Na jakim etapie budowy wykonawca powinien dokonac ostatecznej regulacji okien oraz drzwi? Od wykonawcy uzyskalem informacje, iz dokonuje sie tego po montazu plyt karton-gips. Czy nie jest to nieco za pozno?
-
- Posts: 3841
- Joined: Thu 19 Aug, 2004
- Location: Gdańsk
- Contact:
Mam nadzieję, że folię waitroizolacyjną ułożyli Ci zgodnia z zasadami - http://www.szkielet.pl/forum/viewtopic.php?t=934
Fakt, samą regulację skrzydeł stolarki, kiedy ramy osadzone są prawidłowo, można wykonać w terminie późniejszym, co wcale nie znaczy że nie można wykonać jej teraz. Nie mniej zażądaj od Wykonawcy, by szczelinę między ramą okna a ścieżnicą dodatkowo zabezpieczyć taśmą dekarską - patrz zdjęcie.
A jeżeli będziesz robił tynk na styropianie - warto zajrzeć tutaj - http://www.dryvit.com.pl/content/invinity.htm - Detale konstrukcyjne.
Fakt, samą regulację skrzydeł stolarki, kiedy ramy osadzone są prawidłowo, można wykonać w terminie późniejszym, co wcale nie znaczy że nie można wykonać jej teraz. Nie mniej zażądaj od Wykonawcy, by szczelinę między ramą okna a ścieżnicą dodatkowo zabezpieczyć taśmą dekarską - patrz zdjęcie.
A jeżeli będziesz robił tynk na styropianie - warto zajrzeć tutaj - http://www.dryvit.com.pl/content/invinity.htm - Detale konstrukcyjne.
Wiatroizolacja zostala zalozona poprawnie (wywinieta, uszczelnione naroza z zakladka). Czyli spokojnie mozna docelowo wyregulowac okna na etapie wykladania budynku welna mineralna (czyt. teraz). Daje to mozliwosc szybkiej poprawki (o ile bedzie to wymagane).
Jesli chodzi o tasme dekarska to wyglada na to, iz jest ona klejona do wiatroizolacji i zachodzi lekko na rame okienna (pokrywa wiec szczeline i pianke montazowa). Zgadza sie? Sciany beda wykonczone styropianem ryflowanym + siatka + tynk, tak jak pokazano to na detalach konstrukcyjnych na linku ponizej.
Od wykonawcy dowiedzialem sie ze taka tasma jest niedostepna w Polsce. Czy to prawda? Czy mozna ja zastapic innym materialem?
Jesli chodzi o tasme dekarska to wyglada na to, iz jest ona klejona do wiatroizolacji i zachodzi lekko na rame okienna (pokrywa wiec szczeline i pianke montazowa). Zgadza sie? Sciany beda wykonczone styropianem ryflowanym + siatka + tynk, tak jak pokazano to na detalach konstrukcyjnych na linku ponizej.
Od wykonawcy dowiedzialem sie ze taka tasma jest niedostepna w Polsce. Czy to prawda? Czy mozna ja zastapic innym materialem?
Witam ponownie,
Aktualnie jestem juz przy robotach wykonczeniowych w srodku, karton-gips oraz ocieplaniu budynku styropianem (ryflowanym). Interesuje mnie sposob mocowania styropianu do sciany budynku. Jakie kolki zastosowac? Czy zwykly kolek rozporowy zda egzamin? Przeciez plyta OSB3 jest stosunkowo cienka i obawiam sie, iz takie kolki beda mialy za malo materialu aby zlapac styropian. A moze stosuje sie jakies inne rodzaje polaczen, cos w rodzaju kotew, zapierajacych sie od wewnatrz sciany?
Jaki jest sens klejenia wiatroizolacji, np. na zakladkach, skoro i tak zostanie ona teraz podziurawiona przez mocowanie styropianu?
Aktualnie jestem juz przy robotach wykonczeniowych w srodku, karton-gips oraz ocieplaniu budynku styropianem (ryflowanym). Interesuje mnie sposob mocowania styropianu do sciany budynku. Jakie kolki zastosowac? Czy zwykly kolek rozporowy zda egzamin? Przeciez plyta OSB3 jest stosunkowo cienka i obawiam sie, iz takie kolki beda mialy za malo materialu aby zlapac styropian. A moze stosuje sie jakies inne rodzaje polaczen, cos w rodzaju kotew, zapierajacych sie od wewnatrz sciany?
Jaki jest sens klejenia wiatroizolacji, np. na zakladkach, skoro i tak zostanie ona teraz podziurawiona przez mocowanie styropianu?
-
- Posts: 3841
- Joined: Thu 19 Aug, 2004
- Location: Gdańsk
- Contact:
Widzę, że roboty posuwają się w szybkim tempie. Może jakieś zdjęcia zamieścisz?
