Jak docieplić i nie zeszpecić?
Jak docieplić i nie zeszpecić?
Witam
Mam zamiar docieplić dom zbudowany z kwadratowy bali o grubości 15 cm.
Wiem, że wygląd bala wewnetrz domu i na zewnątrz bardzo mi odpowiada i nie chciałby stracić efektu. Co można zrobić, jak docieplić dom tak aby wygląd drewna nie ucierpiał?
MKokosz
Mam zamiar docieplić dom zbudowany z kwadratowy bali o grubości 15 cm.
Wiem, że wygląd bala wewnetrz domu i na zewnątrz bardzo mi odpowiada i nie chciałby stracić efektu. Co można zrobić, jak docieplić dom tak aby wygląd drewna nie ucierpiał?
MKokosz
-
- Posts: 3841
- Joined: Thu 19 Aug, 2004
- Location: Gdańsk
- Contact:
Niestety, nie da się zachować widoku obydwu stron bali. Jedną stronę musisz zakryć, w zależności od której strony chcesz dom ocieplić. Co prawda zawsze widok drewna możesz zachować stosując na izolację cieplną okładzinę drewnianą.
Podaj jaką podjąłeś decyzję - ocieplenie od zewnątrz czy od wewnątrz na zastanowimy się jak to rozwiązać technicznie.
Podaj jaką podjąłeś decyzję - ocieplenie od zewnątrz czy od wewnątrz na zastanowimy się jak to rozwiązać technicznie.
-
- Posts: 3841
- Joined: Thu 19 Aug, 2004
- Location: Gdańsk
- Contact:
W takim przypadku proponuję - w kolejności wykonywanych robót:
- obłożyć dom foliią opóźniacza pary (paroizolacyjną),
- ponabijać pionowy ruszt drewniany, w rozstawie pasującym pod szerokość izolacji cieplnej,
- przestrzeń między elementami rusztu wypełnić izolacją cieplną,
- założyć folię wiatroizolacyjną,
- zamocować oblicówkę drewnianą,
Możesz dołożyć dwie warstwy wełny. Wówczas na ruszt pionowy, po wypełnieniu go izolacją, nabijasz rusz poziomy, wypełniasz go wełną, zakładasz wiatroizolację i na to możesz montować pionową oblicówkę. Gdy chcesz poziomą oblicówkę - musisz dołożyć jeszcze jeden ruszt, tym razem dla montażu oblicówki.
- obłożyć dom foliią opóźniacza pary (paroizolacyjną),
- ponabijać pionowy ruszt drewniany, w rozstawie pasującym pod szerokość izolacji cieplnej,
- przestrzeń między elementami rusztu wypełnić izolacją cieplną,
- założyć folię wiatroizolacyjną,
- zamocować oblicówkę drewnianą,
Możesz dołożyć dwie warstwy wełny. Wówczas na ruszt pionowy, po wypełnieniu go izolacją, nabijasz rusz poziomy, wypełniasz go wełną, zakładasz wiatroizolację i na to możesz montować pionową oblicówkę. Gdy chcesz poziomą oblicówkę - musisz dołożyć jeszcze jeden ruszt, tym razem dla montażu oblicówki.
-
- Posts: 3841
- Joined: Thu 19 Aug, 2004
- Location: Gdańsk
- Contact:
-
- Posts: 3841
- Joined: Thu 19 Aug, 2004
- Location: Gdańsk
- Contact:
W sprawie prac wykończeniowych
Wiem, że służy Pan listą rzetelnych firm czy może Pan ją wysłać na email. Tak jak pisałem dom kończę pod Warszawa(Chotomów) - dom bal 15 stan surowy zamknięty.
Pozdrawiam
Pozdrawiam
MKokosz
-
- Posts: 3841
- Joined: Thu 19 Aug, 2004
- Location: Gdańsk
- Contact:
Panie "mkokosz" proszę tych rad odnośnie zamontowania ocieplenia Pana "EKSPERTA" nie brać poważnie.
Ten Pan uważa się za "EKSPERTA" a podpowiada błędnie zapewne z niewiedzy, gdyż nie sądzę żeby robił to złośliwie.
Proponuje w budowanym domu z bala "ponabijać" listwy pod ocieplenie.
A słyszał Pan "EKSPERT" o podwieszaniu się bali z powodu przytwierdzenia do nich na stałe pionowych elementów. I mamy w tym błąd konstrukcyjny, błąd poważny. Dużo poważniejszy niż jakieś tam folie "opóźniacz pary wodnej". Choć wszystkie warstwy w ścianie są ważne.
A jaki pomysł nabijania łat krzyżowo, tylko pozazdrościć pomysłu z trzecim rusztem. Acha zapomniał Pan "EKSPERT" dodać że w rusztach nabijanych krzyżowo występują małe mostki termiczne. To takie ważne.
Jeśli chciałby Pan zrobić to naprawdę dobrze to łaty pod ocieplenie należy przymocować "ślizgowo" do bali i dopiero do łat przybijać oblicówkę.
Szanowny Panie "EKSPERCIE" proszę poczytać na temat pionowych elementów w budynkach z bali. Nie jakieś tam "durne" materiały dotyczące opóźniacza pary wodnej.
Pozdrawiam
Ten Pan uważa się za "EKSPERTA" a podpowiada błędnie zapewne z niewiedzy, gdyż nie sądzę żeby robił to złośliwie.
Proponuje w budowanym domu z bala "ponabijać" listwy pod ocieplenie.
A słyszał Pan "EKSPERT" o podwieszaniu się bali z powodu przytwierdzenia do nich na stałe pionowych elementów. I mamy w tym błąd konstrukcyjny, błąd poważny. Dużo poważniejszy niż jakieś tam folie "opóźniacz pary wodnej". Choć wszystkie warstwy w ścianie są ważne.
A jaki pomysł nabijania łat krzyżowo, tylko pozazdrościć pomysłu z trzecim rusztem. Acha zapomniał Pan "EKSPERT" dodać że w rusztach nabijanych krzyżowo występują małe mostki termiczne. To takie ważne.
Jeśli chciałby Pan zrobić to naprawdę dobrze to łaty pod ocieplenie należy przymocować "ślizgowo" do bali i dopiero do łat przybijać oblicówkę.
Szanowny Panie "EKSPERCIE" proszę poczytać na temat pionowych elementów w budynkach z bali. Nie jakieś tam "durne" materiały dotyczące opóźniacza pary wodnej.
Pozdrawiam
-
- Posts: 3841
- Joined: Thu 19 Aug, 2004
- Location: Gdańsk
- Contact:
-
- Posts: 3841
- Joined: Thu 19 Aug, 2004
- Location: Gdańsk
- Contact:
-
- Posts: 3841
- Joined: Thu 19 Aug, 2004
- Location: Gdańsk
- Contact:
-
- Posts: 3
- Joined: Sat 15 Mar, 2008
Witam. Jestem nowym użytkownikiem. Chciałbym ocieplić dom drewniany z bala( konstrukcja sumikowo-łatkowa, dom już osiadł) o grubości 12 cm. od zewnątrz, ponieważ zależy mi na pozostawieniu litych bali wewnątrz domu . Spotkałem się z wieloma przykładami rowiazań w praktyce, lecz nie wszytkie wydają się być zasadne jeżeli chodzi o sposób umieszczenia paroizolacji. Ostatnio natknąłem sie na ciekawe rozwiazanie techniczne w czasopiśmie " Dom Letni" wydawnictwa Murator. W rozwiązaniu tym folia paroizolacyjna jest umieszczona przed izolacją z wełny,a pomiędzy folią paroizolacyjną a balem istnieje przestrzeń wentylacyjna około 2,5 cm. , w której krąży powietrze pochodzące z wnętrza pomieszczeń-przez otwory wentylacyjne umieszczone u dołu i u góry, tak by ewentualne skropliny pary wodnej mogły być osuszone.Wojciech Nitka wrote:W takim przypadku proponuję - w kolejności wykonywanych robót:
- obłożyć dom foliią opóźniacza pary (paroizolacyjną),
- ponabijać pionowy ruszt drewniany, w rozstawie pasującym pod szerokość izolacji cieplnej,
- przestrzeń między elementami rusztu wypełnić izolacją cieplną,
- założyć folię wiatroizolacyjną,
- zamocować oblicówkę drewnianą,
Możesz dołożyć dwie warstwy wełny. Wówczas na ruszt pionowy, po wypełnieniu go izolacją, nabijasz rusz poziomy, wypełniasz go wełną, zakładasz wiatroizolację i na to możesz montować pionową oblicówkę. Gdy chcesz poziomą oblicówkę - musisz dołożyć jeszcze jeden ruszt, tym razem dla montażu oblicówki.
Bardzo bym prosił o ocenę takiego rozwiązania.
Załączyłem rysunek poglądowy: - http://img253.imageshack.us/img253/2971 ... nejli0.png oraz zdjęcie domu: - http://img245.imageshack.us/img245/2236 ... 308oi2.jpg
Adam
-
- Posts: 3
- Joined: Sat 15 Mar, 2008
-
- Posts: 3841
- Joined: Thu 19 Aug, 2004
- Location: Gdańsk
- Contact:
Patrząc na Twój rysunek miałbym następujące uwagi:
- całkowicie za zbyteczne uważam otwory wentylacyjne w balach; nie bardzo rozumiem przeznaczenia. Wentylacja? Czego? Po co?
- paroizolacja - OK
- izolacja cieplna - OK
- folia wiatroizolacyjna - OK - dobierz tylko odpowiednią folię,
- ruszt pionowy - OK - ale tylko wówczas kiedy deski elewacyjne będą układane na pióro i wpust. W przypadku układania desek na zakładkę, jak na Twoim rysunku, możesz deski montować bez rusztu, tj szczeliny wentylacyjnej.
- całkowicie za zbyteczne uważam otwory wentylacyjne w balach; nie bardzo rozumiem przeznaczenia. Wentylacja? Czego? Po co?
- paroizolacja - OK
- izolacja cieplna - OK
- folia wiatroizolacyjna - OK - dobierz tylko odpowiednią folię,
- ruszt pionowy - OK - ale tylko wówczas kiedy deski elewacyjne będą układane na pióro i wpust. W przypadku układania desek na zakładkę, jak na Twoim rysunku, możesz deski montować bez rusztu, tj szczeliny wentylacyjnej.
-
- Posts: 3
- Joined: Sat 15 Mar, 2008
Serdecznie dziękuje za odpowiedź.
-otwory wentylacyjne otwarte do szczeliny miały zadanie osuszac ew. skropliny pary wodnej na zewnetrznej powierzchni bala. Nie wykluczam na dzień dzisiejszy, że zastosuje na mało efektowny bal okladzinę z heblowanych desek.Czy bal nie powinien byc jakoś wentylowany.?
-zakupiłem już oblicówke z drewnianych desek łączonych na pióro-wpust.
-otwory wentylacyjne otwarte do szczeliny miały zadanie osuszac ew. skropliny pary wodnej na zewnetrznej powierzchni bala. Nie wykluczam na dzień dzisiejszy, że zastosuje na mało efektowny bal okladzinę z heblowanych desek.Czy bal nie powinien byc jakoś wentylowany.?
-zakupiłem już oblicówke z drewnianych desek łączonych na pióro-wpust.