Całkowicie wystarczy zwykły kołek (śruba) z dużą plastykową podkładką. Napewno będzie trzymało. Jak dotychczas nie słyszałem o przypadku by kołki nie utrzymały styropianu, nawet przykręcane do płyty OSB grubości 12 mm.
Co do klejenia zakładów folii wiatroizolacyjnej. Jak najbardziej klejenie jest wymagane. Ma ono zapewnić ciągłość folii, a tym samym zabezpieczyć płytę poszycia przed wilgocią z zewnątrz, a budynek przed przewietrzaniem. Masz rację, kołki mocujące styropian podziurawią folię waitroozolacyjną. Jednak kołki w miejscu mocowania przycisną styropian do folii, a kołek i folia uszczelnią dziurę. Zatem większe nieszczelności nie powinny występować. Niestety, taka jest technologia i nic na to nie da się poradzić.
Całkowicie wystarczy zwykły kołek (śruba) z dużą plastykową podkładką. Napewno będzie trzymało. Jak dotychczas nie słyszałem o przypadku by kołki nie utrzymały styropianu, nawet przykręcane do płyty OSB grubości 12 mm.
Co do klejenia zakładów folii wiatroizolacyjnej. Jak najbardziej klejenie jest wymagane. Ma ono zapewnić ciągłość folii, a tym samym zabezpieczyć płytę poszycia przed wilgocią z zewnątrz, a budynek przed przewietrzaniem. Masz rację, kołki mocujące styropian podziurawią folię waitroozolacyjną. Jednak kołki w miejscu mocowania przycisną styropian do folii, a kołek i folia uszczelnią dziurę. Zatem większe nieszczelności nie powinny występować. Niestety, taka jest technologia i nic na to nie da się poradzić.
Tak prace posuwaja sie dosyc szybko jednak nie obylo sie bez pewnych drobnych poprawek. Styropian zostal juz polozony, przykrecony zostal wkretami z plastykowym talerzykiem, otwor na wkret w talerzyku zamyka specjalna zaslepka. Proste i dobre rozwiazanie. Styropian trzyma bardzo mocno.
Zdjecia zamieszcze na samym koncu budowy, juz po odebraniu budynku. Czy da sie je bezposrednio 'wklejac' na forum czy trzeba podawac link do zewnetrznej lokalizacji?
Zdjecia zamieszcze na samym koncu budowy, juz po odebraniu budynku. Czy da sie je bezposrednio 'wklejac' na forum czy trzeba podawac link do zewnetrznej lokalizacji?
-
- Posts: 3841
- Joined: Thu 19 Aug, 2004
- Location: Gdańsk
- Contact:
Najciekawsze zdjecia są zawsze z okresu budowy. Potem, kiedy już są tynki itp. to wszystkie wyglądają jednakowo i niczego na temat budowy nie można powiedzieć.Artur wrote:Zdjecia zamieszcze na samym koncu budowy, juz po odebraniu budynku. Czy da sie je bezposrednio 'wklejac' na forum czy trzeba podawac link do zewnetrznej lokalizacji?
Zdjęcia musisz poddać zewnętrznej lokalizacji, np. - http://imageshack.us
Zle mnie Pan zrozumial. Po zakonczeniu budowy umieszcze zdjecia z kazdego etapu, tak zeby mozna bylo zobaczyc jak zmienial sie budynek.
Mam pytanie dotyczace wykonczenia elewacji. Czy styropian ryflowany powinien schodzic lekko na sciane fundamentowa, czy ma byc na rowni z podwalina czy moze trzeba go lekko podniesc tak aby odslonic podwaline? Wedlug mnie na elewacji, zwlaszcza tak nisko, 25cm od wysokosci gruntu, nie powinno sie zostawiac golego drewna, wszystko powinno byc zakryte styropianem, klejem, siatka oraz akrylem. Na ryfle od spodu (nawis) nalozona jest specjalna perforowana listwa metalowa, tak aby zapewnic prawidlowa cyrkulacje powietrza. Wedlug mnie to wystarczy i spokojnie mozna zamknac caly fundament przed wilgocia. A moze sie myle? Bardzo prosze o opinie.
Mam pytanie dotyczace wykonczenia elewacji. Czy styropian ryflowany powinien schodzic lekko na sciane fundamentowa, czy ma byc na rowni z podwalina czy moze trzeba go lekko podniesc tak aby odslonic podwaline? Wedlug mnie na elewacji, zwlaszcza tak nisko, 25cm od wysokosci gruntu, nie powinno sie zostawiac golego drewna, wszystko powinno byc zakryte styropianem, klejem, siatka oraz akrylem. Na ryfle od spodu (nawis) nalozona jest specjalna perforowana listwa metalowa, tak aby zapewnic prawidlowa cyrkulacje powietrza. Wedlug mnie to wystarczy i spokojnie mozna zamknac caly fundament przed wilgocia. A moze sie myle? Bardzo prosze o opinie.
Dom buduje firma z SDD jednak miala po drodze pare wpadek wiec kontroluje teraz przebieg wszystkich prac. Informacje ktore uzyskuje od wykonawcy staram sie potwierdzic z innego zrodla, tak aby miec pewnosc, ze faktycznie buduja wedlug technologii. Poza tym chcialbym sie dowiedziec jak najwiecej o budownictwie szkieletowym ... nadmiar wiedzy jeszcze nikomu nie zaszkodzil
Coraz blizej konca ... ale mam jeszcze pytanie.
Dom nie jest podpiwniczony (podloga na legarach), sciany fundamentowe wykonano z bloczkow styropianowych zalanych betonem. Wykonczone zostana klejem na siatce oraz tynkiem akrylowym. Mam pytanie, chce podsypac budynek zwirem (bede robil drenaz poniewaz na dzialce jest woda) i jednoczesnie zabezpieczyc sciany ponizej poziomu gruntu masa bitumiczna. Czy jest sens dodatkowego zabezpieczania scian folia kubelkowa? Czy w przypadku budynku niepodpiwniczonego drenaz opaskowy na zwirze + hydroizolacja bitumiczna (na rozcienczalniku wodnym) powinna zdac egzamin?
Dom nie jest podpiwniczony (podloga na legarach), sciany fundamentowe wykonano z bloczkow styropianowych zalanych betonem. Wykonczone zostana klejem na siatce oraz tynkiem akrylowym. Mam pytanie, chce podsypac budynek zwirem (bede robil drenaz poniewaz na dzialce jest woda) i jednoczesnie zabezpieczyc sciany ponizej poziomu gruntu masa bitumiczna. Czy jest sens dodatkowego zabezpieczania scian folia kubelkowa? Czy w przypadku budynku niepodpiwniczonego drenaz opaskowy na zwirze + hydroizolacja bitumiczna (na rozcienczalniku wodnym) powinna zdac egzamin?
Czy chcesz na ścianę fundamentową nałożyć tynk akrylowy? Chyba masz na myśli ścianę budynku a nie ścianę fundamentową...Artur wrote: ...sciany fundamentowe wykonano z bloczkow styropianowych zalanych betonem. Wykonczone zostana klejem na siatce oraz tynkiem akrylowym...
Jaki jest powód, że na działce jest woda? Jeżeli grunt jest trudno przepuszczalny (np glina) lub może nastąpić zmiana poziomu wód gruntowych (np w wyniku eksploatacji górniczej) to myślę że nie zaszkodzi dodać folię kubełkową. Sam zastosowałem takie rozwiązanie.
To drenaż opaskowy wokół fundamentu z odprowadzeniem do rowu:
podsypka piasek lub żwir
najniższy punkt na poziomie ław fundamentowych
spadek do najniższego punktu ok. 2%
izolacja rury przed zapchaniem (np owinięta geowłókniną)
rura przysypana warstwą filtracyjną (piasek, drobny żwir)
na zakrętach "studzienki rewizyjne" przez które możesz przepłukać drenaż wodą pod ciśnieniem
podsypka piasek lub żwir
najniższy punkt na poziomie ław fundamentowych
spadek do najniższego punktu ok. 2%
izolacja rury przed zapchaniem (np owinięta geowłókniną)
rura przysypana warstwą filtracyjną (piasek, drobny żwir)
na zakrętach "studzienki rewizyjne" przez które możesz przepłukać drenaż wodą pod ciśnieniem
Planuje wlasnie budowe drenazu + wykonanie pionowej izolacji przeciw wilgociowej (masa bitumiczna + folia kubelkowa) ... fajny sposob na spedzenie urlopu Mam zamiar kupic rury juz z gotowa otulina (geowloknina), no chyba ze ich nie bedzie na sklepie, wtedy gola rura perforowana + geowloknina z rolki, jednak jest to chyba drozsze rozwiazanie. Zwir na podsypke mam juz przygotowany, czekam teraz juz tylko na pogode i zapal do pracy
Witam ponownie,
Oto link do obiecanych zdjec z budowy:
http://picasaweb.google.pl/monkahead/Bu ... ogoNik2006
Oto link do obiecanych zdjec z budowy:
http://picasaweb.google.pl/monkahead/Bu ... ogoNik2006
Zdjęcia z budowy
Witam! Ja też podaję link do zdjęć z mojej budowy .....................................
Akurat zdjęcia są na stronie mojego wykonawcy, bo swojej stronki jeszcze nie mam. Budowa zakończyła się w listopadzie 2006. Mieszkam od tamtego czasu i na razie jestem zadowolony. Jacek
Akurat zdjęcia są na stronie mojego wykonawcy, bo swojej stronki jeszcze nie mam. Budowa zakończyła się w listopadzie 2006. Mieszkam od tamtego czasu i na razie jestem zadowolony. Jacek
-
- Posts: 3841
- Joined: Thu 19 Aug, 2004
- Location: Gdańsk
- Contact: